Jump to content
Annons

STIM eller inte


tvåtakt

Recommended Posts

EDIT: Vilken jävla ramble jag gjorde sist. Gör en mer lättöverskådlig uppdatering utan dampiga utbrott. 😄

Måste man verkligen STIMa alla låtar? Jag menar om jag spelar in typ en 20-sekunderslåt som heter "Bajskööörv" måste jag typ registrera det då?

Känns ju jävligt onödigt.

Varför ska man stimma nåt man inte kommer spela live eller som kommer framföras på radio?

Om jag vill släppa lös mina låtar på internet gratis borde jag få göra det utan att STIM ska lägga sig i. Varför ska dom det?

Jag är iaf i ganska desperat behov av jobb, och eftersom jag inte har körkort, utbildning, eller social kompetens nog så är det rätt kört på den traditionella jobbfronten. Och det verkar som att ett par hundringar från STIM per år inte är nåt att sikta på eller?

Alternativ två är ju Epidemic Sound, men där blir man ju i princip rippad, men jag är fullständigt medveten om det å det är ju enda sättet för mej å ens få nån peng. Om det jag gör skulle bli godkänt. Jag säljer lite skivor då å då iförsig, men det räcker ju inte tyvärr.

Jag är inte ens intresserad av kommersiell musik egentligen, men kan tänka mej göra sånt skit för att få nån som helst inkomst.

Sååå... Vad göra?

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Måste man verkligen STIMa alla låtar?

Bara om du är ansluten till STIM. Inte annars.

Jag menar om jag spelar in typ en 20-sekunderslåt som heter "Bajskööörv" måste jag typ registrera det då?

Bara om du är ansluten till STIM. Inte annars.

Varför ska man stimma nåt man inte kommer spela live eller som kommer framföras på radio?

Om jag vill släppa lös mina låtar på internet gratis borde jag få göra det utan att STIM ska lägga sig i. Varför ska dom det?

Det gör de inte. Såvida du inte är ansluten till STIM.

Jag är inte ens intresserad av kommersiell musik egentligen, men kan tänka mej göra sånt skit för att få nån som helst inkomst.

Sååå... Vad göra?

Sluta bry dig om STIM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha. Frågorna var ställde om jag var med i STIM. Men det verkar ju suga kuk det där STIM. Jag känner en som är med å dessutom spelas lite på lokalradio å är noga med att skicka in varje spelning som görs... Ett par hundra om året. Fuck STIM.

Njae... Donken...😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Och grejen är att JO jag kan tänka mej göra musik som jag egenligen inte gillar. Jag har redan ungefär 7 helt oliga projekt och band just nu som låter helt olika och jag gör det mesta jobbet i allihopa så den där biten med å göra musik är inget problem... Jag kan spotta ur mej låtar på löpande band om jag bara sitter med en gitarr å kör. Går otroligt fort. Sen kanske inte allt är superkvalité men vafan. Det är väl bara å vaska ut det som är "bäst". Vilka hits är egentligen kvalitétsbyggen? Hahahah

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen stjäl ju om jag bjuder på det gratis till allmänheten?

Grejen är att jag lägger ut all musik jag gör gratis (om inte nån annan gör det, har hänt att jag hittat vissa av mina skivor uppladdade på blogspots och grejen innan dom ens släppts!) men sedan vill jag ha betalt för den fysiska varan.

Om hundra laddar ner skiten så kommer säkert några av dom gilla det så mycket att dom vill ha skivan på riktigt. Så har det funkat för mej, även om i ganska smala genres.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det om inställningen att sno program o musik på nätet var bara en tanke som ploppade upp, har väl inget med det här att göra. Det går ju inte att göra nåt åt det heller om man skulle vilja. Jag lägger ju ut mina grejer jag med. Att lägga ut dem på tex Spotify för att där åtminstone ha en teoretisk chans att tjäna 25 öre på dem är jag tyvärr för korkad för.

Datadyslektiker - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm

kan inte du dela med dig av något du gjort? skulle verkligen vilja höra..

http://cederick.bandcamp.com/album/demo

Här är en låt jag skrev å spela in på ett par timmar utan att direkt ratta nå ljud... Men det är ju en simpel demoversion också, jag ska spela in det med bättre ljud, sång och sådär inom en snar framtid

🙂

Jag är ju ingen höjdarsångare, men efter ett par hundra tagningar så börjar det låta bra hahaha. Jag är ju gitarrist i förstahand, vilket kanske hörs på gitarrsolot i mitten 🙂

Det om inställningen att sno program o musik på nätet var bara en tanke som ploppade upp, har väl inget med det här att göra. Det går ju inte att göra nåt åt det heller om man skulle vilja. Jag lägger ju ut mina grejer jag med. Att lägga ut dem på tex Spotify för att där åtminstone ha en teoretisk chans att tjäna 25 öre på dem är jag tyvärr för korkad för.

Datadyslektiker - 55

Ok, jojo... Jag har alltid tyckt och tycker fortfarande det känns konstigt att ta betalt för nåt som inte ens existerar.

Jag kan exempelvis köpa en hårdvarukompressor, men en plugin skulle jag aldrig lägga ett öre på.

Tur att det finns fina gratisplugins 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

SAMI kanske är ett alternativ för dig,

http://www.sami.se

Finns det nån enkel för och nackdels lista angående SAMI och STIM? För SAMI har jag aldrig hört talas om innan...

Det jag kan läsa på hemsidan verkar inte va nåt speciellt större skillnad mot STIM?

Och med tanke på namnen, är dom i maskopi med varandra??

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det nån enkel för och nackdels lista angående SAMI och STIM? För SAMI har jag aldrig hört talas om innan...

Samma problem för mig... Jag tror jag är med i STIM, men jag vet tammefan inte. Skandal egentligen. Och skillnad på Sami mm har jag inte en susning om. En gång för skitlänge sen så fick jag en utbetalning på 600 kr för att de spelat min sexminuters "Lost Like A Pinball" i P3. Man skulle ha låtar med i radio o TV i samma utsträckning som Paul McCartney o Mick Jagger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg denna tråd:

https://www.studio.se/index.php/topic/79857-sami/

Citerar Anjou:

"Får hålla med trådskaparen. Har anmält en del som producent på ganska stora skivor, samt varit med som musiker på ett gäng, men det syns fortfarande inget i min diskografi hos Sami. Inte en krona utbetalt. Har ändå varit i kontakt med dem över telefon, och de var så glada så att jag i egenskap av producent såg till att anmäla inspelningarna..."

Så det verkar som att varken Stim, Sami, eller nånting är att satsa på.

Typ hur det står på hemsidan att SAMI är en organisation utan vinstintresse åså har nån VD tagit en massa pengar för nån nån fallskärm.

Snyltare allihopa :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som att det råder lite förvirring i den här tråden om vad STIM och SAMI faktiskt handlar om.

STIM - Svenska tonsättares internationella musikbyrå - bevakar upphovsmäns intressen genom att se till att denne får betalt när hens komponerade verk framförs offentligt, tex live, i TV eller i radio. Radio- och TV-kanaler ska enligt lag betala en STIM-avgift, sedan rapporterar kanalen vilka låtar som gått ut i sändning till STIM, vilka sedan betalar ut ersättning till upphovsmannen. Beträffande livekonserter så gäller samma sak för konsertarrangörer; arrangerar man en offentlig konsert är man enligt lag skyldig att betala STIM-avgift. I det fallet är det dock artisterna själva som rapporterar till STIM om när de spelat live och vilka låtar som framförts, varpå STIM kollar att arrangören har allt på papper (annat leder till böter för arrangören.) Butiker som spelar radio/musik i sina offentliga lokaler betalar också en STIM-avgift. Medlemskap i STIM är gratis.

SAMI - Svenska artister och musikers intresseorganisation - kan ses som framförande artister/musikers motsvarighet till STIM. De ser till att den som proddat/spelat koklocka på Darins senaste hitsingel får betalt när skivan säljer och spelas (med reservation för felaktigheter - har inte 100% koll på SAMI.)

Mina egna högst subjektiva tankar om STIM:

Många gnäller på STIMs monopolposition, men själv har jag svårt att se vad STIM gör för fel och tänker inte dra in den diskussionen här. Däremot är det inte svårt att räkna ut att STIM sitter på stora mängder pengar, och hur stora utbetalningarna blir verkar delvis bero på antalet anmälda liveframträdanden (icke utbetalda STIM-pengar betalar de annars ut i stipendium.) Därmed ser jag det som rent idiotiskt att som giggande artist och låtskrivare inte gå med i STIM och göra liverapporteringar till dem, då det bara är ett av de små inkomstkällor som gör att man som upphovsman faktiskt kan komma närmre +/-0.

Angående arrangörer som inte betalar STIM-avgift så har jag full förståelse för förmildrande omständigheter kring detta, och som artist kan det vara schyst att kolla med arrangören om de betalat STIM-avgift, dock utan att göra det på otrevligt tjänstemannavis. Har de inte det så kräv eventuellt kompensation för det i gaget, men att blint rapportera alla livespelningar man gör utan att kolla med arrangörerna kan som sagt komma att drabba en arrangör negativt i form av böter. Alla arrangörer har inte 100% koll på läget, och en arrangör som är villig att boka mig är jag hellre ödmjuk och informerande mot än att låta dem "skylla sig själva" eller "sätta dit dem." På den fronten verkar STIM själva sett över sin attityd och bedriver idag ingen häxjakt på folk som inte betalat som STIM-avgift.

Om någon sitter med negativa erfarenheter och anledningar till att inte gå med i STIM så får de gärna dela med sig av dem i den här tråden. Hittills har jag inte hört ett enda vettigt argument för det hela.

Kul förresten att stöta på dig här Ced 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick själv det här svaret av STIM när jag undrade lite över deras avtal:

"När du ansluter dig till Stim så överlåter du dina ekonomiska rättigheter till Stim. Dina ideella rättigheter kan du inte överlåta.

Stim har avtal med motsvarande organisationer runt om i världen, vilket göra att du kan få ersättning när din musik framförs eller ges ut på skiva

runt om i världen.

 

Det innebär att vi har avtal med musikanvändare och ser till att du får din ersättning när din musik framförs. Samma sak gäller när något ges ut på t ex skiva (exemplarframställning), då skall den som ger ut skivan (skivbolaget) betala till Stim, så att du som upphovsman kan få din ersättning.

Du kan då dvs själv inte gå till en konsertarrangör eller ett skivbolag och själv göra upp om din upphovsmannaersättning, utan detta sköts av Stim och

ncb.

Om du själv ger ut en skiva med din egen musik, så får du rollen som skivbolag. Du betalar då till ncb, som sedan ser till att du får tillbaka

din ersättning som upphovsman. OBS detta har inget med inspelnings- eller artisträttigheter att göra.

 

Däremot så frågar nog ncb om inspelningskoder ISRC-kod (international standard recording code). Denna kod får man från IFPI (www.ifpi.se) som är

skivbolagens organisation. Denna kod är unik för en specifik inspelning, så att skivbolag och artist skall lättare kunna identifieras, men detta är

inget som vi på Stim använder oss av, eftersom vi företräder upphovsmän och förlag."

Fattar inte varför jag behöver ge upp några rättigheter alls till STIM. Kanske för att de ska kunna begära betalt av arrangörer, men det hade ju kunna skrivas i avtalet på ett annat sätt.

Tycker att det är märkligt att jag ska betala till NCB om jag väljer att göra en skiva själv utan någon annan inblandad. Förstår att det behövs en kod för att identifiera skivan om den säljs, skatteverket blir väl glada över sådant. Men i övrigt förstår jag inte varför?

Vad har NCB och STIM att göra med varandra?

Borde väl fråga STIM och NCB direkt, men eftersom den här tråden finns så.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte varför jag behöver ge upp några rättigheter alls till STIM. Kanske för att de ska kunna begära betalt av arrangörer, men det hade ju kunna skrivas i avtalet på ett annat sätt.

Ekonomiska rättigheter = Ingen annan än STIM har rätt att ta avgifter eller göra utbetalningar för din upphovsrättsersättning? Gör någon annan någon annan tolkning?

Tycker att det är märkligt att jag ska betala till NCB om jag väljer att göra en skiva själv utan någon annan inblandad. Förstår att det behövs en kod för att identifiera skivan om den säljs, skatteverket blir väl glada över sådant. Men i övrigt förstår jag inte varför?

Om jag minns det rätt så studsar NCB-avgiften tillbaka till en själv om man själv står som upphovsman. Annars har jag för mig att det fanns något sätt att göra det enklare i sådana lägen, typ att man kunde slippa NCB-avgiften om man gjorde en utgåva på max 1000 ex och att man själv var upphovsman för alla låtar. Men var ett tag sedan jag läste på om detta, så lita inte på mitt ord. Inom både NCB och STIM verkar det i allmänhet vara rätt rörig snurr på pengarna.

ISRC-koden används för identifiering i STIM och SAMIs system för att de smidigt ska kunna hantera royaltyutbetalningar, så det får väl anses vara en helt okej kod 😉

Vad har NCB och STIM att göra med varandra?

NCB delägs av STIM samt dess nordiska motsvarigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte alls anmäla nånting till Stim. Men om nån av dina låtar skulle spelas ex.vis 10 000 ggr på låt säga 700 radiostationer så får du själv ringa runt och försöka deala åt dig ersättning. Efter att du själv har snokat upp vilka av världens X antal radiostationer som spelat ditt alster förstås. Krångligt...

NCB-avgiften betalas till upphovsmannen, i det här fallet dig själv kan man tänka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon sitter med negativa erfarenheter och anledningar till att inte gå med i STIM så får de gärna dela med sig av dem i den här tråden. Hittills har jag inte hört ett enda vettigt argument för det hela.

Två anledningar till att jag (som varit ansluten sedan början av 1990-talet) kommer fortsätta gorma på STIM är dels deras ovilja att i anslutningsavtalet införa rätten för upphovsmännen att fritt exkludera verk från anmälningsplikt, dels STIM:s "kontroll" på upphovsmännens egen marknadsföring på Internet.

Det går för övrigt inte att använda "vettighet" som en faktor när man ska bestämma sig om man vill/inte vill gå med i STIM. Du är på inga sätt mer vettig i dina argument än de som väljer att avstå STIM:s tjänster. Jag tror att många som ansluter sig till STIM gör det "fall i fall", eftersom det inte finns några andra alternativ, trots att de förstår att STIM bara går med på ALLT eller INGET.

Och hur vettigt är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går för övrigt inte att använda "vettighet" som en faktor när man ska bestämma sig om man vill/inte vill gå med i STIM. Du är på inga sätt mer vettig i dina argument än de som väljer att avstå STIM:s tjänster. Jag tror att många som ansluter sig till STIM gör det "fall i fall", eftersom det inte finns några andra alternativ, trots att de förstår att STIM bara går med på ALLT eller INGET.

Och hur vettigt är det?

Med vettigt argument menade jag helt enkelt att jag aldrig fått höra någon konkret underbyggd kritik mot STIM. Jag har hört mycket gnäll, men inget konkret snack om vad de gör fel.

Skulle du kunna gå närmre in på de problem som du nämnde och vad de stjälper i ditt artisteri?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med vettigt argument menade jag helt enkelt att jag aldrig fått höra någon konkret underbyggd kritik mot STIM. Jag har hört mycket gnäll, men inget konkret snack om vad de gör fel.

Skälet till det kanske är att de som känner som t.ex. jag knappast bryr sig vilka kriterier som fordras för att just du ska tycka att den kritik som riktas är ognällig och konkret nog. Bara en tanke, inget personligt.

Skulle du kunna gå närmre in på de problem som du nämnde och vad de stjälper i ditt artisteri?

Visst, inte för att jag ser varför det skulle behövas. Med lite "vettigt" tänkande fattar man nog vad jag menar. Men OK:

Gnäll: STIM är ovilliga att i anslutningsavtalet införa rätten för upphovsmännen att fritt exkludera verk från anmälningsplikt.

Effekt
: Upphovsmännen hindras på grund av en juridisk bug (alternativt, trångsynt tänkande) att sälja (de ekonomiska) rättigheterna till verk vidare.

Gnäll: STIM anser sig behöva "kontroll" på upphovsmännens egen marknadsföring på Internet

Effekt: Upphovsmannen får inte lov att fritt på Internet marknadsföra så lite som en sekund av sina verk, utan att STIM ska ge sitt clearance först.

Ungefär så.

Tycker du att jag är oresonlig i min kritik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där dom två senaste "gnäll"-punkterna som gör att jag inte blir särskilt sugen på STIM.

Jag vill välja att STIMa eller inte, beroende på vad det är för låtar.

Vissa låtar vill jag inte framföra live, vissa vill jag inte ska spelas i radio, och då finns det ingen anledning att STIMa dom eftersom STIM uppenbarligen handlar om radio, TV och liveframträdanden... Jag kanske bara skulle behöva STIMa typ 10% av det jag spelar in, resten är väldigt icke-kommersiellt å fullständigt onödigt att STIMa.

Detsamma gäller att jag vill lägga ut alla mina låtar på internet för allmänheten utan att nån ska hindra det.

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde 5 remixer åt en indisk/engelsk artist 2008, läste på bbc att skivan hade sålt 200 000ex första månaden.

Artistens manager sa att han skulle skicka över ett kontrakt som han aldrig gjorde. På den tiden så var jag så glad att huvudtaget komma på skiva, så jag brydde mig inte om kontrakt och eventuella pengar då. Jag har länge funderat på om jag ska gå med i Stim och kanske via dom kunna få en någon krona.

Kan Stim i efterhand inkassera åt mig fastän jag inte har kontrakt??

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm http://cederick.bandcamp.com/album/demo Här är en låt jag skrev å spela in på ett par timmar utan att direkt ratta nå ljud... Men det är ju en simpel demoversion också, jag ska spela in det med bättre ljud, sång och sådär inom en snar framtid 🙂

Tror det blir svårt att spela in "grova" pengar på Toy Dolls/Madness-liknande musik...då måste man promotas stenhårt som ett bra band.

Har svårt att se dig få ut liknande verk som sing/songwriter...men jag kan ha fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skälet till det kanske är att de som känner som t.ex. jag knappast bryr sig vilka kriterier som fordras för att just du ska tycka att den kritik som riktas är ognällig och konkret nog. Bara en tanke, inget personligt.

Visst, inte för att jag ser varför det skulle behövas. Med lite "vettigt" tänkande fattar man nog vad jag menar. Men OK:

Gnäll: STIM är ovilliga att i anslutningsavtalet införa rätten för upphovsmännen att fritt exkludera verk från anmälningsplikt.

Effekt
: Upphovsmännen hindras på grund av en juridisk bug (alternativt, trångsynt tänkande) att sälja (de ekonomiska) rättigheterna till verk vidare.

Gnäll: STIM anser sig behöva "kontroll" på upphovsmännens egen marknadsföring på Internet

Effekt: Upphovsmannen får inte lov att fritt på Internet marknadsföra så lite som en sekund av sina verk, utan att STIM ska ge sitt clearance först.

Ungefär så.

Tycker du att jag är oresonlig i min kritik?

Snarare så är det faktiskt så att jag aldrig fått höra någon vettigt underbyggd kritik. Dels har jag hört indieartister som ser STIM som en bra väg till att få utökad ersättning för musikaliskt slit, men det negativa jag hört av erfarna är i stort sett bara att "STIM är bökiga att ha och göra med." Annars är det folk från min generation som halvdassigt slängt ur sig att det är fel att "STIM har monopol", utan att komma med något förslag på vad som egentligen är fel med det och hur det skulle kunna lösas bättre.

Jag bjöd ju själv in till att få andra vinklar än min egen. Dels för att jag inte har tillräckligt bra koll för att enfaldigt berätta hur det ligger till, dels för att det aldrig är bra att bara få en version av sanningen. Och i och med att du gick in och förklarade vilka problem du ser så har tråden berikats. Även om det gick att läsa ut innebörden av det första du skrev så skadar det ju aldrig att vara övertydlig, vare sig för TS eller framtida lyckosökare. Jag har i alla fall lärt mig något av ditt inlägg.

Jag gjorde 5 remixer åt en indisk/engelsk artist 2008, läste på bbc att skivan hade sålt 200 000ex första månaden.

Artistens manager sa att han skulle skicka över ett kontrakt som han aldrig gjorde. På den tiden så var jag så glad att huvudtaget komma på skiva, så jag brydde mig inte om kontrakt och eventuella pengar då. Jag har länge funderat på om jag ska gå med i Stim och kanske via dom kunna få en någon krona.

Kan Stim i efterhand inkassera åt mig fastän jag inte har kontrakt??

I mitt huvud har inte STIM (i förlängningen upphovsrätten) något att göra med vilket kontrakt du skriver med skivbolaget, om inte kontraktet anger annat. Föreslår att du kollar detta med STIM och rapporterar tillbaka i tråden. Vad gäller livespelningar kan man i alla fall rapportera dessa tre år i efterhand och få ut retroaktiva betalningar. Vet inte hur det är med NCB-avgifter och radio- och TV-spelningar, men för att få mekaniska royalties (pengar för skivförsäljning) måste du nog slåss med skivbolaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det blir svårt att spela in "grova" pengar på Toy Dolls/Madness-liknande musik...då måste man promotas stenhårt som ett bra band.

Har svårt att se dig få ut liknande verk som sing/songwriter...men jag kan ha fel.

Fast nu är ju inte det där ett exempel på nåt sånt. Bara att jag klarar att göra ok låtar på en eftermiddag liksom. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu är ju inte det där ett exempel på nåt sånt. Bara att jag klarar att göra ok låtar på en eftermiddag liksom. 🙂

Jag tror att det är lätt att lura sig själv där. Tycker själv att jag också är ganska produktiv och har en ganska omfattande bank med låtar som är uppåt 90-95% klara. Ibland kanske 100%, bara det att man inte börjat spela in dem.

Men när man väl ska slutföra något på riktigt och verkligen göra en "final version" så tar det ändå otroligt mycket mer tid än vad man tänkt att få det riktigt klart.

Visst, det finns säkert artister som kan spela in och släppa saker utan att putsa på det och fundera för mycket (Bob Dylan t ex). Men för oss vanliga dödliga gäller det nog att ta de bästa idéerna man har, och sen jobba stenhårt tills det låter precis (eller i a f väldigt nära) som man har tänkt sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...