Jump to content
Annons

Axwell liknande pluggar.


mrpimmy

Recommended Posts

Annons

Sylenth 1, FM8, Synplant är några av de pluggar han (alla) använder. Kolla in Vengeance för trumljud osv. Best in the city.

(Nåja, Synplant är kanske inte alla som använder... Men han gillar den för vissa prylar)

Redigerat av LaBrea
Link to comment
Dela på andra sajter

Att säga att FM8 och Massive suger är ju faktiskt lite som att säga att Eiffleltornet är en låg byggnad. Det ÄR fruktansvärt bra ljud. Man måste ju bara kunna använda den. Även om du absolut inte använder sådana ljud till det du gör så är det 2 av de absolut bästa mjukvarusyntharna som finns. Men du har rätt i att Nexus är väldigt bra också. Men du har ju alls samma versitala möjligheter utan det är ju ROM. Men sjukt skönt att bara kunna öppna upp den och det låter fantastiskt direkt utan tweak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med LaBrea. Vill du bara bläddra presets så skaffa Nexus 2 och lite kul expansioner.

Både FM8 och framförallt Massive är oerhört kraftfulla och avancerade. Har du redan Massive och FM8 behöver du lära dig att göra synthljud, inte skaffa fler synthar.

Lästen någonstans att Skrillex använder FM8 till de flesta av sina synthljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina arbetshästar som jag använder ofta:

Nexus 2: fyller ljudbilden för snabbt "rakt ur lådan".. men med lite pill kommer man snabbt vidare.. inspirerande verktyg.

Sylenth ( 2.2.1 ), Massive, Stylus RMX ( ska lägga till här att RMX bör preppas med egna R.E.X filer.. det inbyggda bibliotekt går bort en del)

RobPapen Sub BoomBass är kul, Predator och Vanguard låter bra

När du sedan köpt alla ovanstående VSTi'er kan du ta och kika lite extra på just Vengeance egna pluggar och där Vengeance Producer seriens processorer för kreativ mojo.

Bara genom att skumma igenom de medföljande preseten till alla processorer kan ge en kreativ kick, även om de måste tweakas på ytterligare för att låta korrekt.

Fr.o.m senaste uppdateringen även som 64-bit versioner.

Multiband sidechain - bergochdalbanesvängets konung.

VPS Metrum - kickmaskinen där du har 4 layers till förfogande med ett stort medföljande bibliotek av olika subkategorier med kickar för att enkelt bygga en helt projektanpassad kick på nolltid. Har inbyggda effekter specifikt för dansorienterade bastrummor. I senaste uppdateringen kom det med en visuell envelopepointer som gör det busenkelt att trimma subsvansen på djupaste kicken till rätt tempo.

VPS Multiband compressor - Styr ut dina projekt så stenhårt som du aldrig hört dem förut.

har du mixat rätt kommer du få en smäll på kefften av det som kommer ur högtalarna..

Sen om det är bra eller dåligt avgör bara mixen.. Galet kul och kreativt verktyg iallafall med alla funktioner för att få ut det lilla sista av din mix + lite till.

VPS Philta - Inte använt denna jättefrekvent men en kreativ och kul plugg det går att göra en hel del skumma saker med.

There you have it.

Vet att Loopmasters som har något jag tror borde kallas Swedish House for dummies.. typ de har några bibliotek där de skapat STEM's med alla ingående element, kreativt lika med noll men kan i ett annat perspektiv ses som en snabbkurs i hur genren fungerar.

Andra bra tillverkare av rätt schyssta loopbibliotek /Samples är Ueberschall och Samplemagic.

Kör hårt.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

är det bara jag som tycker fm8 o massive suger? bara piss ljud all the way!

Lager på lager på lager för att få fram ett ljud man tycker passar.Det är sällan det är enbart ett. Använd presets eller egna eller både och. Så självklart ska man lära sig att skapa egna ljud. Allt för många förlitar sig på presets och tror det räcker och sen undrar varför de inte får till ljud som passar. Sen är det väl som det är med stärkare. Det som låter kanon solo brukar oftast inte passa i en mix. Prova med det omvända, använd ljud som du inte är helt övertygad om och använd i en mix så kommer du höra att de lät bättre då. Tänk utanför boxen.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett av dessa program och du inte vet var du skall börja föreslår jag rakt av Nexus 2 eftersom den är så nischad direkt ur lådan att det blir svårt att göra "fel", nackdelen är att man hör direkt var ljudet kommer ifrån om du inte fortsätter pilla där grundljuden slutar. Lite större frihet och samtidigt ett snabbt, välljudande verktyg säger jag Sylenth1 som alternativ. Du kommer långt med flera instanser av den eftersom den inte suger ur CPU'n som exemeplvis CPU-grisen Massive..

Sen kommer vi då till frågan om du ska köra "synt-trummor" eller samplade dito.. med Sylenth1 kan du även göra trummor även om det innebär 1st instans av Sylenth1 för varje ljud då den inte är multitimbral.

Personligen använder jag aldrig någon synt för att spela trummor utan föredrar samplade trummor, VPS Metrum som bastrummare och att hacka upp loopar och blanda i olika lager. Kör du den linjen behöver du en sampleplayer och här finns det oftast en sådan inbyggd i de flesta sequencers även om de brukar vara ganska basic i uppbyggnad och funktioner.

Går du vidare har du ju alternativ som Kontakt 5 eller Halion 4.5 då kan du ladda in egna samplingar eller köpa från alla möjliga sampletillverkare och på så sätt få ihop ett mer varierat sound ( alttså plocka samplingar från olika tillverkare ) än om du bara använder exempelvis Sylenth1 att spela alla ljud.. kör du bara en VSTi tenderar det att "låta likadant" om grundklangen.. iofs så behöver det inte betyda att det blir dåligt, men.. tja. du kanske har en plånbok som dikterar lite och då skulle jag kolla var du får mest för pengarna initialt.. som dessutom ger det resultat du söker. att köpa samplingar är inte helt gratis men idag köper man online till hyffsat lågt pris.. och ljud kan man aldrig få får mycket av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...