Jump to content
Annons

Hur ska jag få det här rummet att låta bra?


Eagleshieldbeatz

Recommended Posts

Tjena alla experter där ute!

Jag har hållit på och producera musik rätt länge. Började för länge sedan med att köra i datorhögtalarna men insåg rätt snabbt att det inte duger, så jag köpte ett par bra studiolurar som jag har använt sedan dess då jag inte hade varken pengar eller utrymme för att bygga en sorts studio, mitt musikskapande var inte så seriöst för att ha en studio på den tiden heller.

Nu har det dock gått snabbt framåt för mig och har både pengar och utrymme att bygga en studio. Jag har ett rum som är 3,5 meter långt, 3,2 meter bredd och 2,2 meter högt. Jag kommer använda ett par KRK Rokit 8. Vad ska jag tänka på när jag inreder rummet? Hur långt från väggen ska monitorerna stå, hur ska jag behandla rummet osv? Det är mestadels mixning jag ska göra, så det behöver inte vara perfekt för inspelning och så, men skulle ju vara trevligt om det ändå är rätt bra ljud för att spela in sång och gitarr där inne också.

Så ge mig lite tips så är ni jättesnälla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Läs gärna i min lilla Wiki-artikel om ämnet, så får du lite mer kött på benen och det blir dessutom lättare att ställa specifika frågor: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs gärna i min lilla Wiki-artikel om ämnet, så får du lite mer kött på benen och det blir dessutom lättare att ställa specifika frågor: http://wiki.kontroll...ustikbehandling 🙂

Har läst igenom nu. Och har några frågor:

Hur nära väggen rekommenderar du att jag har monitorerna, kan ha mellan 0 och 80 cm ungefär.

Vad för slags absorbenter bör jag använda för "spegelmetoden"? Ska jag ha tunnare som sitter på väggen eller lite tjockare som skulle hänga några centimeter ut från väggen, om jag förstod det rätt?

Jag bör ha en absorbent och inte en diffussor bakom ryggen eftersom de är mindre än 3,5 meter?

Ska man bygga basfällor som går hela vägen från golv till tak?

Är det bra att ha en matta på golvet?

Bör jag sätta någon absorbent i taket, i så fall, ska man ha den lite vinklad sådär mellan monitorerna och där man sitter som du beskrev?

Jag tänkte ha en soffa bakom ryggen också, funkar det, eller kommer det funka som en diffosor som man inte bör ha eftersom de inte är över 3,5 meter?

Och ja, när ska man använda tunna och när ska man använda tjockare absorbenter?

Det är en betongvägg bakom ryggen på mig, gör det något?

Förstår att det är väldigt svårt att svara på sådant här men era svar kan säkert ge mig lite ledtrådar i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Har läst igenom nu. Och har några frågor:

Hur nära väggen rekommenderar du att jag har monitorerna, kan ha mellan 0 och 80 cm ungefär.

Vad för slags absorbenter bör jag använda för "spegelmetoden"? Ska jag ha tunnare som sitter på väggen eller lite tjockare som skulle hänga några centimeter ut från väggen, om jag förstod det rätt?

Jag bör ha en absorbent och inte en diffussor bakom ryggen eftersom de är mindre än 3,5 meter?

Ska man bygga basfällor som går hela vägen från golv till tak?

Är det bra att ha en matta på golvet?

Bör jag sätta någon absorbent i taket, i så fall, ska man ha den lite vinklad sådär mellan monitorerna och där man sitter som du beskrev?

Jag tänkte ha en soffa bakom ryggen också, funkar det, eller kommer det funka som en diffosor som man inte bör ha eftersom de inte är över 3,5 meter?

Och ja, när ska man använda tunna och när ska man använda tjockare absorbenter?

Det är en betongvägg bakom ryggen på mig, gör det något?

Förstår att det är väldigt svårt att svara på sådant här men era svar kan säkert ge mig lite ledtrådar i alla fall!

Precis dom här frågorna skulle jag oxå vilja ha svar på, är det nån av er här som har akustikbehandlat som kan svara på detta?
Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst igenom nu. Och har några frågor:

Hur nära väggen rekommenderar du att jag har monitorerna, kan ha mellan 0 och 80 cm ungefär.

Så nära som möjliigt, med absorbenter i 70-100mm tjocklek på väggen bakom. om det inte finns basreflexport bak och om baksidan inte blir varm, så kan du gärna sätta dem så nära att de trycks in lite i absorbenterna, men annars sätter du dem bara nära.

Vad för slags absorbenter bör jag använda för "spegelmetoden"? Ska jag ha tunnare som sitter på väggen eller lite tjockare som skulle hänga några centimeter ut från väggen, om jag förstod det rätt?

Alltid så tjocka som möjligt och gärna luftspalt till väggen, eftersom det gör att man fångar upp lägre frekvenser bättre. Jag skulle absolut aldrig använda tunnare än 50mm tjocka absorbenter, eftersom det bara blir diskant som absorberas då, men alltså helst tjockare.

Jag bör ha en absorbent och inte en diffussor bakom ryggen eftersom de är mindre än 3,5 meter?

Ja.

Ska man bygga basfällor som går hela vägen från golv till tak?

Om du har möjlighet till det, ja. Först och främst behandlar du första reflektions-punkterna enlöigt spegelmetoden i höjd med monitorer och öron, men basen sprids mer än resten av registret.

Är det bra att ha en matta på golvet?

Det kan det vara, men det beror lite på...

Bör jag sätta någon absorbent i taket, i så fall, ska man ha den lite vinklad sådär mellan monitorerna och där man sitter som du beskrev?

Det brukar vara bra. Om du hänger absorbenter i taket, så är det inte säkert att du behöver ha en matta. Det kan bli för mycket av det goda då, men du får helt enkelt testa.

Jag tänkte ha en soffa bakom ryggen också, funkar det, eller kommer det funka som en diffosor som man inte bör ha eftersom de inte är över 3,5 meter?

Nej - en soffa fungerar mer som en absorbent - och eftersom det är tjockt och tungt, så fungerar den dessutom lite som en basfälla. 🙂

Och ja, när ska man använda tunna och när ska man använda tjockare absorbenter?

Tjocka: Alltid!

Tunna: Aldrig!

Undvik helst tunna absorbenter, eftersom de absorberar diskant men lämnar resten opåverkat - och det ger ett diskantfattigt rum som du kommer att göra skrikiga mixar i eftersom du kompenserar undermedvetet för den dåliga diskantresponsen.

Det är en betongvägg bakom ryggen på mig, gör det något?

Betongväggar är alltid besvärliga, men om övriga väggar inte är betong, så är det inte säkert att det blir så stort problem med det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Även tjocka bredbandsabsorbenter absorberar diskant lika bra som tunna så det blir ändå diskantfattigt, man bör ha frekvensområde/frekvens-anpassad absorbering(spaltpanel resonator, membran absorbent etc.) om man inte vill ha ett rum med ojämn reverb/decay tid. knappt 1/3 av rummet kan täckas med högrekvens absorbering, rästen av absorberingen bör ske med frekvens/frekvensområdes-anpassad absorbering. Altså absorbering som reflekterarar högrefrekvenser.

Det är mellanregister och bas som skapar dom stora problemen i ett rum.

Bredbandsabsorbering är en typ av kvartvågs absorbent och absorberingar inte med full effect 4 x totalt djup. exempelvis 100hz så är en kvarts våglängd ca 800mm.

Här är ett exempel på bra sätt att akustikbahandla rum:

http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm

du kan även läsa här: http://johnlsayers.com/Recmanual/Titles/Acoustics2.htm

Hälst bör man göra ljudmätning i rummet så man vet vilka frekvsområden och frekvenser som behövs absorberas... Men som sagt att bandndla alla problem med enbart bredbansdabsorbering kommer inte bli så jätte bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...