Jump to content
Annons

Roddare eller råddare


Valle

Recommended Posts

Annons

Ok - om vi tar det på andra hållet... 😉

boge

sog

voldsamt

fogel

mone

koda

Det går alltid att hitta "fel" - men jag tycker att råddare (roadies/scenarbetare) absolut är mer rätt än roddare (båtnissar som har fått soppatorsk...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - om vi tar det på andra hållet... 😉

boge

sog

voldsamt

fogel

mone

koda

Det går alltid att hitta "fel" - men jag tycker att råddare (roadies/scenarbetare) absolut är mer rätt än roddare (båtnissar som har fått soppatorsk...).

Uttalar du dem orden med O?

Link to comment
Dela på andra sajter

WOW! Ett supertack till alla för engagemanget 🙂 Jag var tvungen att lämna forumet igår kväll efter mitt sista inlägg och hoppades på att jag skulle få något att läsa nu på morgonen, och det fick jag!

(Ett superminus till moderatorn som flyttade tråden till OT; det verkar nuförtiden vara rena "1984" om vad som ska vara ämneskorrekt eller inte. Jag menar, hur OT är det att tala om roddare/råddare. Men visst, jag är ju inte den smartaste personen i världen heller, så...)

Faktum är att jag alltid har skrivit roddare. Men alldeles nyligen läste jag en (musikrelaterad) bok där de skrev "råddare", och jag tänkte "vaffan!?". Jag är ju i startgroparna med att författardebutera, då gäller det ju att svänga sig med så "korrekta" begrepp som möjligt.

"Hump" (@ KillwithSkill & Cruncher) har jag aldrig hört/sett tidigare...

PS: Ser att några har beställt en biljett till "helvete"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett superminus till moderatorn som flyttade tråden till OT

Moderatormaffian tackar för de fina orden. Själv tycker jag, efter visst övervägande, att språkfrågor är ganska typiskt OT. Å andra sidan så prickar du gråzonen, och jag har kanske ändrat åsikt om en vecka. Rena rama 1984, eller hur.

***

Å andra sidan igen, så gillar jag språklådefrågor, och den här upplever jag som lite oväntat ickesjälvklar att besvara. Jag har - precis as i type - spenderat nån kvart med att ögna igenom en hög med hårdrocksmagasin för lite referens. I slarvhastigheten hittade jag bara en passage, då tidningen HÅRDROCK! skriver "...Jansson, sveriges mest kända roadie...".

Själv skulle jag nog skriva råddare, och argumenten för den stavningen har Fidden lagt fram ovan. Det må vara lokalt/dialektalt, men omkring mig så går det utmärkt att t.ex. "rådda till käket".

Som antytts, klurigt. Humpare funkar oxå utmärkt.

Edit: Googlade på nämnde Jansson:

http://www.expressen...-som-en-familj/

...och i Close-Up magazine, som i min värld nog är den bästa referensen, fegar man ur i artikel om samma Jansson, och kallar honom "turnéassistent, gitarrtekniker och fixarfrasse", men aldrig roadie/roddare/råddare. Däremot - i samma artikel - så "... roddar [han] fram handdukar ...".

***

Det börjar luta åt roddare i alla fall.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Moderatormaffian...

😄

Själv skulle jag nog skriva råddare, och argumenten för den stavningen har Fidden lagt fram ovan.

Njae... Fiddens argument var mer "skojigt" än logiskt, tycker jag nog. Nu verkar det i och för sig som att de som skriver för lönen skriver "råddare" medan vi som rent praktiskt befattar oss med begreppet säger/skriver "roddare".

Att slänga in ett å i råddare, för det försvenskade rodie, är lika ologiskt som att vi hade skrivit låbba istället för lobba. Eller ståppa. Eller mådda. Eller prådda. Eller...

Det där med att man inte ska/bör ha två likastavande ord som betyder två olika saker köper jag inte rätt av som argument. Finns tillräckligt många inkonsekvenser i vårt språk för att något så enkelt ska falla.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu verkar det i och för sig som att de som skriver för lönen skriver "råddare" medan vi som rent praktiskt befattar oss med begreppet säger/skriver "roddare".

Jag tror du postade medan jag editerade mitt inlägg, jag la till lite matnyttigt, se ovan. Jag hittade faktiskt inte stavningen "rådda" eller "råddare" av någon författare eller journalist. Fast jag har bara letat en kvart, du finner att den stavningen är hyfsat vanlig?

Edit igen: Jag är alltså påväg att flytta mig mot "o". Oerhört motvilligt!

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du postade medan jag editerade mitt inlägg, jag la till lite matnyttigt, se ovan. Jag hittade faktiskt inte stavningen "rådda" eller "råddare" av någon författare eller journalist. Fast jag har bara letat en kvart, du finner att den stavningen är hyfsat vanlig?

Edit igen: Jag är alltså påväg att flytta mig mot "o". Oerhört motvilligt!

(Jag såg din källa. Tack! 🙂)

Hehe... varför motvilligt?

Nej då, för mig är "å" inte hyfsat vanlig. Som sagt, jag stötte på det första gången alldeles nyligen. Men efter en kvasiundersökning gjorde jag kopplingen att "rådda" skrevs av författare, journalister etc, medan vi vardagsspråkare svänger oss med "roddare".

Men igen. Inte för att det kanske spelar någon roll, det är ju liksom bara ett ord; men med tanke på hur alla (de flesta) lånord stavas, så borde rådda stavas rodda. Att roddare även kan inbegripa paddlare är ingen övertygande ursäkt.

Jag är ännu osäker på hur jag tänker (måste) stava r[o|å]ddare. Men jag ska erkänna att råddare känns fruktansvärt osexigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Roddare, uttalas råddare

Roddare har alltså två betydelser, precis som får och får, och måste inte innebära båtfolk bara för att man stavar så.

(null)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, Linus!

Fan, alltså, jag brukar nästan alltid kolla sprakradet.se för information. Den här gången gjorde jag inte det bara för att jag råkade läsa "råddare" i en musikbiografi och tog för givet att "å" var rätt – trots att jag själv alltid har stavat med "o". Min språkkänsla fungerar fortfarande 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

du kanske skulle skrivit "logisk" också, med tanke på hur bra det gick förra gången.

Fattar ärligt talat inte varför du är så bohoo, poor me... Jag menar, du spexade ju fram ditt svar. Och dessutom så var du inte enig med språkrådet (inte för att det skulle vara ett måste, men ändå).

Men visst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar ärligt talat inte varför du är så bohoo, poor me... Jag menar, du spexade ju fram ditt svar. Och dessutom så var du inte enig med språkrådet (inte för att det skulle vara ett måste, men ändå).

Men visst.

Vi måste vara de mest inkompatibla människorna som finns, du missförstår precis ALLT jag skriver xD

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, du har nog rätt. Jag hänger inte med när du försöker vara "skojig".

Alltså, jag har inga problem med dina åsikter över lag, och du argumenterar oftast för saker som jag sympatiserar med, men den här klappa-på-huvudet stilen du kör med provocerar mig något fruktansvärt. Därför tänker jag prova att blocka dig ett tag och se om forumet blir bättre.

Så, hej då på ett tag Valle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...