Jump to content
Annons

Hur mastrar jag?


Rehab

Recommended Posts

Annons

Mastring Àr, enkelt beskrivet, att skicka lÄtarna till en tekniker som förbereder materialet för tillverkning av det original-exemplar (Master Record) som tryckerier sen ska anvÀnda som original vid tryckning.

I den processen brukar mastringsteknikern ibland anpassa ljudet pÄ materialet nÄgot, för att passa in i slutmediets (CD, LP, DVD) begrÀnsningar eller kvalitéer. Det innebÀr diskreta justeringar av ljudet.

Mastring var nödvÀndigt förr, för studions material (som spelades pÄ breda rullband i hög hastighet) kunde inte föras över direkt pÄ t.ex. LP-skiva. Rullbandet kunde Äterge sÄ mycket mer upplösning Àn LP-skivan. SÄ om man bara förde över det pÄ LP direkt, dÄ mÀttades LP-skivan och det lÀr i allmÀnhet skit.

Idag Àr skillnaden mellan slutanvÀndarnas medium (CD, DVD, MP3) och studions medium betydligt mindre, sÄ liten att mastring nÀstan tappat sin ursprungliga nödvÀndighet nÀr det gÀller att anpassa materialet efter slutmediets begrÀnsningar. Det Àr fortfarande frÄga om att montera ihop en masterskiva med digitala koder och exakta proportioner o tidsreferenser som mÄste stÀmma, men ljudmÀssigt Àr det ingen absolut nödvÀndighet numera.

SÄ idag - och ibland hemstudiopubliken - brukar mastring av enskilda lÄtar ibland förknippas med att skicka lÄtar till en slags exklusiv kvalitets-kontrollant, nÄn som inte blivit sÄ "inkörd" och "ljudblind" av att ha lyssnat pÄ materialet fnörton hundra gÄnger (vilket mixaren har), som kan försöka polera fram ytterligare 5% vÀlljud ur en fÀrdig mix. Det gör han helt enkelt genom att tillföra lite extra EQ, lite kompression, lite panorering, lite limiting osv.

För att mastra sjÀlv, ur den aspekt du menar, börja med att spela upp materialet, lyssna noga, lyssna om det Àr för lite eller för mycket av nÄt, och tillför lite EQ för att justera det. Försök sen pressa ihop dynamiken i materialet sÄ det inte Àr för stora skillnader mellan svagt och starkt ljud. AnvÀnd kompressor eller limiter. Det kan va en början ...

Redigerat av Signia
  • Gilla 3
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mastring Àr, enkelt beskrivet, att skicka lÄtarna till en tekniker som förbereder materialet för tillverkning av det original-exemplar (Master Record) som tryckerier sen ska anvÀnda som original vid tryckning.

I den processen brukar mastringsteknikern ibland anpassa ljudet pÄ materialet nÄgot, för att passa in i slutmediets (CD, LP, DVD) begrÀnsningar eller kvalitéer. Det innebÀr diskreta justeringar av ljudet.

Mastring var nödvÀndigt förr, för studions material (som spelades pÄ breda rullband i hög hastighet) kunde inte föras över direkt pÄ t.ex. LP-skiva. Rullbandet kunde Äterge sÄ mycket mer upplösning Àn LP-skivan. SÄ om man bara förde över det pÄ LP direkt, dÄ mÀttades LP-skivan och det lÀr i allmÀnhet skit.

Idag Àr skillnaden mellan slutanvÀndarnas medium (CD, DVD, MP3) och studions medium betydligt mindre, sÄ liten att mastring i princip tappat sin ursprungliga nödvÀndighet - Ätminstone nÀr det gÀller att anpassa materialet efter slutmediets begrÀnsningar.

SÄ idag - och ibland hemstudiopubliken - brukar mastring ibland förknippas med att skicka lÄtar till en slags exklusiv kvalitets-kontrollant, nÄn som inte blivit sÄ "inkörd" och "ljudblind" av att ha lyssnat pÄ materialet fnörton hundra gÄnger (vilket mixaren har), som kan försöka pressa fram ytterligare 5% vÀlljud ur en fÀrdig mix. Det gör han helt enkelt genom att tillföra lite extra EQ, lite kompression, lite panorering, lite limiting osv.

För att mastra sjÀlv, ur den aspekt du menar, börja med att spela upp materialet, lyssna noga, lyssna om det Àr för lite eller för mycket av nÄt, och tillför lite EQ för att justera det. Försök sen pressa ihop dynamiken i materialet sÄ det inte Àr för stora skillnader mellan svagt och starkt ljud. AnvÀnd kompressor eller limiter. Det kan va en bra början ...

En klapp i ryggen!!!

Det hÀr tyckte jag var en bra beskrivning av vad mastering Àr, var och blivit.

Mycket bra sammanfattning med hjÀlpfulla tips om hur TS ska gÄ tillvÀga!

Bra jobbat!!!!

/Mojje

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ÅssĂ„ kommer Mr. VĂ€derkvarn hĂ€r 🙂 med ett tillĂ€gg till Signias i övrigt eminenta beskrivning av vad syftet med mastering Ă€r / var.

Visst Àr det sÄ att vi inte lÀngre behöver ta hÀnsyn till om ett material Àr graverbart eller ej (förutom om man pressar vinyl förstÄs), men, fortfarande Àr principen för ljudÄtergivning via högtalare densamma och hÀr anser jag att ett masteringshus (skriver sÄ eftersom jag tycker bÄde att lyssning och tekniker Àr viktiga delar hÀr) absolut har en viktig funktion att fylla i mÄnga sammanhang Àven i dag.

Åke Fuhrberg postade en lĂ€nk hĂ€r om dagen angĂ„ende Ingvar Öhmans syn pĂ„ NS-10. Man kan tycka olika saker om Ingvars beskrivning dĂ€r, men hans jĂ€mförelse mellan en konstnĂ€rs arbetsrum (ateljĂ©) och ljudteknikerns arbetsrum (kontrollrummet) tycker jag Ă€r bra. KonstnĂ€ren ersĂ€tter knappast dagljusinslĂ€ppet med lysrör eftersom han "vet" Ă€ndĂ„ hur blĂ„ fĂ€rg egentligen beter sig i dagsljus. Han har liksom lĂ€rt sig det.

Jag har mÄnga exempel pÄ dÀr superduktiga kompositörer levererat fÀrdiga mixar frÄn sina studios och dÀr sedan materialet genom mastering kunnat fÄ ett rejÀlt kvalitetslyft eftersom materialet kunnat analyserats i "dagsljus" (för att koppla tillbaka till jÀmförelsen med konstnÀren). Jag tror att mÄnga gÄnger kan man vara lyckligt ovetandes över hur ens mix egentligen skulle kunna lÄta. KÀnner man sig dÀremot helt trygg i sin lyssning och fÄr till det som man vill ha det finns det naturligtvis ingen anledning att lÀmna bort sitt material för mastering. HÄller med om att masteringsprocessen mÄnga gÄnger kan ingÄ i sjÀlva mixarbetet.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SÄ idag - och ibland hemstudiopubliken - brukar mastring av enskilda lÄtar ibland förknippas med att skicka lÄtar till en slags exklusiv kvalitets-kontrollant, nÄn som inte blivit sÄ "inkörd" och "ljudblind" av att ha lyssnat pÄ materialet fnörton hundra gÄnger (vilket mixaren har), som kan försöka polera fram ytterligare 5% vÀlljud ur en fÀrdig mix. Det gör han helt enkelt genom att tillföra lite extra EQ, lite kompression, lite panorering, lite limiting osv.

Överlag bra skrivet!

Vill dock lyfta bort orden "det gör han enkelt" samt ordet "tillföra".

Det Àr ibland en mindre svÄr uppgift, men beroende pÄ mixen sÄ kan det tvÀrtom vara svÄrt ibland ocksÄ.

Problem jag stöter pÄ ofta Àr bullrig bas och ojÀmn fördelning av de lÀgre frekvenserna över sÄng/instrument,

samt för höga nivÄer, d.v.s. en ojÀmn mix. DÄ blir det ganska struligt att försöka rÀtta till dessa "problem" dÄ

övriga instrumenten eller sÄngen blir lidande av förÀndringen om den Àr för stor.

NÀr en person som inte Àr jÀtteduktig pÄ att mixa skickar material sÄ kan han dÄ vara hjÀlpt av att skicka STEMS.

En förÀndring som ovan, t.ex. att det krÀvs större justeringar pÄ "vocals" vs. instrumentalen, pÄverkar dÄ inte

hela eller delar av frekvensomrÄdet dÀr man justerar t.ex. övre basregistret för sÄng.

[edit]

Visst skulle man kunna pÄpeka felen, men det hÀnder ofta att det blir sÄ mÄnga vÀndor fram och tillbaka med

olika mixar sÄ att STEMS Àr en bÀttre lösning i mÄnga fall, om förÀndringen som krÀvs inte Àr jÀtteliten...

Jag gjorde precis en sÄdan master, d.v.s. det mesta lÀt jÀttebra, men justeringar pÄ sÄngen krÀvdes, och dÀrför

begÀrde jag in STEMS. Kunden blev jÀttenöjd med mastern.

Vad gÀller ordet tillföra sÄ Àr det bÀttre om man tar bort Àn att lÀgger till (EQ/VOL)... Plugins mÄste man ju dÀremot

lÀgga till.

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Överlag bra skrivet!

Vill dock lyfta bort orden "det gör han enkelt" samt ordet "tillföra".

...

Vad gÀller ordet tillföra sÄ Àr det bÀttre om man tar bort Àn att lÀgger till (EQ/VOL)... Plugins mÄste man ju dÀremot

lÀgga till.

En liten detalj Ă€r att han inte skrev "det gör han enkelt", utan "det gör han helt enkelt". En liten skillnad i ord men en stor skillnad i mening. 🙂

GÀllande att "tillföra" sÄ hÄller jag inte alls med. Behöver man lyfta diskanten för att t ex fÄ in lite luft i mixen sÄ gör man det. SÄ lÀnge man har en bra eq sÄ kommer det inte att pÄverka slutresultatet negativt.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag gjorde precis en sÄdan master, d.v.s. det mesta lÀt jÀttebra, men justeringar pÄ sÄngen krÀvdes, och dÀrför begÀrde jag in STEMS. Kunden blev jÀttenöjd med mastern.

Vad gjorde du dÄ (som inte en rimligt duktig mixare redan hade kunnat göra)?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mastring Àr, enkelt beskrivet, att skicka lÄtarna till en tekniker som förbereder materialet för tillverkning av det original-exemplar (Master Record) som tryckerier sen ska anvÀnda som original vid tryckning.

I den processen brukar mastringsteknikern ibland anpassa ljudet pÄ materialet nÄgot, för att passa in i slutmediets (CD, LP, DVD) begrÀnsningar eller kvalitéer. Det innebÀr diskreta justeringar av ljudet.

Mastring var nödvÀndigt förr, för studions material (som spelades pÄ breda rullband i hög hastighet) kunde inte föras över direkt pÄ t.ex. LP-skiva. Rullbandet kunde Äterge sÄ mycket mer upplösning Àn LP-skivan. SÄ om man bara förde över det pÄ LP direkt, dÄ mÀttades LP-skivan och det lÀr i allmÀnhet skit.

Idag Àr skillnaden mellan slutanvÀndarnas medium (CD, DVD, MP3) och studions medium betydligt mindre, sÄ liten att mastring nÀstan tappat sin ursprungliga nödvÀndighet nÀr det gÀller att anpassa materialet efter slutmediets begrÀnsningar. Det Àr fortfarande frÄga om att montera ihop en masterskiva med digitala koder och exakta proportioner o tidsreferenser som mÄste stÀmma, men ljudmÀssigt Àr det ingen absolut nödvÀndighet numera.

SÄ idag - och ibland hemstudiopubliken - brukar mastring av enskilda lÄtar ibland förknippas med att skicka lÄtar till en slags exklusiv kvalitets-kontrollant, nÄn som inte blivit sÄ "inkörd" och "ljudblind" av att ha lyssnat pÄ materialet fnörton hundra gÄnger (vilket mixaren har), som kan försöka polera fram ytterligare 5% vÀlljud ur en fÀrdig mix. Det gör han helt enkelt genom att tillföra lite extra EQ, lite kompression, lite panorering, lite limiting osv.

För att mastra sjÀlv, ur den aspekt du menar, börja med att spela upp materialet, lyssna noga, lyssna om det Àr för lite eller för mycket av nÄt, och tillför lite EQ för att justera det. Försök sen pressa ihop dynamiken i materialet sÄ det inte Àr för stora skillnader mellan svagt och starkt ljud. AnvÀnd kompressor eller limiter. Det kan va en början ...

Det var förbanne mig det finaste jag har hört sen jag konfirmerade mig! 😄 VĂ€lskrivet, tydligt och befriat frĂ„n mastringsmystik. Tack. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad gjorde du dÄ (som inte en rimligt duktig mixare redan hade kunnat göra)?

[Edit]

En duktig mixare hade klart kunna fixat detta.

Nu tar jag inga ingÄende detaljer, men överlag:

"Vocals" med olika effekter pÄ (ibland), var enormt skarp i de övre frekvenserna,

men förÀndrades överlag till skarp nedÄt i frekvenserna beroende pÄ effekten.

Musiken var bÀttre mixad överlag.

Samtidigt ligger hi-hat m.fl. percussions i sÄdana volym-nivÄer att dom knappt hörs,

nÄgot som för denna mix Àr korrekt, dÄ över hela frekvensomrÄdet för problemen av

"vocals". Vi pratar "club/dance"-musik.

Samtidigt behövde övre basen för vocals ökas pÄ, men för musiken krÀvdes sÀnkning

av volymen pÄ/runt samma frekvensomrÄde. Utöver det sÄ var volymnivÄerna över olika

frekvenser sÄ olika och förÀnderliga (dels för effekterna) att en justering hade pÄverkat

helheten negativt.

Det krockade en del kan man vÀl sÀga, och efter STEM-masteringen blev resultatet

klart bÀttre jÀmfört med den första jag gjorde en testmaster pÄ (av misstanke för ovan

beskrivet problem).

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

GÀllande att "tillföra" sÄ hÄller jag inte alls med. Behöver man lyfta diskanten för att t ex fÄ in lite luft i mixen sÄ gör man det. SÄ lÀnge man har en bra eq sÄ kommer det inte att pÄverka slutresultatet negativt.

Absolut, Linear-Phase plugins Àr det bÀsta valet av plugin-typ, och bör alltid anvÀndas om möjlighet finns.

Blir det sÀmre om du sÀnker alla frekvenser, men lÀmnar det omrÄde du vill förstÀrka i frekvenskurvan orörd? Nej!

Tillför ovan teknik eventuella (kanske ej hörbara) fel mindre Àn att bara öka pÄ diskant-omrÄdet? Ja!

Enkelt förklarat (dÀr bilden fÄr representera volymen pÄ en frekvens):

Ta en bild pÄ 400x400 pixlar. Förstora den bilden fyra gÄnger (lÀgg till). Hur ser resultatet ut?

Ta samma bild. Förminska den bilden fyra gÄnger (dra ifrÄn). Hur ser resultatet ut?

Vilken av ovan bilder skulle du först vÀlja bort för anvÀndning pÄ t.ex. en websida?

Ovan för att bildligt förklara vad som hÀnder med det digitala flödet, och det ser tyvÀrr ut pÄ detta sÀtt.

Det Àr nÀmligen lÀttare att se vad som hÀnder, jÀmfört med att höra.

Sen kan man diskutera om denna förÀndring över nÄgra frekvenser ger försÀmring rent hörbart,

vilket det troligtvis inte gör. DÀremot om höjningar sker pÄ mÄnga fler frekvenser sÄ finns ÀndÄ

möjligheten till att det kan uppstÄ hörbara "fel". Tar man dÀremot bort, d.v.s. sÀnker volymen pÄ de

frekvenser man inte vill höja(?!) nÀr flera frekvenser Àr inblandade sÄ Àr du mer sÀker pÄ att det inte

kommer att uppstÄ nÄgra hörbara "problem".

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÀh, men du skrev "(som inte en rimligt duktig mixare redan hade kunnat göra)".

Precis, och det var ju vad du inte svarade pÄ, utan du svarade med detaljer som en rimligt duktig mixare redan hade kunnat göra, vilket var helt irrelevant för min frÄga.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Precis, och det var ju vad du inte svarade pÄ, utan du svarade med detaljer som en rimligt duktig mixare redan hade kunnat göra, vilket var helt irrelevant för min frÄga.

MissförstÄnd föreligger nog.

Mitt svar förklarade hur jag tÀnkt/gjort, och att en duktig mixare absolut kunnat göra det jag gjort.

Nu Àr ju som bekant inte alla duktiga mixare, samt att arbetsflödet blir sÀmre om man hela tiden

ska be om nya mixar dÀrför att föregÄende inte var tillrÀckligt bra, eller felkorrigerad.

DÄ Àr STEMS ett bra alternativ.

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Absolut, Linear-Phase plugins Àr det bÀsta valet av plugin-typ, och bör alltid anvÀndas om möjlighet finns.

Blir det sÀmre om du sÀnker alla frekvenser, men lÀmnar det omrÄde du vill förstÀrka i frekvenskurvan orörd? Nej!

Tillför ovan teknik eventuella (kanske ej hörbara) fel mindre Àn att bara öka pÄ diskant-omrÄdet? Ja!

Enkelt förklarat (dÀr bilden fÄr representera volymen pÄ en frekvens):

Ta en bild pÄ 400x400 pixlar. Förstora den bilden fyra gÄnger (lÀgg till). Hur ser resultatet ut?

Ta samma bild. Förminska den bilden fyra gÄnger (dra ifrÄn). Hur ser resultatet ut?

Vilken av ovan bilder skulle du först vÀlja bort för anvÀndning pÄ t.ex. en websida?

Ovan för att bildligt förklara vad som hÀnder med det digitala flödet, och det ser tyvÀrr ut pÄ detta sÀtt.

Det Àr nÀmligen lÀttare att se vad som hÀnder, jÀmfört med att höra.

Sen kan man diskutera om denna förÀndring över nÄgra frekvenser ger försÀmring rent hörbart,

vilket det troligtvis inte gör. DÀremot om höjningar sker pÄ mÄnga fler frekvenser sÄ finns ÀndÄ

möjligheten till att det kan uppstÄ hörbara "fel". Tar man dÀremot bort, d.v.s. sÀnker volymen pÄ de

frekvenser man inte vill höja(?!) nÀr flera frekvenser Àr inblandade sÄ Àr du mer sÀker pÄ att det inte

kommer att uppstÄ nÄgra hörbara "problem".

Jag tycker ditt resonemang Àr vÀldigt mÀrkligt och jag har faktiskt aldrig hört talas om din arbetsmetod tidigare. Det lÄter som att du menar att en en eq som arbetar subtraktivt inte pÄverkar ljudet medan en som arbetar additivt gör det? Jag skulle snarare pÄstÄ att en eq med lowshelf och highshelf pÄ hela frekvensspektrat förutom ett litet omrÄde i, sÀg, över mellanregistret Àr mer "skadligt" för ljudet Àn en liten boost pÄ samma frekvensomrÄde, givetvis förutsatt att vi har en bra eq att tillgÄ. Och om du dessutom hÄller med mig om en boost "troligtvis" inte kommer leda till nÄgra förÀndringar rent hörbart sÄ förstÄr jag mig inte alls pÄ den bökiga arbetsmetod du föresprÄkar.

GÀllande din pixelmetafor tycker jag den Àr felaktig och har mer med bitdjup att göra Àn eq.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mitt svar förklarade hur jag tÀnkt/gjort, och att en duktig mixare absolut kunnat göra det jag gjort.

Men det var som sagt inget som rimligen rymdes inom ramen för min frÄga.

Eller sÄ svarade du pÄ en frÄga som du lÄtsades att nÄgon hade stÀllt. I sÄdant fall, OK.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker ditt resonemang Àr vÀldigt mÀrkligt och jag har faktiskt aldrig hört talas om din arbetsmetod tidigare. Det lÄter som att du menar att en en eq som arbetar subtraktivt inte pÄverkar ljudet medan en som arbetar additivt gör det? Jag skulle snarare pÄstÄ att en eq med lowshelf och highshelf pÄ hela frekvensspektrat förutom ett litet omrÄde i, sÀg, över mellanregistret Àr mer "skadligt" för ljudet Àn en liten boost pÄ samma frekvensomrÄde, givetvis förutsatt att vi har en bra eq att tillgÄ. Och om du dessutom hÄller med mig om en boost "troligtvis" inte kommer leda till nÄgra förÀndringar rent hörbart sÄ förstÄr jag mig inte alls pÄ den bökiga arbetsmetod du föresprÄkar.

GÀllande din pixelmetafor tycker jag den Àr felaktig och har mer med bitdjup att göra Àn eq.

Jo, alltsÄ ljudet pÄverkas i den mÄn vi vill, sÄ klart, men det Àr skadan som kan ske pÄ sjÀlva ljudkvalitén vid förÀndringar jag talar om.

AlltsÄ, vad gÀller bildexemplet sÄ kan vi ta i lite mer dÄ. Ju mer du förstorar upp en bild, ju mer pixlar behöver fyllas ut. Dessa pixlar fylls ut av nÄgot som inte frÄn början fanns med i bilden, men ett försök görs att kopiera omkringliggande data sÄ lÄngt det gÄr för att bibehÄlla bilden sÄ nÀra original som möjligt. Vid tillrÀcklig förstoring blir det fruktansvÀrt oskarpt och pixel-aktigt, det Àr vi nog överens om.

Om du istÀllet förminskar originalbilden, ja dÄ kan du förminska vÀldigt mycket utan förluster pÄ sjÀlva motivet.

Man kan Ă€ven ta fĂ€rger som exempel. Ökar du pĂ„ för mycket fĂ€rg sĂ„ "blöder" fĂ€rgerna till slut sĂ„ mycket sĂ„ du inte ser bilden. Ta bort fĂ€rg sĂ„ har du fortfarande bilden kvar, vĂ€l synlig, om Ă€n svartvit.

NÀr det gÀller det mesta, t.ex. film och foto, sÄ önskar man alltid högsta möjliga upplösning före en eventuell förÀndring. En förminskning av ett fotografi, eller en nedtagning av film till sÀmre eller komprimerat format Àr inget man oroas av. En förstoring av ett fotografi kan göras med tillrÀckligt hög dpi, men inte hur lÄngt som helst. GÄ nÀra en förstoring av ett foto sÄ kommer du se "fel" i det. En film eller ett videoklipp som förstoras vill man inte ens titta pÄ dÄ det blir synliga pixlar som förflyttas hela tiden.

Vidare Àr det bra att se in i framtiden för lÄten som mastras, d.v.s. ska den upp pÄ iTunes, Youtube etc.... För dessa ÀndamÄl, dÀr komprimering av olika slag kommer att ske, Àr det enormt viktigt att ljudet hÄller högsta möjliga kvalitet. Man bör förÀndra sÄ lite som möjligt vad gÀller kvalitén pÄ ljudet, och dÄ Àr det vÀrt att förstÄ vad som hÀnder nÀr man lÀgger till istÀllet för att ta bort. Precis som för bild och film sÄ Àr det aldrig nÄgon fara att ta bort, dÀremot hÀnder det saker du inte vill ska hÀnda nÀr du lÀgger till. Det kanske inte Àr hörbart alla gÄnger, men vetskapen om att det blir förÀndringar till det sÀmre i kvalitet Àr nÄgot jag in i det lÀngsta försöker undvika.

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Shit, tackar för all uppskattning, bangers 🙂 Vi fĂ„r tĂ€nka pĂ„ att TS Ă€r ny för mastrings-idĂ©n, sĂ„ man skrev bara generellt. Finns mycke detaljer att tillĂ€gga förstĂ„s. FrĂ„gan Ă€r hur hjĂ€lpt TS blir av en verbal/teknisk avhandling i Ă€mnet.

ErikdP: Precis. I viss mÄn spelas lÄtar in en och en. Ibland ska lÄtar med pÄ samma platta, fast dom Àr gjorda med lÄnga mellanrum, ibland Är, och gjorda i olika studios, olika tekniker osv. SÄ dÄ blir det mycket upp till mastringen att skapa en enhetlig kÀnsla, sÄ det kÀnns som 1 platta och inte separata lÄtar.

Welness: HÄller med allt. Mycket sunda tankar dÀr.

DMM: du missade nog , "Det gör han HELT enkelt", inte bara "enkelt" 🙂 Mastring Ă€r ju inte enkelt. Och Det dĂ€r med tillföra osv, dĂ€r kan man hĂ„lla med. En del ord frammanar mindre lĂ€mpliga bilder liksom.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu Àr inte jag alls nÄgon expert men vad jag har förstÄtt sÄ Àr mÀngden fasdistortion den samma oavsett om man skÀr eller adderar med en eq. SjÀlvklart Àr det mindre hörbart om man skÀr, eftersom man gör det pÄverkade omrÄdet i sig mindre hörbart, men om jag har förstÄtt dig rÀtt sÄ menar du att skÀra skulle vara mindre skadligt för ljudet? Det kan jag inte hÄlla med om. Jag gjorde ett test, och jag rÄder dig att göra desamma: LÀgg upp samma lÄt pÄ tvÄ kanaler, lÀgg samma eqplugin pÄ bÄda kanalerna, Äterskapa samma eqkurva fast pÄ den ena skÀr du bort botten och den andra adderar du topp. Sen nivÄmatchar du och a/b-lyssnar. Det har jag gjort och jag har ganska bra öron: Jag hör ingen skillnad mellan spÄren.

Det hÀr innebÀr ocksÄ att jag Äterigen ifrÄgasÀtter din metafor om bilden och pixlarna: Om mÀngden fasdistortion Àr samma oavsett om man höjer och sÀnker med en eq innebÀr det ocksÄ att du tillför samma "fel" oavsett hur du gör. SjÀlvklart Àr det ett mindre hörbart fel om man sÀnker men det hÀr handlar om att "höja genom att höja vid en viss frekvens" och att "höja genom att sÀnka alla andra frekvenser". HÀr menar jag att resultatet Àr detsamma.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu Àr inte jag alls nÄgon expert men vad jag har förstÄtt sÄ Àr mÀngden fasdistortion den samma oavsett om man skÀr eller adderar med en eq. SjÀlvklart Àr det mindre hörbart om man skÀr, eftersom man gör det pÄverkade omrÄdet i sig mindre hörbart, men om jag har förstÄtt dig rÀtt sÄ menar du att skÀra skulle vara mindre skadligt för ljudet? Det kan jag inte hÄlla med om. Jag gjorde ett test, och jag rÄder dig att göra desamma: LÀgg upp samma lÄt pÄ tvÄ kanaler, lÀgg samma eqplugin pÄ bÄda kanalerna, Äterskapa samma eqkurva fast pÄ den ena skÀr du bort botten och den andra adderar du topp. Sen nivÄmatchar du och a/b-lyssnar. Det har jag gjort och jag har ganska bra öron: Jag hör ingen skillnad mellan spÄren.

Det hÀr innebÀr ocksÄ att jag Äterigen ifrÄgasÀtter din metafor om bilden och pixlarna: Om mÀngden fasdistortion Àr samma oavsett om man höjer och sÀnker med en eq innebÀr det ocksÄ att du tillför samma "fel" oavsett hur du gör. SjÀlvklart Àr det ett mindre hörbart fel om man sÀnker men det hÀr handlar om att "höja genom att höja vid en viss frekvens" och att "höja genom att sÀnka alla andra frekvenser". HÀr menar jag att resultatet Àr detsamma.

Oavsett om en plugin Ă€r korrigerande vad gĂ€ller fas/timing etc. sĂ„ Ă€r den fortfarande digital. Även en analog-instĂ€llning pĂ„ en plugin Ă€r digital, sĂ„ oavsett hur du beter dig sĂ„ sitter du och jobbar med digitalt material, och att lĂ€gga till ÄR sĂ€mre Ă€n att ta bort i den digitala vĂ€rlden.

[edit]

Det stÀmmer att fas-korrigeringen fungerar fint bÄde vid upp-/ner-justering. Det sÀger jag inget om.

Jag förstÄr hur du tÀnker, och jag kan inte förklara det tydligare Àn jag gjort....tror jag....

Kortast möjliga svar jag har Àr:

Det Àr överlag alltid bÀttre att ta bort Àn att lÀgga till vid förÀndring nÀr vi talar om kvalité inom det digitala, oavsett om det handlar om film, bild eller ljud i musikskapande, videoredigering, bildredigering, mixning och mastering.

Att jag tog bild-exemplet Àr för att visa pÄ vad som hÀnder nÀr man digitalt lÀgger till jÀmfört med tar bort. Det kan som sagt inte bli tydligare Àn sÄ, men förÀndringen mÄste vara ganska stor för att det ska synas.

Sen, som jag ocksÄ skrivit sÄ kanske det inte Àr hörbart. Det kanske krÀvs 4,5,6 eller fler steg i kraftig uppjustering för att du verkligen ska höra försÀmringen, sÄ hörbart Àr det nog inte i de första EQ-stadierna. Jag sÀger bara att jag jobbar hellre med vetskapen att jag inte tillför eventuellt

hörbara fel, hellre Àn att jag vet att jag tillför eventuellt hörbara fel. Det sÀkra före det osÀkra fÄr jag vÀl kalla det dÄ.

Jag ska försöka hinna med att göra en jÀmförande video senare vad gÀller detta, men det tar lite lÀngre tid Àn att visa med bilder, och det

var dÀrför jag tog bildexemplet.

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ska bara lĂ€gga till.... [edit]: hups.... nu la jag till.... Inte bra 🙂 :)

De icke hörbara fel som kan uppstÄ kan dessutom visa sig efter komprimering pÄ t.ex. mp3, Youtube eller iTunes, om man har otur.....

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kortast möjliga svar jag har Àr:

Det Àr överlag alltid bÀttre att ta bort Àn att lÀgga till vid förÀndring nÀr vi talar om kvalité inom det digitala, oavsett om det handlar om film, bild eller ljud i musikskapande, videoredigering, bildredigering, mixning och mastering.

Att det alltid skulle vara "bÀttre" att ta bort Àn lÀgga till hÄller jag inte med om, ibland handlar det ju om att man vill förstÀrka nÄgot som redan Àr bra, med tex en eq, kompressor etc. Det spelar ingen roll om det Àr digitalt eller analogt. Analog utrustning kan "förstöra" lika mycket som digital. En rimligare frÄgestÀllning borde vara: Vad Àr "bÀttre"? BÀttre Àn vadÄ? BÀttre Àn hur det lÀt innan? Det finns inga givna regler i mixning eller mastring, vissa saker mÄr bra av att beskÀras, andra inte. Ettor och nollor Àr totalt ointressant i detta sammanhang.

För att dra parallellen till bildredigering som du ocksÄ nÀmnde: LÄt sÀga att du tar ett digitalt foto (eller analogt om du sÄ vill) och lÀgger in i ett bildbehandlningsprogram. Sen tillför du en massa filter och annat "bildförstörande" men resultatet blir att du gillar bilden bÀttre. DÄ Àr det vÀl bÀttre eller? Likadant Àr det gÀllande musik och mixning och mastring.

Jag Àr sjÀlv en föresprÄkare av "subtraktiv eq" eller subtractive eq, och jobbar uteslutande med att plocka bort det jag inte gillar frÄn ett ljud. Men att det skulle vara "bÀttre" eller "förstöra" ljudet mindre hÄller jag inte alls med om. LÄter det bÀttre (vilket Àr vÀldigt subjektivt) sÄ Àr det ju bÀttre, oavsett vÀgen dit. Man mÄlar lÀtt in sig i ett hörn och bygger upp onödiga murar och begrÀnsningar om man börjar följa massa regler. Det Àr enda som spelar nÄgon roll Àr hur det faktiskt lÄter i slutÀndan...

mvh Jon

Redigerat av Yllet
  • Gilla 2
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

GĂ€st
Detta Àmne Àr nu stÀngt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...