Jump to content
Annons

HDMI upplösning, Mac Mini


KillwithSkill

Recommended Posts

Annons

Tja!

Har noll koll på det här med hdmi. Ska hjälpa polaren med att köra igång Logic och visa han osx. Han är helt ny på det.

Han ska köpa en skärm och han är inne på att köra hdmi.

Eller vilket är bäst? Köra displayport med dvi-adapter? hdmi?

Ja ska du ha 1080p så ska du såklart köra på HDMI. Se till att han har en skärm som klarar av det bara. Annars blir det fucked upp. Testade på en HD-ready TV (720p), och det blev inte alls bra med 1080p.

Link to comment
Dela på andra sajter

Polaren skulle köpa det största han kunde hitta. Närmre 30"
Då är HDMI (max 1080p) ute ur leken.

Har skärmen DisplayPort så väljer du en kabel från Mini DisplayPort till DisplayPort, har den DVI väljer du Mini DisplayPort till Dual-Link DVI.

Link to comment
Dela på andra sajter

HDMI är ett signalformat för video, och som sådant är det inte helt lyckat till monitorer. Inte så att det inte funkar eller att det ser fan ut, trots allt så börjar HDMI ersätta SDI (ett fullprofessionellt signalformat för video) bra högt i professionella film-kretsar. Det är helt enkelt för begränsat då man gärna vill kunna anpassa signalen efter monitorn.

DVI, Displayport, VGA, it's all good, och ger alla möjligheter man behöver för sitt personliga system.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått för mig att det som huvudsakligen skiljer HDMI från DVI är kontaktens utformning och att HDMI har en extra signallering mellan monitor och källa för att förhindra diverse piratverksamhet med filmer. Därför är det möjligt att en monitor med enbart DVI in inte funkar om man vill använda datorns HDMI utgång och använder en enkel kablar/adaptrar mellan DVI och HDMI.

(Innehållet i signalerna, upplösning mm, kan också skilja sig åt. Tex: DVI kontakten har även analoga bildsignaler i vissa varianter.)

Slutsatsen är att om man ska köra datorn mot en platt-TV så spelar nog inte HDMI eller DVI någon roll. Det är nog rätt så standardiserat. Kolla så du kör rätt upplösning. 1080p 50bps om TVn kör med det så TVn slipper skala om bilden.

Om man kör med datorskärm med lite udda (högre upplösning) så kan DVI kanske ha ett större utbud av inställningar (gissningsvis). Även här bör man kolla så upplösningen matchar monitorn så den slipper skala om.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Slutsatsen är att om man ska köra datorn mot en platt-TV så spelar nog inte HDMI eller DVI någon roll.

Mjo, det är skillnad på platt-TV och platt-TV. Har den 1:1 pixel mapping? I de flesta fall går HDMI-signalen genom TV:ns "bildförbättrare" med overscan, skalning för att kompensera overscan, extra skärpning etc. och resulterar i sämre bild än med TV med DVI-ingång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo, det är skillnad på platt-TV och platt-TV. Har den 1:1 pixel mapping? I de flesta fall går HDMI-signalen genom TV:ns "bildförbättrare" med overscan, skalning för att kompensera overscan, extra skärpning etc. och resulterar i sämre bild än med TV med DVI-ingång.

...Kan det vara så att man borde koppla in datorn i DVI när man tittar på datorprogram, och sedan växla till HDMI när man tittar på filmmaterial? En del av de där förbättringsåtgärderna görs för att förhöjja just filmupplevelsen. (Tex skapandet av "mellanliggande" bilder för att få mjukare rörelser om videomaterialet är 24 bilder per sekund. Har för mig att jag har läst om en sådan funktion i nyare TV-apparater.)

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Till och med vga funkar ganska bra om det finns det på tvn, jag har testat både hdmi och vga samt dvi och skillnaden upplevde i alla fall jag som minimal. Det var med en 47 tums LG tv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...