Jump to content
Annons

Billigare monitorer vs dyrare hörlurar


Ludwig Koz

Recommended Posts

Hej,

Är på jakt efter ett par monitorer i den lägre prisklassen (HS50M/ROKIT5) eller ett par öppna hörlurar i den övre prisklassen

(AKG K70X/SENN HD6XX) för mix. Har sökt och läst allt jag kunnat om detta på diverse musikforum men jag är fortfarande fundersam kring valet.

Det verkar vara delade åsikter om det går att mixa i hörlurar samt att mixa med monitorer i ett rum med dålig akustik.

Är det någon här som föredrar hörlurar framför monitorer och hur bra låter mixen på övriga system?

Trevlig kväll,

/L.K

Redigerat av Ludwig Koz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När jag använder lurarna (Ultrasone Pro2900) så funkar mixen bra i monitorerna och andra lyssningar också, även om jag förstås får det ännu bättre med monitorerna, men mina monitorer ligger en bra bit högre i pris, så det hade varit hemskt om det inte var så... 😉

Vad man ska tänka på, är att lurarna ger en mer separerad stereobild, så det är väldigt lätt att mixa för smalt. Man lär sig efter hand.

Med taskig akustik i rummet skulle jag välja lurar före monitorer, eller åtminstone vara noga med att referenslyssna i lurarna allt som oftast - och jag skulle definitivt välja lurar före budgetmonitorer alla dagar i veckan utom helgfri söndag...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Säkert en fråga om vana, men jag föredrar att mixa i monitorer alla dagar framför lurar.

Sitter man riktigt kasst i ett hörn så man får redigt med bummel runt 200hz så kanske lurar funkar bättre.

Men har man ett vanligt rum så tycker jag att högtalare är att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har skitdåligt med pengar kan beg gamla hifigrejer vara ett alternativ som är bättre o billigare än de minsta o billiga "studiomonitorerna". Tigg en skaplig stereo av farsan o lägg pengarna på bra lurar nu. När ekonomin blir bättre så köper man monitorer som är nåt att ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par ATH-M50 lurar som fungerar helt okej att mixa i så min största oro är att mixen i dyrare lurar inte kommer bli så pass mycket bättre att det är värt pengarna. Det lutar åt ett par monitorer just nu, Adam släpper ju deras F-serie i Januari... Har ägt både A5 och A5X förut men F-serien verkar prisvärd. Claes har du fått in dessa och testat?

Sen är jag även lite fundersam kring valet av storlek på monitorer, jag sysslar med elektronisk musik med mycket bas, dock har jag inte möjlighet att fixa rummet just nu.

Aj, aj, det här med att bestämma sig är inte det enklaste... 😕

Redigerat av Ludwig Koz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par ATH-M50 lurar som fungerar helt okej att mixa i så min största oro är att mixen i dyrare lurar inte kommer bli så pass mycket bättre att det är värt pengarna. Det lutar åt ett par monitorer just nu, Adam släpper ju deras F-serie i Januari... Har ägt både A5 och A5X förut men F-serien verkar prisvärd. Claes har du fått in dessa och testat?

Sen är jag även lite fundersam kring valet av storlek på monitorer, jag sysslar med elektronisk musik med mycket bas, dock har jag inte möjlighet att fixa rummet just nu.

Aj, aj, det här med att bestämma sig är inte det enklaste... 😕

Har du redan så pass bra lurar kanske det är läge för monitorer ändå, hellre än ett till par lurar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par ATH-M50 lurar som fungerar helt okej att mixa i så min största oro är att mixen i dyrare lurar inte kommer bli så pass mycket bättre att det är värt pengarna. Det lutar åt ett par monitorer just nu, Adam släpper ju deras F-serie i Januari... Har ägt både A5 och A5X förut men F-serien verkar prisvärd. Claes har du fått in dessa och testat?

F-serien släpps inte förrän efter nyår, så jag har inte haft möjlighet att lyssna på dem ännu...

Tack för påminnelsen - för jag har missat att lägga upp dem i webshoppen... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

AKP 702. Bra skit!

Har du lust att berätta mer? Bra slutresultat etc...?

Har du redan så pass bra lurar kanske det är läge för monitorer ändå, hellre än ett till par lurar?

Mycket möjligt, behöver bara vara helt säker på mitt val först! 😄

F-serien släpps inte förrän efter nyår, så jag har inte haft möjlighet att lyssna på dem ännu...

Tack för påminnelsen - för jag har missat att lägga upp dem i webshoppen... 😉

Ah, det var ju synd! Haha, trevligt att man kunde vara till hjälp. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...