Jump to content
Annons

Dags att bygga absorbenter


ramoand

Recommended Posts

Hej!

Jag vet att det finns ett flertal trådar om absorbenter redan men det känns som att det är lättare att få svar med en ny tråd..

Jag har tänkt bygga 6 st varav tre ska sitta på väggen bakom monitorerna och 3 på väggen bakom mig. Rummet jag sitter i är ca 3,8 x 5,3 meter och jag har skrivbordet i mitten på ena långsidan. Vet att man bör ha absorbenter på kortsidorna också för att ta de första studsarna men på ena kortväggen är det ett stort fönster och en balkongdörr så det blir lite svårt..

Absorbenterna jag har tänkt bygga kommer att vara 120 mm tjocka med 95 mm isoverskiva och 25 mm luftspalt bakom. Jag tänkte använda ett tunt vitt tyg för att sätta skivorna på plats och få en hyfsat snygg vit yta. Sen tänkte jag sätta ett tunt mönstrat tyg ovanpå för att få det snyggt..

Så nu till mina frågor:

1. Vad ska man för träregel till ramen? Funkar en 45 x 120 mm eller blir det för tjockt och tungt?

2. Funkar det men två tunna tyg eller blir det för tätt?

3. Hur ska man på bästa sätt hänga upp absorbenterna på väggen?

4. Är 95 mm tjock skiva med 25 mm luftspalt bakom tillräckligt?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. När jag byggde mina så körde jag 21x95mm virke. finns risk att 45mm kan bli för tjockt. Men det kan funka.

2. Jag har 2 lager tyg på mina. Ett vanligt vitt och ett mer mönstrat tyg. dubbla lager fungerar bra. Se till att du fortfarande kan andas igenom tygerna bara.

3. Mina är upphängda likt en tavla. Skruv i vardera sida av träramen med Najtråd emellan. Sedan en plugg i väggen med skruv. Där hänger de stabilt och det är enkelt att ta ner.

4. Helst vill du ha lika mycket luft som absorbenten är tjock. Men 25mm Räcker gott!

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

För att få det lättare - och som bonus samtidigt exponera mer av absorbentytan, kan du bygga med lättemetallramar istället för trä: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=604.0 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få det lättare - och som bonus samtidigt exponera mer av absorbentytan, kan du bygga med lättemetallramar istället för trä: http://www.kontrollr...php?topic=604.0 🙂

Claes, du få gjärna lägga in ritningen jag postade här på forumet i wikin om du vill. så kan du hänvisa dit när sånnahär frågor ställs.

om du inte hittar ritningen så kan jag posta den igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, du få gjärna lägga in ritningen jag postade här på forumet i wikin om du vill. så kan du hänvisa dit när sånnahär frågor ställs.

om du inte hittar ritningen så kan jag posta den igen.

Posta den gärna igen, så fixar jag det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir det stor viktskillnad mellan trä- och metallram? Känns som att trä är lite lättare att arbeta med... Och hur kan jag på bästa sätt få till få till en 25 mm luftspalt med metallram? Jag vill att absorbenterna skall gå in ända in till väggen nämligen. Med en träram kan man ju bara häfta fast tyg som håller glasullskivan på plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, vanlig panel funkar väl lika bra?

http://www.byggmax.c...rpanel-21x120mm

Den är ju precis 120 mm bred så jag slipper såga till dom.

Nackdelen med råplan som du hänvisade till, är att det ofta är väldigt snabbvuxet och ligger utomhus på brädgårdarna. När du tar in virket kommer det att börja vrida sig. Bättre då att köpa snickerivirke som lagrats inomhus och som dessutom är hyvlat på alla sidor. Annars är limfog, spån eller MDF lämpligt som adrumdrum skrev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nackdelen med råplan som du hänvisade till, är att det ofta är väldigt snabbvuxet och ligger utomhus på brädgårdarna. När du tar in virket kommer det att börja vrida sig. Bättre då att köpa snickerivirke som lagrats inomhus och som dessutom är hyvlat på alla sidor. Annars är limfog, spån eller MDF lämpligt som adrumdrum skrev.

Ok det är ju inte så bra i och för sig.. Kan en sån här funka då?

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=27235

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom och tänka på en sak... Finns det inga skivor som är i samma material (eller motsvarande) som typ auralex grejer? Så man bara kan sätta tyg runt och skippa träramen?

Visst finns det. Auralex heter de... 😉

Billigare material är inte i samma klass, men om du väljer exempelvis Auralex, Vicoustic, Primacoustic eller Sonex, så kan du vara säker på att det är material som är framtaget för akustikreglering - och inte bara annorlunda formgivet madrass-skum.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. men det går inte att klä isover-skivorna i bara 2 lager tyg utan ram?

Det blir lite besvärligt att fixa upphängning av dem om man inte har en ram att att fästa i...

Ska du hänga dem direkt på väggarna, så är det inga problem. Primacoustic har upphängningskrokar som man bara skruvar fast i väggen och sedan hänger skivorna på, så det kan man ju göra själv också. Om du däremot ska ha en luftspalt mellan absorbent och vägg, så behöver du en ram som gör att skivorna håller formen och att du kan fästa dem på någon form av distanser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir lite besvärligt att fixa upphängning av dem om man inte har en ram att att fästa i...

Ska du hänga dem direkt på väggarna, så är det inga problem. Primacoustic har upphängningskrokar som man bara skruvar fast i väggen och sedan hänger skivorna på, så det kan man ju göra själv också. Om du däremot ska ha en luftspalt mellan absorbent och vägg, så behöver du en ram som gör att skivorna håller formen och att du kan fästa dem på någon form av distanser.

Okej men håller de formen bra då? Vill ju ha det rakt och snyggt liksom.

Blir det stor skillnad med luftspalt? Jag har tänkt ha 95 mm skiva + 25 mm luftspalt. Hur blir det jämfört med en 120 mm skiva?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej men håller de formen bra då? Vill ju ha det rakt och snyggt liksom.

Blir det stor skillnad med luftspalt? Jag har tänkt ha 95 mm skiva + 25 mm luftspalt. Hur blir det jämfört med en 120 mm skiva?

Något bättre absorption med 120 mm vs. 95 mm + 25 mm spalt. Vill du ha det rakt och snyggt behöver du bygga en ram, alternativt köpa SINGLE- ecosundskiva (väggabsorbent utan ram och med helt giftfritt innehåll) från Akustikmiljö som du antingen kan få med tyg och kantomvik, eller klä in den själv. Materialet är självbärande och har hög mekanisk hållfasthet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något bättre absorption med 120 mm vs. 95 mm + 25 mm spalt. Vill du ha det rakt och snyggt behöver du bygga en ram, alternativt köpa SINGLE- ecosundskiva (väggabsorbent utan ram och med helt giftfritt innehåll) från Akustikmiljö som du antingen kan få med tyg och kantomvik, eller klä in den själv. Materialet är självbärande och har hög mekanisk hållfasthet.

Okej, men dom verkar bara finnas i 50 mm tjocklek och är säkert svindyra.. Jag får nog köra på träram som jag har tänkt 🙂

Hur sätter man på bästa sätt upp absorbenterna på väggen? Jag vill ju inte ha nåt glapp mellan absorbenten och väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej kan man inte bara göra 2 hål i träramen och ha 2 skruvar i väggen som sticker ut en liten bit och hänga upp den på dom? Typ som en IKEA-spegel eller liknande

Absolut. Du kan också använda nyckehålsbeslag (finns säkert på C.O). Jag trodde du ville ha luftspalt, därav förslaget om en plåtprofil

post-27276-0-32251600-1358169843_thumb.jpg

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut. Du kan också använda nyckehålsbeslag (finns säkert på C.O). Jag trodde du ville ha luftspalt, därav förslaget om en plåtprofil

post-27276-0-32251600-1358169843_thumb.jpg

Japp jag har tänkt ha luftspalt men den tänkt jag ha inuti så att skivan är 95 mm och träramen är 120 mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Var på beijer idag och kollade på lite grejer och jag tror att jag ska köra på stålregel istället för träram för det blir ju mycket lättare. Men det jag funderar på är:

- Hur fäster jag tyget på bästa sätt? Kan ju inte direkt häfta fast det som i en träram.

- Va ska man ha för tyg mellan yttertyget och ramen? Såg i nån tråd här att nån använde typ en tunn vit duk eller nåt likande.

- Kanske en konstig idé men kan man fästa absorbenterna på väggen med kardborreband? Så fästs väl t ex. auralex grejer och dom här borde ju inte bli så tunga med en lätt stålram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se svar nedan:

Var på beijer idag och kollade på lite grejer och jag tror att jag ska köra på stålregel istället för träram för det blir ju mycket lättare. Men det jag funderar på är:

- Hur fäster jag tyget på bästa sätt? Kan ju inte direkt häfta fast det som i en träram. Spänn upp tyget med dubbelhäftande mattejp först. Sedan popnitar du fast tyget på baksidan.

- Va ska man ha för tyg mellan yttertyget och ramen? Såg i nån tråd här att nån använde typ en tunn vit duk eller nåt likande. Du behöver inget extra tyg för fibersläpp såvida du inte kör med ett glest lintyg tex. Emissioner från mineralull kommer ut ändå. Annars finns akustikduk.

- Kanske en konstig idé men kan man fästa absorbenterna på väggen med kardborreband? Så fästs väl t ex. auralex grejer och dom här borde ju inte bli så tunga med en lätt stålram. Det går bra om du skruvar (lagom hårt) kardborren med spaxskruv i gipsväggen, alternativt slipar bort släppmedlet på kardborren med 40-papper och limmar med superfix eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar! 🙂

Stålregel finns väl inte i 120 mm så jag får köra på 95 mm istället nu. Jag vill helst att absorbenterna ska sitta kloss an på väggen så då blir det ingen luftspalt. Blir det stor skillnad mot 95 mm + 25 mm luftspalt?

Det extra mellantyget jag tänkte ha var mest för att skydda yttertyget lite mot stålramens hörn och kanske få en lite slätare yta. Men är det onödigt? Om jag inte behöver sätta 2 lager tyg så är det ju ingen idé att göra det.

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...