Jump to content
Annons

Elektronisk musik bara en "fluga"?


Fanti

Recommended Posts

Jo, men alltså jag menar att nu på senare år har det blivit en väldig hype kring den elektroniska musiken. Inte minst house:en med Avicii-SHM-lux-alesso osvosv. Känns som att ALLA lyssnar på house och många vill bli DJ:s. Då undrar jag om ni tror att hypen kommer lägga sig och DJ:s kommer dö ut som de gamla rockstjärnorna, musiken hittar du i någon gammal dammig låda i någon vintage affär om du förstår vad jag menar 🙂

ELLER är musiken här för att stanna?

Det var VÄLDIGT länge sen "alla" lyssnade på någon speciell stil alls. Däremot är absolut den moderna version vi kallar House, trots att den inte har plågsamt mycket med den ursprungliga Housen att göra, väldigt populär just nu. Musik är färskvara, och även om den inte dör ut helt så tenderar den alltid hamna l'ngre och längre bak i skivbackarna. Sen har vi ju den oskrivna naturlagen att väldigt många främst tonåringar har en fet förkärlek att göra allt motsatt vad deras föräldrar gör och har gjort (ett naturligt och hälsosamt steg att göra sig självständiga, även om det ibland kan få irriterande konsekvenser), och kommer därför, om ingen annan redan gjort det, hitta på nåt nytt bara för sakens skull.

Lite underhållande, när jag var liten var det skoj att röka, supa, spränga saker och åka skateboard på seriöst ohälsosamma ställen. Nu är det populärt med stickning :-)

Jo, det finns många fördomar kring elektronisk musik.. en är att elektronisk musik är en enda stor genre.

Ungefär som att elgitarr skulle vara en genre...

I second that! Trum-genren är fett underställd sångar-genren! ;-)

Elektronisk musik är här för att stanna eftersom att den har sen den kom en gång på sjuttiotalet aldrig har försvunnit.

Just nu ligger fokus på lättsmält pophouse men nyss var det Robyn, teddybears mm. , Antiloop var ju skitstora för några år sedan..

Sen har du ju synthmusiken som många verkar tro försvann efter åttiotalet men som liksom hårdrocken är större än någonsin, bara det att media fokuserar på annat.

Jag hoppas ju såklart på en motreaktion med hårdare musik men vi får väl se.

True. Den äldsta elektroniska musik jag känner till är ifrån 60-talet. vad gäller synthmusiken så är både den och hårdrocken fortfarande grymt stora, bara i andra skepnader. Grupper som Nine Inch Nails, Rammstein, Depeche Mode och The Knife är inte direkt små...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...