Jump to content
Annons

Starta företag och göra musik till spel, reklam, appar, film osv?


Eagleshieldbeatz

Recommended Posts

Hej!

Jag har funderat en del på senaste tiden om det skulle funka att starta ett sådant företag. Går det ens att ha ett sådant företag eller måste man bli anställd av något sorts förlag för att kunna jobba så? Har absolut ingen erfarenhet av hur det funkar, förutom att skapa själva musiken då.

Hur funkar det till exempel med mindre lokala företag som gör reklam i lokalradion och lokaltv? Skulle sådana vara i behov av mina tjänster? Tror ni det skulle vara en bra ide att leta reda på forum för folk som utvecklar spel och appar och berätta om mina tjänster där?

Jag kan i princip tänka mig att jobba med det mesta som har med musikproduktion att göra. Allt ifrån en reklamjingel till "Jonssons Verkstad" till en 15 sekunder loopad slinga för någon sorts tetris-app till att bygga upp mäktiga atmosfärer till en film. Förstår att det är sjukt stor konkurrens till Coca Colas reklamer eller som att göra musiken till Sagan om Ringen. Därför vänder jag mig gärna till mindre företag som kanske håller på att utveckla ett spel eller en app. Eller som jag sa tidigare, något lokalt eller mindre företag som vill ha en reklamjingel.

Jag vet i princip ingenting om hur branschen funkar så berätta gärna allt ni vet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan inte påstå att jag är expert på ämnet men enskild firma bör göra susen om du ska köra själv? Om det är flera personer är aktiebolag att föredra (om man har pengarna dvs). Alternativet, som jag körde, är att starta som handelsbolag och i händelse av att man börjar få bra snurr på det omvandla till aktiebolag.

Tänk på att skaffa F-skattsedel, i princip alla seriösa företag kommer kräva det när det väl är dags att fakturera.

Kan rekommendera att kolla in verksamt.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte påstå att jag är expert på ämnet men enskild firma bör göra susen om du ska köra själv? Om det är flera personer är aktiebolag att föredra (om man har pengarna dvs). Alternativet, som jag körde, är att starta som handelsbolag och i händelse av att man börjar få bra snurr på det omvandla till aktiebolag.

Tänk på att skaffa F-skattsedel, i princip alla seriösa företag kommer kräva det när det väl är dags att fakturera.

Kan rekommendera att kolla in verksamt.se

Tackar! Det praktiska med hur ett företag fungerar får jag kolla på senare, just nu är jag mer intresserad av era tankar om själva verksamheten. Finns det behov att ett sånt företag? Hur mycket betalt ska jag ta för att kunna konkurrera med reklambyråer eller vad det nu är jag kan tänkas konkurrera med?

En annan sak jag funderar på, om företaget skulle tjäna 10,000 på ett jobb. Hur mycket försvinner i skatter och hela faderullan innan jag har lön på mitt konto? Dvs, hur mycket lön kan jag ta ut efter att ha fått 10,000 för ett jobb om själva företaget ska gå +/- 0?

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta företag, även mindre, arbetar oftast med reklambyråer vad gäller företagets marknadskommunikation. Börja med att ställ samman en snygg portfolio som du sedan kan presentera för lokala byråer. Får du någon briljant idé kan du även prova att kontakta företagets marknadsavdelning direkt. Samma sak gäller för film, kontakta produktionsbolag och musikförlag och presentera din portfolio. Det är hårt arbete som gäller men det ena bruka ge det andra över tid. Vill du jobba mot låg ersättning har du ju även Epedemic Sound och liknande företag.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak jag funderar på, om företaget skulle tjäna 10,000 på ett jobb. Hur mycket försvinner i skatter och hela faderullan innan jag har lön på mitt konto? Dvs, hur mycket lön kan jag ta ut efter att ha fått 10,000 för ett jobb om själva företaget ska gå +/- 0?

Dra av om du har enskild firma:

Sociala avgifter 28,97%

Moms 25%

Det som blir kvar skattar du enl din skattsedel, typ 30-31%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör det vid sidan av ett annat jobb så är det "billigare" (samt såklart roligare) att använda pengarna till nya prylar för studion då du slipper betala sociala avgifter m.m som du hade fått göra om du skulle ge dig själv lön.

Redigerat av MassiveWave
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör det vid sidan av ett annat jobb så är det "billigare" (samt såklart roligare) att använda pengarna till nya prylar för studion då du slipper betala sociala avgifter m.m som du hade fått göra om du skulle ge dig själv lön.

Hur menar du nu? Om man har ett jobb vid sidan om slipper man betala sociala avgifter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du fakturerar 10 000 kr kommer din lön se ut ungefär så här :

10 000

- 2 356 kr Arbetsgivaravgift

- 1 534 kr Skatt

= 6 110 kr i lön efter skatt MEN då har du inga pengar till utrustning , hyror , försäkringar etc etc

så mer realistiskt är att du kan plocka ut kanske 4 000 kr i lön.

Hur menar du nu? Om man har ett jobb vid sidan om slipper man betala sociala avgifter?

Istället för att ta ut lön så kan man spendera pengarna på utrustning istället i på så sätt kunna dra av momsen samt bokföra in dom som inventarier

och kunna skriva av dom.

Och som det tidigare nämnts , Skapa en imponerande låtlista med låtar/jinglar etc i olika stilar och börja kontakta reklambyråer , produktionsbolag etc

och boka in möten så att du kan spela upp ditt material för dessa.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...