Jump to content
Annons

STIM eller inte


tvåtakt

Recommended Posts

Hahahah jag kom världens fuling.

Man kan gå med i STIM å söka STIM-stipendiet å när man fått dom där massa pengarna kan man gå ur igen å göra musik i frihet igen.

Och om man inte vinner så kan man också gå ur å sedan gå med igen till nästa tävling

Skulle det vara möjligt att genomföra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är väl fullt möjligt antar jag. Men stipendiet är kanske inte så lätt att få.

Saxat från stims hemsida:

"För att få ansöka om Stim-stipendium ska du till övervägande del vara verksam som upphovsman och uppfylla högt ställda kvalitetskrav."

Problemet är väl att det inte är världens enklaste sak att gå ur STIM. Själv höll jag på i lite drygt två månader bara för att få reda på hur lång tid det skulle ta att gå ur...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl fullt möjligt antar jag...

...Själv höll jag på i lite drygt två månader bara för att få reda på hur lång tid det skulle ta att gå ur...

Lyckades du? Vad var "haken"?

Link to comment
Dela på andra sajter

http://cederick.band....com/album/demo

Här är en låt jag skrev å spela in på ett par timmar utan att direkt ratta nå ljud... Men det är ju en simpel demo...

Kanske inget som förändrar världen (i min bok). Men, basgången satt som en smäck! Förjävla skön.

Sången gillar jag inte i verserna. Solot var oväntat och fräscht men kanske lite väl slappt...

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyckades du? Vad var "haken"?

Dom verkar inte riktigt veta hur deras egna stadgar ska tolkas. De hänvisar till lagen om ekonomisk förening där finns en urträdestid angiven som ska gälla för ekonomiska föreningar, vilket STIM är. Men jag tyckte det verkade märkligt, eftersom lagen bara refererar till "medlemmar", d.v.s. sådana som har erlagt medlemsdepositioner, har rösträtt och eventuella vinstdelnings anspråk. Vilket man inte har som ANSLUTEN till STIM. De flesta är ju inte medlemmar i den bemärkelsen utan bara anslutna.

Ens anslutning förnyas automatiskt varje år, så när urträdet börjar gälla beror på vilket datum man först anslöt sig. Om man t ex har varit ansluten i två år (vilket är den minsta tid man måste ha varit ansluten innan man ens kan få urträde beviljat -hör bara hur det låter..) ansöker om urträde den 31/12, men anslöt sig den 30/12 två år tidigare, får man vänta ett år på att urträdet ska träda i kraft. Ansökan måste dessutom lämnas in senast sex månader före anslutningsdatumet. Så i exemplet ovan måste man lämna in sin ansökan om urträde SENAST den 30/6, annars måste man vänta ytterligare ett år och sex månader på "friheten".

Link to comment
Dela på andra sajter

He he, ignorance IS blizz!

(skönt att vara musikaliskt obegåvad nog att inte riskera att vara i farozonen för att behöva bry sig...).

 

Btw, undrar hur många "ekonomiska föreningar" som kan lobba fram lagar, tvinga fram skattelagstiftning och sen dolt fördela medlen utan att ge de anslutna rösträtt…

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inget som förändrar världen (i min bok). Men, basgången satt som en smäck! Förjävla skön.

Sången gillar jag inte i verserna. Solot var oväntat och fräscht men kanske lite väl slappt...

Haha nä jag har aldrig använt det som nå exempel på nå banbrytande mer att jag kan få ihop nåt dugligt på ett par timmar.

Men sen har jag ju hel-dille på 80-talet så jag fastnar ju lätt i klyschor från den tiden.

Allt som jag gör mer eget är knappast kommersiellt gångbart istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
drsounds (oregistrerad)

STIM blev ingen rolig historia.

Är man inte etablerad vill ingen betala när man spelar eller används i film, något som kan vara extremt viktigt för att kunna starta sin karriär. Det fick jag kallt erfara då en vän till mig höll på med en film för TV, där de ville ha med gratislåtar för att det var ett volontärprojekt.

Men eftersom jag gick med så slutade det med att de inte kunde använda min musik. Och de sa samtidigt att de inte heller kan tänka sig att använda min musik i andra kommersiella sammanhang då de vill använda något etablerat om de ska betala.

Så glöm det där med att leva på musiken som oetablerad, bättre att slava och få lite karma innan ni börjar att kränga på er stim.

STIM är heller inte konstruerat för musiker som jag gör som gör instrumentala saker som fritidshobby, det är bara bra för sådana som typ. Yohio eller andra världsartister som spelas miljarder gånger på radio.

Så varning för STIM....

Link to comment
Dela på andra sajter

STIM blev ingen rolig historia.

Är man inte etablerad vill ingen betala när man spelar eller används i film, något som kan vara extremt viktigt för att kunna starta sin karriär. Det fick jag kallt erfara då en vän till mig höll på med en film för TV, där de ville ha med gratislåtar för att det var ett volontärprojekt.

Men eftersom jag gick med så slutade det med att de inte kunde använda min musik. Och de sa samtidigt att de inte heller kan tänka sig att använda min musik i andra kommersiella sammanhang då de vill använda något etablerat om de ska betala.

Så glöm det där med att leva på musiken som oetablerad, bättre att slava och få lite karma innan ni börjar att kränga på er stim.

STIM är heller inte konstruerat för musiker som jag gör som gör instrumentala saker som fritidshobby, det är bara bra för sådana som typ. Yohio eller andra världsartister som spelas miljarder gånger på radio.

Så varning för STIM....

Nä precis. Och det verkar dom inte framhäva själva heller vilket gör att många tror att det kan vara bra för dom men att det INTE är det.!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

STIM blev ingen rolig historia.

Är man inte etablerad vill ingen betala när man spelar eller används i film, något som kan vara extremt viktigt för att kunna starta sin karriär. Det fick jag kallt erfara då en vän till mig höll på med en film för TV, där de ville ha med gratislåtar för att det var ett volontärprojekt.

Men eftersom jag gick med så slutade det med att de inte kunde använda min musik. Och de sa samtidigt att de inte heller kan tänka sig att använda min musik i andra kommersiella sammanhang då de vill använda något etablerat om de ska betala.

Så glöm det där med att leva på musiken som oetablerad, bättre att slava och få lite karma innan ni börjar att kränga på er stim.

STIM är heller inte konstruerat för musiker som jag gör som gör instrumentala saker som fritidshobby, det är bara bra för sådana som typ. Yohio eller andra världsartister som spelas miljarder gånger på radio.

Så varning för STIM....

Funkar det inte om man registrerar låtarna som "biblioteks-musik" eller vad det nu kallas?

Har för mig att Valle eller Claes har bra koll på det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...