Jump to content
Annons

Bra PA-system till en akustikbehandlad studio/repa?


Paarse

Recommended Posts

Vi har en en replokal som är akustikbehandlad och har kört lite med ett standard PA vi lånat av en kompis.

Efter att ha uppgraderat vår övriga utrustning lite har vi insett att vi behöver ett bättre ljud.

Vad skulle ni rekommendera för PA om vi använder:

backtracks (trummor), backtracks (musik), två stycken (hårdvaru-)synthar och två mikrofoner för sång.

Vi tänkte försöka hålla oss under 9000 kr. Men vi vill ändå skaffa oss någonting ganska ordentligt.

Vi vill kunna spela relativt högt men eftersom vi har backtrack trummor behöver vi ju inte överdriva men vi vill ändå ha lite tryck. Men det som är viktigast är att ljudet känns klart och inte så grötigt som nu.

Har försökt söka lite info kring detta men det var svårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag uppgraderade mina PA-toppar från dB Technologis (de är BRA) till de här:

http://www.thomann.d...maha_dxr_12.htm

Jag kan tamefan garantera att nåt bättre för de pngarna finns inte, så j-a bra ljud, och i ett mindre rum kan man peta in en knapp på baksidan så låter det som att man har subbasar inkopplade fast man inte har det.

Med två dB15 subbar tillkopplade räcker ljudet utomhus på ett skitstort torg fullt med cruisande raggarbilar.

Men det bästa är ändå ljudkvaliten, man tror inte det är sant, snacka om hifi. Det sitter digitala värsta processorerna i de här. Det är Pa-jätten NEXUS som utvecklat de här i samarbete med Yamaha. Jag surfade och googlade i månader innan jag slog till, och jag köpte helt rätt. Jag spelar oftast ensam med feta backtracks, i mindre lokaler, typ gårdsfester osv tar jag med endast en (1) topp, ingen sub och får fett basdunk ändå!

Köper ni de här kommer ni aldrig att ångra er...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

En extra positiv grej är att de låter så pass snyggt även bakåt om man har dem på en scen, utåt publiken. När jag spelar enmansband med backtrax kör jag alltid lyssnungen i studiolurar, inears funkar inte på mig. Med normala PAn låter det ju very burkigt o svårkontrollerat bakåt utan bra golvmonitorer, men med de här kan jag ofta ta av lurarna och höra riktigt bra bakåt hur det låter framåt. 15" versionen ger mer botten ändå om ni tänkt skippa subbar. De har så j-a bra handtag att hantera dem med också, lagom vikt 19 kg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha okej, vad har du för någonting mer till dom där då?

Priset var lite i överkanten tyvärr men klart man får kolla vidare på dom du verkar väldigt övertygad om att dom är riktigt rätt!

Någon som har något mer alternativ?

Redigerat av Paarse
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skulle ni rekommendera för PA om vi använder:

backtracks (trummor), backtracks (musik), två stycken (hårdvaru-)synthar och två mikrofoner för sång.

Vi tänkte försöka hålla oss under 9000 kr.

Då har ni redan mikrofoner, spelare för backtracks och DI-boxar till syntarna? Det ni behöver är mixerbord och högtalare (aktiva eller passiva+förstärkarsteg)? Eller bara högtalare?
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis. fast vi har inga DI-boxar.

Spelare till backtracksen är datorn och går genom ett ljudkort liksom en av syntarna också gör pga effekter.

Vi har riktigt dålig koll på det här med förstärkarsteg, passiv/aktiv högtalare etc.

Som vi kör nu fungerar, men det låter inget vidare, då vi har en typisk replokal-powermixer (?).

Vi hade tänkt att försöka byta ut hela "PA-systemet" för under 9000 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lätt att lägga 9000:- på bara högtalare, så om vi ska till budget-men-prisvärt-nivå är det bra att veta lite mer. Vad heter utrustningen, både powermixer och högtalare, som ni har nu? Så vi kan ta ställning om ni tjänar något på att byta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha okej, vad har du för någonting mer till dom där då?

Priset var lite i överkanten tyvärr men klart man får kolla vidare på dom du verkar väldigt övertygad om att dom är riktigt rätt!

Någon som har något mer alternativ?

Jag hade en ensam dB Technologies Sub15 förut, köpte en till nu. Yamahas 18-tums subbar ger inte lika många db 133 för dB så dB technologies 15" subbar är bäst hittills, mest tryck för så lätta, 33 kg. Yamahas 18 tummare är större o tyngre, o låter mindre.

De jag också tittade på, som oxå fått kanonrecensioner var EV:

http://www.thomann.de/se/ev_elx_112p.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att det för repsammanhang är bättre att tänka "monitor-lyssning" istället för att ha ett PA-system.

Det är ju så ni lyssnar på varandra när ni giggar, ni står på scenen och har eran monitor-lyssning, inte ljudet som går ut genom PA-högtalarna.

Det som blir enklast att bära med sig är ju någon form av in-ear-monitor-system. Ett mixerbord med tillräckligt många kanaler och auxar bör ni hitta för kanske 3-4000 kr (begagnat om ni köper något lite bättre märke, helt nytt om man väljer t ex Behringer som jag tycker är helt okej i sammanhanget). Trummis och keyboardister behöver ju inte ha någon trådlös lyssning (kanske inte sångarna heller?), så där kan man ju köpa en vanliga förlursförstärkare för 500-1000 kr och köra med lite längre sladdar. Trådlösa IEM-system finns för från 1500 kronor och uppåt hos Thomann. Prova, förmodligen är ljudkvalitén fullt tillräckligt, begränsningen ligger väl snarare i att man inte kan köra mer än kanske 4 system samtidigt.

Det blir ju dessutom ett system som ni i princip skulle kunna ta med er till vilken spelning som helst, oavsett storlek. Ni har lyssningen ni är vana vid, och sen kopplar man till lämplig PA-anläggning för utljudet till mixerns main out.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med på inrar. Jag kör med HD 280 pro högdämpand studiolurar. Hör exakt samma ljud som går ut i PAt...

Är man flera som lyssnar så tycker jag det funkar bra eller bäst att köra samma lyssning som master ut. För att kunna nyansera sitt spel måste man väl höra samma ljud som publiken hör? Att man helst vill höra nästan bara sig själv i sin lyssning fattar inte jag....

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som vi kommer vilja satsa på något annat än hörlurar.

Vad för billiga mixerbord (behöver bara vara riktigt basic egentligen, 8 kanaler, fast en EQ för att fixa plats för alla ljuden vore ju exempelvis bra och dylika funktioner) skulle ni rekommendera? Behöver man någonting mer än just mixerbordet + monitorer?

Vad för billiga monitorer skulle ni rekommendera (allt som allt ska helst gå på under 9000)?

Redigerat av Paarse
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en ganska svår ekvation ni försöker få ihop. "Någonting ganska ordentligt under 9000 kr".

Antingen får man leta på begagnat-marknaden (där det absolut går att fynda), men där gäller det ju verkligen att kunna syna varorna. Att byta några effekttransistorer i ett slutsteg, element i högtalare eller några reglar/rattar på mixerbordet kan snabbt bli kostsamt.

Själv brukar jag istället ha som princip att köpa det billigaste som uppfyller kraven, och sen uppgraderar man när man känner att man har behovet. För det mesta kan man då dessutom sälja det man inte vill ha, utan att det blir någon brakförlust.

Så hade jag varit i eran situation hade jag nog köpt en sådan här mixer: http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_2442_fx.htm

och sen det antal sådana här som man behöver:

http://www.thomann.de/se/the_box_ma120_mk_ii.htm

Har inte provat någon av dem själv. Däremot har vi en mixer ur samma serie som monitor/backingtrack-mixer till våran trummis (fast mycket mindre), funkar hur bra som helst än så länge. Och monitor-högtalarna har en kompis som giggar en hel del talat sig varm över, speciellt då om man väger in priset 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag förstår att det låter så typiskt att man vill ha någonting "billigt och ordentligt".

Men det där tycker jag var ett riktigt bra tips!

Funderar lite på att välja den här mixern istället:

http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_x1832_usb.htm

På grund av att den andra gav mig lite känslan av att den troligtvis var påväg att bli tagen ur produktion och att 1832 kändes lite mindre men ändå tillräcklig (för visst kan man få in mer kanaler utöver dom 6 mic inputs som finns? exempelvis genom dom 4 stereo inputs?)

Kanske bäst att vänta tills 1 oktober då Thomann säger sig få in 2442 igen.

Vore det också kanske idé att köpa två (eller kanske 3) stycken MA120 MKII (som du länkade)

och en sån här:

http://www.thomann.de/se/the_box_ma150.htm ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Båda mixrarna har ju storleken som gör att dom kan monteras på toppen av ett rack. Har själv en liknande variant från Yamaha (MG16FX någonting heter den) som jag satt i ett sånt här rack: http://www.thomann.d..._aufsteller.htm

Väldigt praktiskt om man ska plocka med sig det.

Ni klarar er förmodligen på 1832:an. Stereo-ingångarna kan ni ju använda till backingtracks och syntar. Och man kan ju bygga ut i efterhand, genom att t ex köpa en mixer till, där man kopplar in vad man behöver, och sen kopplar den mixerns utgång till en stereo-ingång på huvudmixern.

Däremot är en eventuellt viktig skillnad att 2442:an har 4 auxar, 1832 3 stycken. I båda fall verkar en användas till den interna effekt-enheten. Så där får ni ju fundera lite på hur ni vill kunna styra lyssningen.

Ju fler auxar, desto fler individuella monitor-slingor (där man t ex kan välja att höra mer sång eller trummor än vad som går ut till publiken).

Så där får ni väl diskutera lite hur viktigt ni tror att det är. Vill alla medlemmar ha helt individuell lyssning så funkar inget av dessa mixerbord (antar jag, även om jag inte är riktigt på det klara över exakt hur många ni är 🙂).

I mitt band (4 stycken, trummor, bas, gitarr och sång) så klarar vi oss på 3 auxar. En är för reverb/delay (inbyggd effekt), sen har trummisen och sångaren varsin. Bassisten och jag (som också sjunger lite ibland) har precis som Guitar Nilsson ljudet från "main out" i våra snäckor.

Dock ska det tilläggas att jag genom att koppla in en hörlursförstärkare som signalsplitter (hoppar över detaljerna) så har både trummis och sångaren möjlighet att blanda in ljudet från "main out" i sin lyssning, och på så sätt få lite stereo. En aux är ju oftast (i a f på mixerbord i rimliga prisklasser) bara mono.

I trummisens fall har vi faktiskt tagit det ytterligare ett steg längre. Köpte ett ganska robust notstativ, http://www.thomann.d...pult_deluxe.htm På det har jag monterat en liten 4-kanalsmixer, en linebox (som har en "through"-utgång), en grenkontakt och sen lämnat lite plats för den backingtrack-uppspelare som används (oftast någon av våra telefoner). Det gör prylarna ganska lätt-transporterade när man ska på gig, bara att skruva av själva plattan från foten, lägga i en lagom stor låda, och sen plocka upp när man är framme, och allt är i princip färdigkopplat, ungefär som ett pedalbord 🙂

Till 4-kanalsmixern kommer 4 signaler: En aux-slinga (där trummisen själv får välja vad som ska finnas, i nuläget endast trummor och sång), en kanal för klicket (vi kör våra backingtracks i mono, då kan man välja att musiken på ena sidan och klick i andra sidan, så köra man med en enkel L/R-splitt-kabel ut från telefonen), en kanal för "main out" från mixern och en kanal med backingtracksen.

Sen kan han mixa fritt mellan dessa fyra, och köra sin lyssning direkt via ett par trådbundna in-ear-lurar direkt från det lilla mixerbordets hörlursutgång. Vi har resonerat som så att det är absolut viktigast att trummisen hör vad han sysslar med, eftersom det är han som styr hela bandet via klick & backingtracks... Hör inte han vad han ska är vi rökta!

Det om det. Den lite större monitoren kanske trummisen uppskattar eftersom det blir lite mer bastryck? För andra är jag däremot tveksam. Nu har jag inte direkt A/B-testat en massa olika golvmonitorer, men jag har ändå fått för mig att det blir tydligare ljud för t ex sång, keyboards och sånt när det sitter lite mindre element i. Behöver man inte basfrekvenserna finns det ju ingen anledning att ha med dom.

Edit: Såg att det fanns en nyare variant på 2442: http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_x2442_usb.htm

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är faktiskt bara 3 i bandet och trummorna kommer från backtracksen.

Vi hade inte tänkt ta med oss mixern utan bara försöka få ett bra ljud i repan som vi hoppas blir rätt så likt ljudet på scenen.

Anledningen till att vi funderar på fler monitorer var att vi tänkte att exempelvis bassynten och bastrumman kanske kommer bråka om att höras och det därför kunde vara bra med en extra trummonitor. Som vi kör idag är det väldigt mycket så att trummorna sällan hörs tillräckligt.

Riktigt intressant att läsa om hur du gjort och dina tips, dom har verkligen varit värdefulla! Får se exakt hur vi gör sedan när vi pratat ihop oss!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, golvmonitorer och trummor på backingtracksen...

När vi började repa med lurar körde trummisen på sitt digital-set (Roland TD3). Nu kör han istället på ett vanligt uppmickat set. Men det funkade fint med digitaltrummor också, hördes hur bra som helst i lurarna. Fast å andra sidan kanske dom är lite mer fullfrekventa än ett par golvmonitorer?

Kan tänka mig att det blir lite "trångt" i monitorerna om både bas och trummor har sina enda, vad ska vi säga, "akustiska" källa där (i många andra fall hör man ju ljudet direkt från trummorna och basförstärkaren, och behöver bara monitorn för att balansera lite).

Å andra sidan så blir väl volymen i replokalen en helt annan om man inte har akustiska trummor att tävla med... 🙂

Men prova. Köper ni en mixer med 4 auxar så kan ni ju få varsin individuellt anpassad lyssning plus en aux för att lägga på effekter. X2442 har ju dessutom någon slags "one knob compressor" på varje kanal, smart funktion (om den låter ok, men det gör den säkert).

Kanske är bättre i ert fall att alla har varsin 15" monitor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...