Jump to content
Annons

Tempotrack/timesignature: kan inte sätta den var man vill?


staxxon

Recommended Posts

tjenar

Är i tempotrack och rotar. Sitter med en låt som har olika tempo och olika timesignaturer, upptäckte just att man inte kan lägga in 'signaturen' precis var man vill? Går bara i början av en bars? Stämmer detta? Verkar knasigt, är mitt i en bars och vill lägga en timesign, men.ja.

Går det att komma runt detta på nät sätt?

Tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

bierball: ja det har jag testat men den sätter sig där ändå., alltså ex takt 37 och 38 så vill jag sätta den på 37, 5, men den hoppar vilket som till 37 eller 38. Det står i manualen att det skall vara så, alltså det går bara att sätta den där barsen börjar, vilket verkar lite 'fattigt'. ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ny taktart kan man väl bara lägga in i början av en ny takt, annars blir det ju konstigt. Om man t ex byter från fyrtakt till tretakt då måste den sista fyrtakten gå färdigt innan det blir tretakt. Vill man att sista takten innan trektakt ska vara kortare lr längre så måste man sätta in en ny taktart i den takten.

Link to comment
Dela på andra sajter

assar: jepp avstängd på båda ställen.

bierball: tveksamt, jag får iallafall inte det till att fungera.

peterT: ja så är det nog, och ditt svar innebär kanske också svaret på problemet. Man kan väl då göra så att man styckar upp takten i mindre bitar, ex 1 st 4/4 blir då 2 st 2/4 och så tar man bort den sista 2:an, så hamnar man ju i mitten? Får prova det. 3/4, kan man ju då stycka upp i 3 bitar osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Strikt taget så är det väl så att om du vill att bara halva takten av en 4/4-takt ska spelas så är det per definition en 2/4-takt.

Med andra ord, gör en ändring till 2/4-takt för takt 37.

Takt 38 börjar därmed där du vill ändra till den nya taktarten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...