Jump to content
Annons

Dags att bygga absorbenter


ramoand

Recommended Posts

Hej hej

Håller också på och skall bygga lite. Jag har ju tänkt mig 200 mm tjocka absorbenter.

1. Byggda i trä, blir en del vikt även om man kör 12mm.

2. Bockad alu, skitdyrt men låg vikt

3. Bockad stålplåt, hur tunn kan den vara och ändå uppfylla funktionen, som ram med stabilitet? Någon som vet?

Med vänlig hälsning,

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Plåtregel finns i 120 mm. Grada av hörnen innan du spänner tyget så är det inga problem

Ok, hur får man 95 mm skivan att sitta på plats på bästa sätt i en 120 mm regel? Behöver jag nita fast tyget också eller räcker det med dubbelhäftande tejp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej

Håller också på och skall bygga lite. Jag har ju tänkt mig 200 mm tjocka absorbenter.

1. Byggda i trä, blir en del vikt även om man kör 12mm.

2. Bockad alu, skitdyrt men låg vikt

3. Bockad stålplåt, hur tunn kan den vara och ändå uppfylla funktionen, som ram med stabilitet? Någon som vet?

Med vänlig hälsning,

Göran

0.7 mm räcker. Tänk på att du nog behöver staga med ett kryss på baksidan om du använder mineralull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, hur får man 95 mm skivan att sitta på plats på bästa sätt i en 120 mm regel? Behöver jag nita fast tyget också eller räcker det med dubbelhäftande tejp?

Vet inte riktigt hur du tänker bygga. Om du kör 95-skiva i 120-regel så får du limma dit en klämlist. Tänk på att en väggregel är en C-profil, dvs med falsade kanter, så du måste nog kapa med tunn rondell om det ska bli snyggt. Det finns färdiga huvudprofiler för väggabsorbenter att köpa. Kolla med Kamak eller Allakustik. Dom klipper du med plåtsax, bockar och skruvar eller nitar ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt hur du tänker bygga. Om du kör 95-skiva i 120-regel så får du limma dit en klämlist. Tänk på att en väggregel är en C-profil, dvs med falsade kanter, så du måste nog kapa med tunn rondell om det ska bli snyggt. Det finns färdiga huvudprofiler för väggabsorbenter att köpa. Kolla med Kamak eller Allakustik. Dom klipper du med plåtsax, bockar och skruvar eller nitar ihop.

Jag tänkte väl bygga med en 95 mm isoverskiva och sån här vanlig stålregel:

http://www.beijerbyg...kt.aspx?id=4255

Bocka regeln och sen bara nita ihop den och dra tyg runt. Sen tänkte jag fästa det med kardborreband på väggen. Behöver jag ha ett kryss baktill då?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Sry ramoand...

Vill egentligen ta över din tråd men vi går och tänker på samma saker, nästan.

Bra tips med hålborren, en tanke jag kanske borde tänkt själv. (Wojne Wojne )

0,6 det tror jag att jag har liggande, kanske ,8. Känns nästan som jag nu får testa båda delarna.

Tack för alla tips...

Med vänlig hälsning,

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har kollat runt lite på skumplast som ett alternativ till abosrbenterna och fick då syn på den här produkten:

http://www.abceurosoft.se/skumplast-skumgummi/skumplastplattor/h23/120x200x9cm-h23.html

Densitet 23 kg/m3. Med den kan jag få 3 st absorbenter som är 120 x 67 x 9 cm. Det är kanske en dum fråga men det borde väl funka lika bra som en isover-skiva?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

4. Helst vill du ha lika mycket luft som absorbenten är tjock. Men 25mm Räcker gott!

Jag har precis byggt klart alla mina absorbenter och ska hänga upp dom på väggen.

Mina absorbenter som jag har på den bakre väggen är runt 20cm tjocka, hur mycket space behöver dom från väggen för att fånga upp basfrekvenser som bäst?

Blir alldeles för tight att hänga ut dom 20 cm från väggen 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...