Jump to content
Annons

Hörlurar eller Högtalare?


misantrop22

Recommended Posts

Tjena

Jag har nyligen börjat med House och har från flera håll blivit rekommenderad att använda mig av hörlurar. Varför undrar jag, är det inte bättre (eller iaf likvärdigt) ljud och känsla i ett par feta högtalare? Den enda fördelen jag kan se med hörlurar är att man begränsar ljudet till sig själv, vilket även kan vara en nackdel

Skall hur som helst köpa ett par antingen hörlurar eller högtalare. Vilka är för- och nackdelarna? Har ni några hörlurar eller högtalare att rekommendera? 2.1 eller 5.1?

Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du ska ej ha ett 2.1 eller 5.1 när du producerar. Ett par monitorer vid generellt arbete och lurar för mixning.

Kör ett par akg242hd på huvudet och lyssnar med ett par elac ELAC FS 24 som spelas genom en Vincent SV-236MK. Detta är alltså när jag sitter hemma, annars använder jag monitorer, men ljudet är så sjukt fint i dessa högtalare att de används som referens vid mixning eller enbart lyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack som fan för hjälpen!

Ett tillägg till: 🙂

Nu vet jag iofs. inte vad du tänkte köpa för monitorer, men om dom är mycket billiga så är det ändå kanske bättre med lite dyrare lurar. så....

Ett par bra monitorer = det bästa, och mixa i dessa!

Ett par "billiga, mindre bra" monitorer = köp hellre dyra hörlurar och mixa i

Allt är en balansgång liksom, men som sagt, personligen skulle jag välja att lägga pengar på bättre monitorer, och hoppa över hörlurarna, hellre än att skaffa ett par "billiga" monitorer och dyra hörlurar.

/Mikey

Är dessa ok? http://www.blocket.se/malmo/Behringer_MS40_Aktiva_Monitorer_41617209.htm?ca=22&w=2

Link to comment
Dela på andra sajter

De där Behringer "monitorerna" är totalt värdelösa, har haft missnöjet att råka ut för dem då Malmö högskola av någon märklig anledning har drygt 15 par av dessa som mest samlar damm.

Jag skulle inte ta emot dom om jag fick dom gratis, KÖP INTE!

Redigerat av a-row
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla! Som ni förstår är jag i princip så mkt nybörjare man bara kan bli, men så fort jag har kapital skall jag satsa stenhårt. Är det möjligtvis någon som kan berätta mer ingående vad som skiljer monitorer från "vanliga" datorhögtalare, alltså varför monitorer är bättre lämpade för mitt ändamål. Eller kanske tipsa om någon hemsida där jag kan läsa mer om ämnet? Dessutom har jag ingen aning om vad mixning skall vara bra för? Givetvis förstår jag att det är en viktig del i slutprodukten, men varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ett par bra monitorer = det bästa, och mixa i dessa!

Ett par "billiga, mindre bra" monitorer = köp hellre dyra hörlurar och mixa i

Ett par bra monitorer kräver att man har ett bra behandlat rum eller kommer att göra det. Annars är det bortkastade pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...