Jump to content
Annons

Gamla godingar i ny tappning - Ik White2a och Black76


Jon Rinneby

Recommended Posts

Tänkte bara slå ett slag för IK Multimedias White2a och Black76 som uppdaterades i dagarna med emulerat förstärkarsteg. Testade båda precis och hör en jämnare och tydligare botten såväl som ett slags adderat djup, mycket trevligt.

Skrev förresten om pluggar på bloggen för nåt år sedan.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur är det med attacken då? Det är ju där största skillnaden är mellan HW och SW?

Det vet jag inte, finns ju massor av olika la2a och 1176:or och även hårdvaran låter olika. Kan bara säga att pluggarna låter utmärkt, dock inkluderar uppdateringen ingen ändrad attacktid vad jag vet. Testa demon och se vad du tycker, alltid kul med feedback. Ration är väl typ 4:1 och ca 20:1 på La2an precis som hårdvaran skulle jag misstänka.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. 🙂 Tycker dom är ljuvliga, mycket bättre än t.ex. Waves och mer jämna i ljudet än UA.

Kan inte uttala mig om hur exakt dom imiterar hårdvaran, och har inte provat nyaste versionen med förstärkarsteg, men som självständiga verktyg är dom riktigt bra. Native Instruments nyliga utgåvor av LA-2A och 1176 är främsta konkurrenten, men IKs utgåvor är verkligen top notch.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukade använda Black'76 en hel del, den låter riktigt bra och är inte alls dyr. Fast sedan ett halvår ligger den bara där, jag har inte ens uppdaterat till den nya versionen än.

Numera kör jag Softube FET Compressor för 1176-aktig kompression.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukade använda Black'76 en hel del, den låter riktigt bra och är inte alls dyr. Fast sedan ett halvår ligger den bara där, jag har inte ens uppdaterat till den nya versionen än.

Numera kör jag Softube FET Compressor för 1176-aktig kompression.

FET är också nice, men testa nya Black du kommer bli glad 🙂

mvh Jon

Har testat IK's version av SSL och måste slå ett slag för den. Den är bättre än Waves gamla version.

Ja snygg är den då inte! 😉 Hade jag haft användning för en kanalstripp så hade ja dock testat den, verkar som många gillar soundet.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte att Softube FET är lik 1176 - mjukvaru alltså. Fet är personlig, och låter verkligen som en stereo från mitten av 1970, som hela den serien gör. Låter riktigt häftig och har tydlig klang. Riktigt bra att mosa transienter med. Men tycker inte den är lik 1176.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den klarar både och, både smäcket och mjukt och transparent. Attack-ratten funkar verkligen.

Nåja, nu ska jag följa Jons uppmaning och ladda hem uppdateringen till Black+White.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den klarar både och, både smäcket och mjukt och transparent. Attack-ratten funkar verkligen.

Nåja, nu ska jag följa Jons uppmaning och ladda hem uppdateringen till Black+White.

När du installerat t-racks cs så måste du starta custuom shop-grejen och välja restore-blabla för att få tillgång till de nya versionerna i ditt DAW, de gamla kommer då ligga kvar och de nya heter white2a/black76 CS eller nå sånt.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...