Jump to content
Annons

USB-kabel - Maxlängd?


Halkbi

Recommended Posts

Nu när jag kommit igång med organisation och akustikbehandling av hemstudion så kläckte jag den briljanta idén att ställa det USB-ljudkort jag tänkt använda för tracking på ett rullbord vid inspelningshörnet. Detta främst för att slippa att springa fram och tillbaka mellan datorn för att ställa gain. En USB-kabel på 5m skulle räcka gott och väl för detta, vilket också verkar vara maxlängden för full överföringshastighet under USB 2.0. Kommer detta att vara pålitligt för audioinspelning eller behöver jag en repeater?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns också tiometare med inbyggd förstärkare i kabeln. Funkar åtminstone bra till att styra "smarta" projektorer med.

Ja - men över 5m så krävs en förstärkare. En 10m-kabel med inbyggd förstärkare borde funka fint till ljudkort också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur det är med USB, men mitt Firewirekort har uppfört sig lite lustigt ibland om jag enbart matar det via Firewire. Har alltid strömadaptern i numera, och jag tror inte heller repeatern tillför något negativt. Kan bara gissa, har inte kört med förlängning/repeater själv i musiksammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...