Jump to content
Annons

Cubase volym påverkas inte av Windows volym


ramoand

Recommended Posts

Köpte nyligen ett nytt tangentbord som har en enkel volymkontroll och jag skulle gärna vilja använda det för att styra volymen även för Cubase. Men det funkar inte riktigt, jag får full volym från Cubase även fast Windows-ljudet är "mute:at". Kan man ändra nån inställning och få detta att funka?

Jag kör med Windows 7, Cubase 6.5 och ett Presonus Firestudio Mobile.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fast jag har ett Logitechtangetbord, och med volymknapp på det, kan jag styra monitorknob i mjukvaran för mitt EMU -ljudkort. Det är såklart jättesmidigt, särskillt om man inte har outboards / fysiskt reglage att justera volym med. Men jag vet inte varför det funkar, det bara gör det!

Har avinstallerat och avaktiverat allt vad moderkortets inbyggda ljudkort heter. Så det kan ju bero på det, att volymreglaget på tangentbordet inte har något mer att gå på än EMU-ljudet 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Till RME:s ljudkort så finns det ett program som gör att windows volymkontroll skickar midi så du får en mackie-kontroller som du kan styra ljudet med i Fireface mixer 🙂

Men det kanske finns något liknande som fungerar till fler ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...