Jump to content
Annons

Ska jag bygga eller köpa absorbenter?


Casperfren

Recommended Posts

Tjena!

Börjar bli dags att behandla de första reflexerna från mina monitorer.

Då undrar jag om jag ska köpa några stycken sånna här

http://ordermusic.se/produkter/studio/akustikmaterial/wedge-4-gra

Eller bygga egna absorbenter i glasull.

Vad blir bästa resultat?

Båda två varianterna absorberar väl mer bas om man har ett avstånd mellan väggen och absorbenten?

Jag kommer inte köpa så många professionella absorbenter, typ 4-5 st Medans jag kan göra många glasullsabsorbenter, dock är det mycket mer jobb.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bäst resultat blir det med de som är tjockast, eftersom de hjälper till över ett större frekvensomfång.

De du bygger ihop själv är alltså lika bra som de färdiga (men kanske inte så snygga... 😉 ).

När det gäller porösa absorbenter (som både mineralull och akustikskum är), så är en av de viktigaste faktorerna materialets tjocklek - och som sagt, så får de gärna monteras en bit ut från väggen, så att de kommer lite närmare där de gör störst nytta i hög bas-området. De kommer ändå inte att komma under 3-400Hz hur du än gör, så frågan är om du har några problem längre ner än så och då behöver köra med avstämda basfällor också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har accepterat att jag inte kommer fånga bas i dem absorbenterna, och då undrar jag om jag ska ta den tunnare modellen och köpa typ 3 ggr mer plattor, eller fortfarande ta den tjockare.

Tunn:

http://ordermusic.se/produkter/studio/akustikmaterial/wedge-2-vinrod

Tjock:

http://ordermusic.se/produkter/studio/akustikmaterial/wedge-4-vinrod

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju tunnare material desto mindre hög bas/mellanregister absorberas.

Kör du mer av de tunnare, så kommer du att dämpa mycket diskant utan att påverka mellanregistret och det höga basregistret nämnvärt.

Dämpar du diskanten för mycket, så är risken mycket stor att du gör skrikiga mixar i rummet, eftersom du kommer att kompensera för diskantförlusten när du mixar...

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har accepterat att jag inte kommer fånga bas i dem absorbenterna, och då undrar jag om jag ska ta den tunnare modellen och köpa typ 3 ggr mer plattor, eller fortfarande ta den tjockare.

Tunn:

http://ordermusic.se/produkter/studio/akustikmaterial/wedge-2-vinrod

Tjock:

http://ordermusic.se/produkter/studio/akustikmaterial/wedge-4-vinrod

Mvh

Måste bara fråga.... "bas i dem absorbenterna".... Pratar moderna människor lika dant? Det låter ju helt sjukt. Det märkliga är att på några år skriver plötsligt typ alla denna för mig konstiga formulering, när de skriver på nätet. Och för bara några år skulle inte nån enda nykter person skriva så. Hade jag varit som ni hade jag skrivit "när dem skriver på nätet".

Det heter ju "de absorbenterna". Varför inte skriva så då?

Off topic - 55

Redigerat av Guitar Nilsson
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer få mycket bättre resultat och komma undan billigare genom att bygga själv.

Det tar en dag och slänga ihop men det är det värt.

Bygg en 6-8 stycken (beroende på ditt rum) och sätt från golv till tak i hörnen (mao skär av i dem 45 grader, med luft från absorbenten in i hörnet) och sen vid första reflektion.

Sen kan du ju pimpa dem med något funky tyg längst ut för att göra dem snyggare och förminska fibersläppen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

De eller dem låter helt olika i mina öron.

Skriver inte det här för att kritisera som språkpolis, alla tal och skriftspråk förändras gradvis vare sig vi vill det eller inte. Men denna grej är så övertydligt plötslig. Någon var först att skriva dem i stället för de eller dem, sen hakade hela sveriges forumskribenter på...Ganska intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till TS bygg själv det är roligare att utforma sitt eget stuk och mycket biuligare såvida du inte är väldigt rik och vill strö pengar...

Till Guitar Nilsson, håller med dig fullständigt och har påpekat detta fatala språkfel förr men bara fått på pälsen av folk här som tydligen tycker det är helt ok att fördärva sitt språk med dylika brister i brist på kunskap etc, det finns ett flertal som skriver dem istället för dom eller de, tur man fick gå i en skola som fungerade en gång i tiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade tänkt lägga upp dessa bilder i en annan tråd häromdan (basbummel i källaren etc) men hittar den inte nu så det passar ju lika bra här!

Har byggt dom själv och satt upp diagonalt, 100 mm spaceslabs fr Bauhaus och hyvlade ramar, eget tyg varav det svarta är fleecefilt fr Biltema*

Bakom absorbentskärmarna har jag även lagt samma spaceslabs längs väggarna så det blir ett bra fång där med luft i mitten, funkar utmärkt kan jag säga.003.jpg

Lägg märke till de snygga högtalar-fundamenten i exakt utskärning som lådorna ;-)

004.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Att språket ändras är inget vi kan styra över. Nu sen internetforumen kommit för att stanna är det nog så att vi får två språk som utvecklas olika, ett talspråk, och ett internetkluddspråk.

Men jag kommer att vägra skriva "dem absorbenterna" i det längsta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade tänkt lägga upp dessa bilder i en annan tråd häromdan (basbummel i källaren etc) men hittar den inte nu så det passar ju lika bra här!

Har byggt dom själv och satt upp diagonalt, 100 mm spaceslabs fr Bauhaus och hyvlade ramar, eget tyg varav det svarta är fleecefilt fr Biltema*

Bakom absorbentskärmarna har jag även lagt samma spaceslabs längs väggarna så det blir ett bra fång där med luft i mitten, funkar utmärkt kan jag säga.003.jpg

Lägg märke till de snygga högtalar-fundamenten i exakt utskärning som lådorna ;-)

004.jpg

Du får mycket gjort ser det ut som. Mycket gosaker i hårdvarulirar-rackarna, kan jag tänka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst resultat blir det med de som är tjockast, eftersom de hjälper till över ett större frekvensomfång.

De du bygger ihop själv är alltså lika bra som de färdiga (men kanske inte så snygga... 😉 ).

När det gäller porösa absorbenter (som både mineralull och akustikskum är), så är en av de viktigaste faktorerna materialets tjocklek - och som sagt, så får de gärna monteras en bit ut från väggen, så att de kommer lite närmare där de gör störst nytta i hög bas-området. De kommer ändå inte att komma under 3-400Hz hur du än gör, så frågan är om du har några problem längre ner än så och då behöver köra med avstämda basfällor också...

+ 1

Dock så absorberar de lägre än 3-400 Hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag uppfattade det som att inlägget ovan syftades på panelabsorbenter i allmänhet. Ville bara förtydliga. Det är aldeles riktigt att skummaterial, oavsett slutna eller öppna celler, absorberar sämre i lägre register jämfört med absorberande material som är uppbyggda av fibrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Claes skrev, så tar dessa knappast hand om lägre basområdet, och jag undrar till och med om dom tar hand om det övre basområdet. Jag skulle inte lita på det (men dom SER bra ut)!

Som med allt så kostar det om det ska fungera väl, och det är bättre att lägga lite mer pengar på akustikbehandling än på prylar. Du lyckas troligtvis bättre med att följa DIY-projekt från Youtube, än med Auralex vad gäller basen.

Bas = energi som man vill omvandla till värme (för att göra av med energin - absorbera- basen, typ). För det behövs det dels ett "membran" och någon typ av isolering i en ram. Membranet kan bestå av en tunn playwood-skiva, t.ex. Nu måste man själv räkna ut en del om man vill vara noggrann, men jag vågar ändå påstå att du, om du är lite händig, får ett bättre resultat vad gäller basen om du gör det själv.

En basfälla fungerar som en högtalarlåda med ett baselement, fast tvärtom, och med större membran. Istället för att energi skapas, precis som i ett högtalarelement som sitter i en låda, så ska membranet, och isoleringen, ta upp energin från basen.

Bas är väldigt kraftig energi, därför krävs det mycket mer än bara Auralex "skum"-produkter.

/Mikey

Tack för infon om basfällor! Men var ska man sätta dem? är det helt slumpat eller?

Jag syftar nu på avstämda och inte hörnabsorbenter.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill absolut inte vara vrång och dum, jag gillar Wellness och hans "kick-ass" studio! 🙂

En 3hz våglängd är ca. 114 meter lång. Det korrekta är att placera en absorbent för lägsta frekvens som ska absorberas på 1/4 av våglängden, vilket ger oss ca. 28 meters mellanrum från väggen vad gäller 3hz. Detta är dock inte möjligt för de flesta av oss, men att göra det hela värre med Auralex är väl synd?

Men det är ju bara bullshit, 3hz är ju inte ens aktuellt i sammanhanget.

Men ska titta vidare på avstämda basfällor osv.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar under 3-400 hz?

Sen syftar wellness nog på den tjockare varianten?

Nu pratar jag inte för Wellness men jag gissar att han menar absorbenter eller mineralull generellt.

Du kan ungefär räkna att på att en mineralullsabsorbent normalt absorberar mycket väl vid 1/7 - 1/10 av våglängden. En "tjockis" på 20 cm med 10 cm spalt funkar helt ok ner till 100Hz i de flesta fall och även lite därefter.

Tack för infon om basfällor! Men var ska man sätta dem? är det helt slumpat eller?

Jag syftar nu på avstämda och inte hörnabsorbenter.

Nej det är inte slumpat. Avstämda basfällor måste placeras mycket noggrant och korrekt för att få rätt och tillräcklig effekt.

Även vanliga absorbenter är beroende av placeringen men där handlar det mest om bäst eller sämst effekt jämfört mot avstämda fällor där det är bra eller ingen effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar också slats! 🙂

Men för enklaste/snabbaste behandlingen brukar jag välja hemmagjorda tjocka absorbenter eftersom man då får jämnast möjliga absorption över hela frekvensregistret. edit: Vi pratar nu om reflektionspunkterna som du nämnde i ditt första inlägg.

Kan jag inte göra egna skulle jag välja så tjocka jag bara kan hitta (och kolla upp dess absorptionsegenskaper).

Förresten Casperfren, vet du hur långt ner dina monitorer går i frekvens innan de viker av?

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att veta, tack. Som sagt, jag tror du kan förbättra (inte rätta till allt förstås) en del med tjocka absorbenter.

Oavsett om du bygger eller köper tycker jag att du ska testa olika positioner också, för högtalarna och lyssningen främst men flytta med absorbenterna också.

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men jag har nog bestämt mig för att köpa. Jag vet att jag kan bygga och har gjort det för inte så länge sen, men det blir ju inte SÅ snyggt heller, och mycket jobb. Men har ni några förslag?

Det här är jag tveksam till, men det kanske är bra?

http://ordermusic.se/produkter/studio/akustikmaterial/dst-roominator-kit-gra

Eller ska jag köpa några st. sånna här? Det är auralex tjockaste plattor.

http://ordermusic.se/produkter/studio/akustikmaterial/wedge-4-vinrod

Sen har jag 5 st egna portabla glasullspaneler som jag tänkte låta vila i hörnen på min högra och vänstra mixningssida.

Och sedan tänkte jag trycka in högtalarna mot väggen med en vikt glasulls"panel" bakom så att jag får inteferrenser? högre upp som är behandlingsbara ---> med den vikta glasullen till hjälp, läste det på claes wiki. om kontrollrumm. Gör jag rätt då claes?

Vad tycker ni?

Något bättre märke än auralex för sammanhanget? (Sovrumsstudio)

Tips?

Mvh Casper

Link to comment
Dela på andra sajter

4" wedge är tjockare än panelerna i D36-kitet, så av den anledningen är det de som är att föredra.

Har du inte slutsteg i monitorerna och basport på baksidan, så kan du trycka in monitorerna mot väggen, som du beskriver - men med basport på baksidan, så får man lyssna och testa. Högtalaren får lite olika egenskaper om basporten är öppen eller stängd. Om det sitter slutsteg i monitorerna, så se till att kylnigen av dem inte blockeras, utan det måste vara plats till luftväxling där.

Auralex har funnits med väldigt länge och har erkänt bra prylar. Andra märken som är lika bra, är t ex Vicoustic och Primacoustic.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...