Jump to content
Annons

Surroundförstärkare till stereo, endast två högtalare?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons

Du får nog leva med att det bara blir 2*75W om du kör vanlig stereo - men det finns ofta möjlighet att köra ut samma signal till fler kanaler och om det går att göra så, så finns det i någon surroundinställning i receivern. Risken är förstås att du skapar utsläckningar och förstärkningar av olika frekvenser på olika ställen i rummet när du spelar upp exakt samma ljud i mer än en högtalare - och akta dig för fejk-surroundlägen - för sådant blir aldrig särskilt kul... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorround eller fejksorround är inget jag är ute efter...

Jag har ett irriterande problem med den gamla Luxmanstärkaren. Den låter skitbra, jag kör ljudet från mina inspelningsgrejer in genom aux, JBL-lådorna på stegen som normalt, sen tar jag signalen till subben från Tape out. Det irriterande är att om jag spelar cd från cd-spelaren inkopplad på tape in får jag inte ut nåt ljud från tape out, subben blir tyst.

Modernare stärkare har ju ofta tre olika ingångar, cd, aux och tape. Den här har två phono, en tape och bara en aux. (sen har den även en skum direktingång med skumma kontakter för tape head)

Hur jag än kopplar kan jag bara få subben att låta på antingen mina inspelningsgrejer eller cd-spelaren. Jag vill ju kunna A/B switcha mellan köpe-cd och mina inspelningar och ha subben med på bägge ljuden.

Den nyare Technicsförstärkaren ger ifrån sig utljud till subben från Tape A out från både aux och cd in. Men den har inte riktigt lika bra ljud, inte är hörlursuttaget av samma klass heller.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför tappar du subben via Tape Out då? Kan du inte koppla den direkt till en sub-utgång då?

Jag känner inte till förstärkaren som så, men den BORDE ju ha en sån om det är ett riktigt 5.1 surround-steg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Uttryckte mig nog lite dumt, Luxmanförstärkaren jag nämner är en 17-kilos stereoförstärkare från 70-talet, ingen 5-kanals med subutgång alltså.

Ett annat mindre problem är att om jag vill ändra volymen på förstärkaren så följer inte subben med, den får jag böja mig ner och ändra volymen på baksidan på. Men det spelar mindre roll, när jag ändrar volymen med min Nano Patch som sitter kopplad till "bordet" så följer ju subben också med.

Det är ju ett j-a utbud på beg surroundförstärkare som har subutgång, så det kanske är smart att köpa en sån ändå och bara använda två av slutstegen plus subutgången. "Vanliga" stereoförstärkare är inte alls vanliga längre. 2 ggr 75 watt från en sorroundförstärkare räcker nog långt i mixsammanhang. Eller oxå skaffa en sån här, då kan jag koppla cd-spelaren på aux och fortsätta använda Luxmannen:

http://www.thomann.d...io_mpatch_2.htm

Men, "köp o köp o köp" inget kul de heller. Har köpt nog tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oki, då förstår jag!

Men har inte subben möjlighet att koppla vidare högtalare från den? Det är väldigt vanligt att speciellt aktiva subbar kan skicka signalen vidare till ett stereopar filtrerat & fint. Vad är det för en du har? *nyf*

Link to comment
Dela på andra sajter

Oki, då förstår jag!

Men har inte subben möjlighet att koppla vidare högtalare från den? Det är väldigt vanligt att speciellt aktiva subbar kan skicka signalen vidare till ett stereopar filtrerat & fint. Vad är det för en du har? *nyf*

Jo jag kan mata ljudet till subben först, men då försämrar kretskorten och vad det nu är i subben det ljud som går vidare till topparna märkbart, så det vill jag inte. Jag har testat det noggrant förr. Som det är nu då så är det fullrange på JBL-högtalarna, de borde väl vara delade med basen bortskuren, men de går ju inte så superdjupt, så med subdelningen på lägsta, 50 hz, så tar subben vid ungf där monitorerna kroknar neråt i frekvens. Lyssnar på Strange Brew med Cream nu. Fint ljud som faen.

Edit: Suben är en Prodipe 10. Hemstereogrej typ, men låter tillräckligt djupt o bra till min musik. Lyssnar även i DT 990 pro lurar.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - eftersom förstärkaren inte är gjord för att användas med sub och eftersom subens delningsfilter inte funkar tillräckligt bra, så blir det lite svårt att lösa det.

Ett alternativ skulle kanske vara att sätta ett elektroniskt delningsfilter på insignalen och skicka filtrets sub-utgång till suben och filtrets satellit-utgångar till din förstärkare, som i sin tur driver fullrange-högtalarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar lite i samma tråd...

Den här gamla Luxmanförstärkaren, den låter ihop med JBL-högtalarna väldigt bra, den ser nästan ut som ny dessutom. Den väger hela 17 kilo, kan man anta att den klarar transienter bättre än moderna lättviktare? Technicsförstärkaren jag oxå har ger en anings otrevlig diskant, den låter inte riktigt lika bra.

Jag kan nog sälja den och gå lite vinst, men samtidigt kanske det är en miss att göra sig av med ett vinnande koncept? Det lilla jag mixat med de här grejerna låter bra på andra ställen med.

När jag mixat nu på slutet har jag delvis kört med subben avstängd, med delade toppar skulle inte det funka... Att topparna är fullrange känns absolut inte som ett problem. Men det kanske är det ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att den hanterar transienter bättre än modernare förstärkare. Att den är så tung, tyder på att den har en vanlig transformator - kanske inte ens ringkärnetrafo, utan troligen den äldre typen med järnkärna - och antagligen också ett onödigt tungt chassi...

Modernare förstärkare har som regel switchade nätdelar, som är mycket effektivare och kan pumpa ut betydligt högre ström direkt när det behövs, medan en gammal trafo är trögare och inte alls lika effektiv. Bland det viktigaste för transientsvaret är en nätdel med hög strömkapacitet och att det sitter stora glättningskondensatorer.

Det var inte bättre förr... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Och mer ändå: Jag har aldrig haft nån surroundstereo så jag vet nada. Om man spelar en vanlig stereo-cd i en surroundanläggning med fem högtalare plus sub, hur låter det då? Är det nån tidsfördröjning eller annan skit på vissa av högtalarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga till då. Moderna surroundförstärkare med subutgång, om man använder subben är det som hamnar i "topparna" delat då? Och kan man välja frekvens?

Man kan få det delat, men subben i ett 5.1-system är enbart ursprungligen gjord för s.k. LFE, Low Frequency Emitter, dvs lågbaseffekter som inte under några omständigheter får vara livsviktiga för materialet utan bara finns där för att förstärka.

Dock så vet tillverkarna lika väl som vi användare att långt ifrån alla har högtalare som går ner i källaren, så nästan alla såna recievers tillåter basdelning, dvs att splitta signalen och skicka basen ifrån valda högtalare till subben istället. Min Sony jag har hemma klarar av det, men jag vet inte hur det låter då mina schyssta QLN och Avance-högtalare klarar att sparka bra mycket röv på alldeles egen hand :-)

I mitt Yamaha-baserade jobb-system är dock de fem aktiva högtalarna och subben direktkopplade från ett av Lynx-korten in i mixerbordet så där är det omöjligt att dela på något annat sätt än direkt via subben, vilket jag faktiskt gjort för att lösa en besvärlig rums-node i de främre paret. Skumt nog har centern inga såna problem.

Och mer ändå: Jag har aldrig haft nån surroundstereo så jag vet nada. Om man spelar en vanlig stereo-cd i en surroundanläggning med fem högtalare plus sub, hur låter det då? Är det nån tidsfördröjning eller annan skit på vissa av högtalarna?

Du kan för det mesta välja, antingen (alternativ 1) splittar du upp signalerna via Dolby ProLogic, vilket ger matrixeras surround, det vill säga urkodad surround baserad på fasfel mellan L och R, eller (alternativ 2) så låter du signalen gå front L R C med urkodad center och bakhögtalarna helt vanligt stereo, eller alternativ 3) så kan du skita i centern helt och enbart sända samma signal till både fram och bak-högtalarna. Både alternativ två och tre finns med möjligheten att helt ignorera bakhögtalarna, vilket ger helt vanlig stereolyssning, fast i alternativ tvås fall med en fast center, givetvis :-)

Tidsförskjutningar finns oftast, men måste användas med omdöme. Eftersom få kan räkna på det så brukar det vara baserat på meter och inte tid.

Dock kanske det skulle funka bättre för dig att helt lämna stereo-alternativen och köpa riktiga monitorer? Hemma-vänliga prylar tenderar gömma mycket fel för att det ska låta bra.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft Event Studio Precision monitorer, gillade inte dem, de JBL L50 jag har nu är enormt mkt bättre tycker jag. Så j-a lätt att ratta ljud i jämförelse, låter det bra i studion blir det bra även i andra anläggningar, med Event blev allt vilda gissningar och oftast för mycket bas i andra system, värdelöst i jämförelse. Så det blir inga andra monitorer på länge än. Ev nån annan förstärkare, skulle vilja haft nån heldigital.... En del lite äldre Yamaha stereorecievers hade steglös loudnessratt, det vore en bra finnes att ha, mest som "felsökare", dvs man ska kunna dra på loudnessen fullt utan att det börjar skorra/låta fan. Samma med tonkontrollerna.

Synd bara att det är lite tunt med tvåkanals förstärkare på Blocket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...