Jump to content
Annons

Merit Hemmingson, nån mer som gillar?


Florian le Sage

Recommended Posts

Ramlade över några sköna vinylplatttor i helgen på en loppis i närheten, Merit H. Trollskog och Lee Hazlewood + Lill Lindfors ca 1973, alla var jättebra men speciellt bra är Merit's platta Trollskog 1972 med fina gamla låtar ur Svea Rikes folktradition i suveränt arrangerade grejor med Bengt Palmers och en rad kompetenta musiker, har precis köpt Bergtagen på Tradera och funtar starkt på dubbel-LP'n m. Beppe Wolgers 2 vita duvor...

Sånt här går jag igång på mer och mer, kanske har det med åldern/mognaden att göra, nästa platta fr. undertecknad vill sålunda innehålla rent akustiska inspelningar med både Bretonska och Svenska folkmusiktecken i nya arr. och bra kvinnlig sång, en melodi som jag länge velat utveckla som pianist!

;-)

115041594.png

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Jag har alltid varit en orgelsucker. Merit lyssnade jag på lite men jag var mer intresserad av action så Jimmy Smith och Jimmy McGriff var intressantare rent spelmässigt. Men tack för att du påminde mig, får göra ett nytt försök med Merit.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan skön kvinnlig Hammond-lirare är Monica Dominique.

Här ett klipp från 70-talet med Solar Plexus:

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar också kallas för "Trollens Brudmarsch". Hade den som brudmarsch när jag gifte mig, i lite annat arr dock..

Kuriosa om Trollens Brudmarsch är ju också att det sägs att när man spelar den så försvinner eventuella regnmoln och det blir fint väder! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...