Jump to content
Annons

Elektronisk musik bara en "fluga"?


Fanti

Recommended Posts

Ja vad tror ni?

Den elektroniska musiken är väldigt stor nu och har inte minst i Sverige utvecklats väldigt mycket på senare år. Men tror ni att det kommer att hålla i sig? Är det här framtiden eller kommer det komma något helt nytt?

Diskutera!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

eh va? Elektronisk musik har funnits i Sverige sedan början på 90-talet så förstår inte riktigt din fråga? 🙂

Jo, men alltså jag menar att nu på senare år har det blivit en väldig hype kring den elektroniska musiken. Inte minst house:en med Avicii-SHM-lux-alesso osvosv. Känns som att ALLA lyssnar på house och många vill bli DJ:s. Då undrar jag om ni tror att hypen kommer lägga sig och DJ:s kommer dö ut som de gamla rockstjärnorna, musiken hittar du i någon gammal dammig låda i någon vintage affär om du förstår vad jag menar 🙂

ELLER är musiken här för att stanna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Vilka gamla rockstjärnor är det som har dött ut? Det har inte hänt och elektronisk musik är här för att stanna också men kommer att utvecklas. Finns för mycket för att det skulle stagnera som syntmusiken och punken gjorde på 70 och 80-talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

60-tal gitarrpop, stort då, inte nu.

70-tal disco, stort då, inte nu.

80-tal pudelrock... Ja ni fattar nog,grunch(stavas?),pojkband o.s.v, tittar man på historiskt så har ju alla stora trender försvunnit eller blivit betydligt mindre så det vore väll konstigt om det kulle va annorlunda nu, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

hoppas verkligen inte att den där arena housen eller vad fan man skall kalla den är här för att stanna... Seriös elektronisk musik kommer alltid vara här och dagens så kallade hype hoppas jag dör snabbt. Hur kul är det att se Swedish House Maffia stå med armarna i luften och ha allt inspelat på förhand? Youtube sök på Jeff Mills istället så får ni se någon som är bra på det där och kan kallas en riktig DJ.

Link to comment
Dela på andra sajter

J**la småungar! Jag har hållit på med elektronisk musik sedan 70-talet.. Byggde min egna första Syntheziser 1976 (en byggsats från anrika Paia). Blev helt såld på elektronisk musik sen jag först hörde Popcorn av Hot Butter från 1972 samt Son of my father också från 1972. Håller fortfarande på med elektronisk musik! Så det så! 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det kommer hålla i sig ett tag och sen sakta dö av, som alla musikformer gör. Ska bli rätt kul att se oss som pensionärer, på hemmet headbangandes till Meshuggah så vita fjunen vajar typ.

Men rätt snart kommer nåt nytt ifrån Housen, och tar dess plats. Ofta i form av nån mot-reaktion, nåt anti mot det rådande .. på nåt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har själv sysslat med house och techno sedan början av 90-talet och innan dess hip hop med mera. började tom dj:a italo disco när jag var typ 12 bast. men house och techno och vinyl är sort of heligt. så att kalla det som swedish house maffia sysslar med för house eller dj:ande är en ren förolämpning. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

sorry ljudfilosofen. så klart har elektronisk musik funnits sedan 70-talet. men eftersom han snackade house så drog jag parallellen där. har hänt en del sedan jag stod på ibiza 1989 och house musiken förändrade vad jag dedikerade mitt liv åt. dvs house och techno. räknar dock inte in dagens hype till denna kategorin.

Link to comment
Dela på andra sajter

själva genren house har ju funnits sen 80 talet eller nått men det som idag kallas house kan ju inte direkt jämföras med den, och tycker inte direkt det går att dra några paralleller till nån annan genre heller tycker jag, de som är mest likt dagens house är väll den elektroniska musiken som mestadels tyskar höll på med under tidigt 2000-tal som kallas "hands up" "hard dance" eller "dance" t.ex dj manian eller rob mayth och dom var minst lika stora då som SHM eller Avicii är idag innom den genren bara att den inte var så brett accepterad av allmänheten som dagens "house" och i stort sätt den ända skillnaden är att dagens "house" består av mer "ackord" melodier och går i ca 128-132bpm och "hard dance" hade mer tunna,snabba melodier mot en tung bas och gick i 140-145bpm.

och jag tror inte den elektroniska musiken kommer försvinna utan snarare att den går ner i populäritet och sen komma tillbaka efter X antal år med "fräschare" sound.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Självfallet kommer den typen av elektronisk musik som regerar nu att "dö ut" som alla hypade musikgenrer har gjort tidigare. Men som frågan är ställd: så nej elektroniskt musik per se komer inte försvinna utan det kommer utvecklas till något annat.

Sidenote: Såg Swedish House Maffias setlist när de spelade i sthlm igår och det var 5 (!) låtar och de spelade i två timmar. Personligen så förstår jag inte hur man kan betala 600 spänn för att se nån klicka på en dator i två timmar och spela samma två bars over and over i tio mnuter. men jag är väl gammal as fuck med mina trettio år fyllda och förstår inte fenomenet. Så låt detta förtvina och låt förändringens vindar blåsa dit någon gör något intressantare av alla möjligheter som finns i elektroniska musikens möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Självfallet kommer den typen av elektronisk musik som regerar nu att "dö ut" som alla hypade musikgenrer har gjort tidigare. Men som frågan är ställd: så nej elektroniskt musik per se komer inte försvinna utan det kommer utvecklas till något annat.

Sidenote: Såg Swedish House Maffias setlist när de spelade i sthlm igår och det var 5 (!) låtar och de spelade i två timmar. Personligen så förstår jag inte hur man kan betala 600 spänn för att se nån klicka på en dator i två timmar och spela samma två bars over and over i tio mnuter. men jag är väl gammal as fuck med mina trettio år fyllda och förstår inte fenomenet. Så låt detta förtvina och låt förändringens vindar blåsa dit någon gör något intressantare av alla möjligheter som finns i elektroniska musikens möjligheter!

Har också tyckt det är konstigt.

5 låtar på två timmar, helt jävla sjukt.

Link to comment
Dela på andra sajter

J**la småungar! Jag har hållit på med elektronisk musik sedan 70-talet.. Byggde min egna första Syntheziser 1976 (en byggsats från anrika Paia). Blev helt såld på elektronisk musik sen jag först hörde Popcorn av Hot Butter från 1972 samt Son of my father också från 1972. Håller fortfarande på med elektronisk musik! Så det så! 🙂

Jo, det finns många fördomar kring elektronisk musik.. en är att elektronisk musik är en enda stor genre.

Ungefär som att elgitarr skulle vara en genre...

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Elektronisk musik är här för att stanna eftersom att den har sen den kom en gång på sjuttiotalet aldrig har försvunnit.

Just nu ligger fokus på lättsmält pophouse men nyss var det Robyn, teddybears mm. , Antiloop var ju skitstora för några år sedan..

Sen har du ju synthmusiken som många verkar tro försvann efter åttiotalet men som liksom hårdrocken är större än någonsin, bara det att media fokuserar på annat.

Jag hoppas ju såklart på en motreaktion med hårdare musik men vi får väl se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sidenote: Såg Swedish House Maffias setlist när de spelade i sthlm igår och det var 5 (!) låtar och de spelade i två timmar.

Haha o vart såg du den setlisten?! Jag var där igår och de fan inte bara 5 låtar kan jag lova. Tror du själv at nån kan sälja ut Friends Arena 3 dagar i rad o sen bara spela 5 låtar i två timmar???

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha o vart såg du den setlisten?! Jag var där igår och de fan inte bara 5 låtar kan jag lova.

På Flashback antagligen, där man hittar all annan nyanserad information 😉 (obs! sarkasm!)

Link to comment
Dela på andra sajter

inte ett dugg avundsjuk faktist. hade jag velat tjäna pengar kan jag också göra sådant skräp. jag har valt en annan mer kreativ väg och skiter totalt i penngarna. 20 år senare har jag fått både det ena och andra epitetet men jag tror tyvärr att man kommer se på shm om 20 år ungefär som man ser på mc hammer idag. a sell out is allways a sell out.

Link to comment
Dela på andra sajter

den kommer inte dö ut... men kommer troligtvis att utvecklas och bli lite annorlunda..

för längesen var house något helt annat.. för längesen kom Benassi med sin speciella bas, för ett tag sen var det basgångar som klaas (dock mer electro, men tanken är i stort sett densamma i dagens house/electro) och blev extremt uttjatat då alla verkligen skulle härma den stilen och nuförtiden är det mycket piano osv som gäller i house låtarna.. som Nause, Avicii, SHM etc.. så alla större artister verkar följa strömmen hela tiden och utveckla den..

Nuförtiden så börjar ju även stora sångare och sångerskor dra sig till den stilen då man får se både Madonna, Rihanna etc medverka i houselåtar.. och så länge någon producerar det så kommer det ju alltid leva kvar, kanske minskar en aning i intresset kring det men kommer aldrig dö ut..

Folk säger att handz up har dött ut.. men det är fortfarande många som producerar det och är faktiskt ganska många som fortfarande kommenterar låtarna på många forum så fort det släpps nya låtar.. men dock spelas ju inte den sortens musik speciellt mycke ute på dansgolven längre..

Link to comment
Dela på andra sajter

inte ett dugg avundsjuk faktist. hade jag velat tjäna pengar kan jag också göra sådant skräp. jag har valt en annan mer kreativ väg och skiter totalt i penngarna. 20 år senare har jag fått både det ena och andra epitetet men jag tror tyvärr att man kommer se på shm om 20 år ungefär som man ser på mc hammer idag. a sell out is allways a sell out.

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Går ju inte att måla med så stora penseldrag och hävda att elektronisk musik är en fluga! Dock är jag säker på att denna "house" som är så populär för tillfället kommer att försvinna från mainstreamen och ersättas med något nytt. Frågan är bara när.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det finns många fördomar kring elektronisk musik.. en är att elektronisk musik är en enda stor genre.

Ungefär som att elgitarr skulle vara en genre...

Håller helt med. Finns ju allt från kärleksballader till deathmetal inom elektronisk musik. att dra all elektronisk musik över samma kant går inte, det är enligt min mening som att säga att säga att britney spears och in flames är samma sak bara för att båda sjunger.

elektronisk musik är väl ett nytt typ av instrument eller vad man nu ska kalla det som jag inte ser någon anledning till att det skulle försvinna?

sen att det du pratar om att artister så som SHM och så vidare kommer sluta vara så populära, ja självklart, det har ju hänt med alla andra stilar som varit så populära förut

Link to comment
Dela på andra sajter

artister så som SHM och så vidare kommer sluta vara så populära, ja självklart, det har ju hänt med alla andra stilar som varit så populära förut

dessutom lägger dom ju av snart så 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha o vart såg du den setlisten?! Jag var där igår och de fan inte bara 5 låtar kan jag lova. Tror du själv at nån kan sälja ut Friends Arena 3 dagar i rad o sen bara spela 5 låtar i två timmar???

Tidningsrecensionerna av konserten. Och ja det tror jag.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...