Jump to content
Annons

Sinuston(1120hz) i Genelec 8040


Mr Keys

Recommended Posts

Har nyss upptäckt att våra genelec 8040 svänger med i 1120hz.

vad jag menar är att om jag spelar en sinuston på just 1120hz, kort med noll release, så fortsätter monitorerna att klinga i 1120 hz efter att tonen slutat. en solklar sinuston hörs vidare, och är ganska irriterande när man vet om det. knackar man på monitorn så hörs det att skalet i sig(eller något innuti) klingar lite lite svagt i samma frekvens. spelar jag en sinuston på tex 1200hz så är det inget som klingar vidare alls....bara just på 1120hz.

alla ni andra som har 8040, har ni lust att testa och se om det inträffar? kan inte svara på om det alltid varit så, men att jag nyss märkt det, eller om det blivit så nu...

grejen är att det är samma sak (fast lite olika starkt) i båda monitorerna.

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

nä, jag har fan kollat som en jävla galning, trodde det var nått i metall runt omkring först, så jag har letat som ett herke här, och kom fram till att det är själva monitorn i sig. känns ganska säker på att det är så då exakt samma sinuston kommer fram när jag knackar på monitorerna, och jag har flyttat runt en monitorn en del i rummet utan att tonen förändrats det minsta.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, jag går in på detaljer hur jag testat:

1: jag hör att det kommer från just högtalaren....tydligt, dvs det går att riktningsbestämma det lätt.

2: jag hör samma sinuston när jag knackar på högtalaren....(hur skall rummet åstadkomma det?)

3: jag har testat i ett annat rum med samma högtalare. (samma fenomen kvarstår)

4: jag lade högtalaren på rygg på en tjock kudde, lade sedan en annan tjock kudde ovanpå, dvs på framsidan, och spelade massa korta toner som slutar abrupt....på såpass låg volym att direktljudet nästan försvinner pga kudden(rummet blir inte en faktor då). sätter jag sedan örat mot ena väggen av högtalaren hör jag tydligt hur den svänger vidare i 1120hz, inuti själva högtalaren.

känns det fortfarande som att det är rummet?

skit samma, det har nog alltid varit så, och det är hyggligt svagt, så jag kan leva med det....

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en ton som kommer från högtalarelementet eller är det ett mekaniskt ljud? Det kan ju vara något som sitter lite löst och genererar ljudet, så att det räcker att öppna och försöka lokalisera det, för att sedan spruta lite silikonspray där det låter...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...