Jump to content
Annons

Missljud i basfil vid start och stopp


aROCKER

Recommended Posts

Hej!

Får ett knäppande ljud på basen i cubase och det är utan EQ och kompressor...jag har klippt i basfilen men det uppstår även när jag startar och stoppar spelaren mitt i en längre baston också!?

Upptäckte det första gången då jag lyssnade på en Audioexport av låten.

I tunga projekt så kan juASIO timeusageslå på rött och knastratill men det är inte det som det rör sig om heller.

Nu är man väl rökt...ett obotligt problem, mitt öde.

Bifogar hur det låter

Basclick.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Får ett knäppande ljud på basen i cubase och det är utan EQ och kompressor...jag har klippt i basfilen men det uppstår även när jag startar och stoppar spelaren mitt i en längre baston också!?

Upptäckte det första gången då jag lyssnade på en Audioexport av låten.

I tunga projekt så kan juASIO timeusageslå på rött och knastratill men det är inte det som det rör sig om heller.

Nu är man väl rökt...ett obotligt problem, mitt öde.

Bifogar hur det låter

Ett tillägg ser att det har knäppt till på ASIO time overload nån gån...kan det vara att jag ligger på smärtgränsen!?

Vad att göra!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix, dom verkar dyka upp i den klippta filen...men det där med att det klipper i start och stopp när jag trycker ner spacebar verkar finnas tidigare i projektet också...plus lite knaster...är det ASIOn som spökar!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det verkar vara basfilerna...har kopierat upp och parallel Eq:at den ena.

Men jag tycker mig kunna höra att det uppstår vid guror också.

Ska iväg och handla och måste fortsätta att reda ut när och vart det händer. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en mastringsplugg på mastern? Har varit med om att Ozone klickat i slutet av samplingar när det nånting som har mycket bas, typ en 808-kick. Har lite svårt att lyssna på din fil nu då jag sitter med laptop högtalare men det känns ju konstigt om det bara är en basgitarr..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte klippt filen fel då?

Du menar...hockeyfrilla!?

...nej, jag tror inte det...eller kan man klippa på ett vettigare sätt än att bara ta saxjäveln och dra till!?

Jag har inte kört mot nån "snap" eller så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner hur jävla orockigt det är med att klippa i filer...nej, det får bli leja in en basist som sätter just den dlen med häng!

låten är 7:54 lång så, det ryms en del musiker på den, hehee!

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara haft knäpp i cubase om jag inte har fadat ner kanterna.

(men cubase är ett jäkla meck)

Mvh Casper

Precis det känns nästan som om det kan vara nåt sådant...huga föra att fade dessa småblippar på basen...tur nya basspår har inkommit.

Tack för all hjälp i tråden och engagemang.

Låt snart utlagd...håll öronen öppna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men highpassfilter är väl samma som EQ:a highpass eller krävs det speciellt EQ för det?

Jag har ju i och för sig bara lowcut via Helios pluggen, kanske ska köra högpas på Cubase egna EQ!?

Har ju nytt basspår nu...tror problemet ska vara löst, ser jag när jag kommer hem och klistrar in filen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men highpassfilter är väl samma som EQ:a highpass eller krävs det speciellt EQ för det?

Jag har ju i och för sig bara lowcut via Helios pluggen, kanske ska köra högpas på Cubase egna EQ!?

På t.ex.Voxengo Elephant har du ett DC offset filter, Lowcut/ Highpass är samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du hör på klippet så ligger ju knäppet rätt högt i frekvens...kan verkligen filtrering hjälpa bort det!?

Eller uppstår knäppningen av för mycket lågbas!?

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Som du hör på klippet så ligger ju knäppet rätt högt i frekvens...kan verkligen filtrering hjälpa bort det!?

Svårt att säga, det är bara att testa och se om det försvinner.

"uppstår även när jag startar och stoppar spelaren mitt i en längre baston också!?"

Låter som DC offset.

Redigerat av Herbeck
Link to comment
Dela på andra sajter

jaha. det blir nästan alltid knäppljud när man klipper i en fil. finns inte så mycket annat än att sätta sig och lägga crossfades på varje klipp.

Eller be basistjäveln att spela med häng! :-)
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...