Jump to content
Annons

Neumanns


Mr Lance

Recommended Posts

Hej

Tittat lite på neumannmickar på denna sida

http://www.emusic.se/studio/hardvara/mikrofoner/?manufacturer=Neumann

Jag kan tänka mig lägga lite pengar(upp till kanske 15 papp) på micken, men då vill jag att den ska vara ganska så all-round.

Dvs att den är grym på sång, men också akustiska instrument samt som rumsmick till t.ex. trummor.

Har ni några erfarenheter av dessa?

Samt vad de lämpar sig bäst för?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör med den billiga TLM 102, tycker den är asbra. Har två så jag kan använda dem till OH. Kör de alltid på sången, sjöng nyss in det här, den översta, When the rain is falling.

DEt finns ju dyrare minkar, jag har ingen tanke på att byta, jag låter lika i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången låter bra Nilsson!

Men den har inga valbara karaktärer va?

Är det värt att lägga lite mer än det dubbla på TLM 67:an?

Inte för att jag tror att kanske ljudet är dubbelt så bra (eller?) utan för att användningsområderna tripplas

@Crillemannen

Vad använder du Peluson till?

Är inte den baserad på en Neumann U 47:a i grunden?

Redigerat av Mr Lance
Link to comment
Dela på andra sajter

Sången låter bra Nilsson!

Men den har inga valbara karaktärer va?

Är det värt att lägga lite mer än det dubbla på TLM 67:an?

Inte för att jag tror att kanske ljudet är dubbelt så bra (eller?) utan för att användningsområderna tripplas

Tlm 102 har inga knappar alls, den är enbart cardioid som tar upp ganska brett. Ingen pad eller lowcut eller såna finesser. Svårt att säga om det är värt att lägga mer än dubbelt på micken. En riktigt svinbra channelstrip kanske lyfter lika eller mer än en dyr mick?

Mixade om balladen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt råd är att kolla begagnat....du kan göra riktiga fynd. Stirra dig heller inte blind på neuman, samt kolla om det verkligen är tlm67(som du nämnde) du vill ha. Det låter som en nytappning på u67(jag kan ha fel) vilket kanske inte nödvändigtvis är vad du är ute efter. Vad gäller tlm49 är den väldigt bra...funkar till det mesta....har en sån.

Link to comment
Dela på andra sajter

På vend finns en neuman m147 för 14lax....kostar 20lax ny tex....kan inget om den, men kan vara värt att kolla upp.

Ser dessutom en peluso 22 251 mik för 7lax, som jag har läst mkt gott om på nätet...kan deffinitivt vara värd att kolla upp. Då har du ju stålar kvar att köpa tex en beggad tlm102/103 eller nåt annat...en bra beggad preamp såsom tex den "api 512c" som finns på vend nu för 5lax.(om man nu inte måste ha en lunchbox eller nåt till den?!?)

Link to comment
Dela på andra sajter

M127 är inget vidare alls faktiskt. Jobbig att lyssna på, då är M149 mkt bättre men svindyr.

102 har för mycket proximity och topp samt lite hålig i mitten, tycker den är OK men svår att mixa in. 103 blir jag tokig på med den vassa diskanten men som ibland funkar bra ändå.

Håller med dig Mr Keys, Neumann TLM49 är verkligen en toppenmikrofon! Sitter så jäkla snyggt i mixen och är helt suverän på sång och gitarr. Tycker det är Neumanns mest prisvärda mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt första inlägg här...men jag måste verkligen tipsa om

Gefell UM70. Köpte en nyligen och är mycket mycket nöjd!

Intressant test. Svårt att veta vad jag gillade bäst. Bägge hade sina anhängare i tråden. Längst ner var det typ intressantaste kommentaren; att det var två olika tagningar.

Jag tyckte U87 hade en lätt murrighet i lågmidden. Men kanske munnen var nån cm närmre på vissa ord, det ger ju enorm skillnad har jag märkt.

Jag vill minnas att Elof eller nån av de mer erfarna här i forumet skrev att U87 har, och alltid har haft ett modernt high tech sound, inte alls "gammalt o dovt" som man skulle kunna tro. En U87 är nog min drömmick, inte för att jag fattar vad som är bäst men ändå, den är ju värsta studiostandarden och omtalad som få... 😎

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok!

Jag omformulerar frågan.

Vilken mick, tycker ni, är den bästa i upp till 15 tusen kronors klassen?

Det ska vara en mick som är mångsidig.

Peluso P12 brukar nämnas som ett guldkorn, kostar nog cirka 12k. Jag själv har en Peluso 2247LE (cirka 20k) och den är suverän. Jag tycker tyvärr Neumann lever på sitt forna rykte, speciellt när det kommer till t.ex Tlm 102an.

Link to comment
Dela på andra sajter

AKG C414 är egentligen flera helt olika mickar. Om man vill generalisera, och det vill man tydligen, kan man dela upp C414 i två kategorier. Dom brighta och dom mulliga. C414 EB är, imho, den mest intressanta av de brighta medan B-ULS är den mest allsidiga av de mulliga.

Appropå Gefell UM70. Jag använder regelbundet MT71 som är en förenklad variant av UM70 med fast njurkaraktäristik. Det är en mycket prisvärd mick. Bright och clean. Brukar spela in sång med den för att det känns lätt att den i en mix.

Annars slå jag ett slag för Milabs VIP50. Mycket transparent mikrofon med bra basåtergivning. Inte lika bright som Gefell eller vissa Neumanns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Peluso P12 brukar nämnas som ett guldkorn, kostar nog cirka 12k. Jag själv har en Peluso 2247LE (cirka 20k) och den är suverän. Jag tycker tyvärr Neumann lever på sitt forna rykte, speciellt när det kommer till t.ex Tlm 102an.

För de pengar den kostar är den nog en av de bättre? Den lilla skylten är ju snygg också även det inte är en U87 den sitter på... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, gör inte det. Köp istället en bra mick och en enklare preamp, gärna med HPF.

T ex Line Audio 2MP = jättebra och nästan gratis.

Shure SM57, Beta58, SM7 kan ibland låta riktigt bra, ibland illa - beror mkt på ljudkällan.

Men nästan alltid tycker jag att dom låter "små och billiga", middiga, platta och trista.

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Intressant test. Svårt att veta vad jag gillade bäst. Bägge hade sina anhängare i tråden. Längst ner var det typ intressantaste kommentaren; att det var två olika tagningar.

Jag tyckte U87 hade en lätt murrighet i lågmidden. Men kanske munnen var nån cm närmre på vissa ord, det ger ju enorm skillnad har jag märkt.

Jag vill minnas att Elof eller nån av de mer erfarna här i forumet skrev att U87 har, och alltid har haft ett modernt high tech sound, inte alls "gammalt o dovt" som man skulle kunna tro. En U87 är nog min drömmick, inte för att jag fattar vad som är bäst men ändå, den är ju värsta studiostandarden och omtalad som få... 😎

Var det inte U47 som Elof skrev om. U87 är ju i U47 sammanhang en mycket modern mick. U87 började tillverkas i slutet av 60 talet om jag inte minns fel. 🙂

Ingen rörmick.

Jämförelsen mellan Gefell och Neuman högre upp i tråden är två olika tagningar. Bra observerat Nilsson. Svårt att dra någon slutsats mao.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte U47 som Elof skrev om. U87 är ju i U47 sammanhang en mycket modern mick. U87 började tillverkas i slutet av 60 talet om jag inte minns fel. 🙂

Det var nog jag det. Och det stämmer att U 87 kom i slutet av 60-talet. 1967 för att vara exakt. Den var tänkt att ersätta U 67 med en nyutvecklad kaspel kallad K 87 och med förstärkning från FET istället för rör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser dessutom en peluso 22 251 mik för 7lax, som jag har läst mkt gott om på nätet...kan deffinitivt vara värd att kolla upp. Då har du ju stålar kvar att köpa tex en beggad tlm102/103 eller nåt annat...en bra beggad preamp såsom tex den "api 512c" som finns på vend nu för 5lax.(om man nu inte måste ha en lunchbox eller nåt till den?!?)

hehe, den klippte jag. Fruktansvärd fin mick kan jag konstatera efter första testrundan. 🙂 Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...