Jump to content
Annons

Processad "Alex Macintalk"-röst.


Teo

Recommended Posts

http://soundcloud.com/polcirkeln/voice

Hejsan. Lyssna lite fort på exemplet ovanför.

(För er som har Mac, gå in i "Texteditor" och skriv "David, I wish you all the luck in the world", markera texten, högerklicka på talsyntes och tryck "börja tala".

Det ni hör då (för er som ej har Mac så handlar det om "speech synthesis" och är säkert lika enkelt att få fram i en PC.

Jag har suttit med detta och grejat, använt midi, gjorde en midi-fil rakt av från melodin. Jag har kört med formant, jag har kört med pitchcorrection(autotune), Neptune, Vocoder, lite olika grejer men hittar inte rätt.

Finns det någon där ute som sysslar mycket med sound-engineering och tror sig kunna höra hur man gör detta. Kom väldigt nära just med vocodern, klippte även upp alla fraseringar, ord och gav dem olika formant, svepningar mellan formant tillsammans med vocoder och pitchcorrection styrt av midi men blev inte riktigt nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jodå, jag har gjort exakt såna här saker många gånger.

Det här är gjort med vocoder, med något som låter som en billig talsynthes som carrier och ett bra dynamiskt ljud som modulator. Vad man använder som modulator-ljud är en del av det personliga skapandet, så det är upp till dig vad du tänker använda, men var kreativ och använd inte vanliga pad-ljud :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Vet du att du har fått fram ett liknande ljud ur en Vocoder, med sådär bra, klart ljud? Jag satt med vocodern i Reason, ableton, logic, körde midi till vocodern, raka toner, körde med pitchcorrection i efterhand på små rörelser och lite knorr, och ett formantfilter för att få en mjuk övergång mellan den dova och ljusa rösten. Körde de mesta genom vocodern men fick inte i närheten ett så snyggt ljud, varken med pass leads, stora djupa sawleads etc.

Vad ska man köra genom vocodern och behöver vocodern någonting i inställningsväg? Körde även "sch"- "ph"- ljud på en separat kanal utan vocodern för att få det att låta klart.

Är egentligen inte ett låtprojekt eller nåt utan kör bara lite sound engineering-tävling med en polare med lite olika projekt.

Har midi och wav-fil med samplet hemma, kan lägga upp det. Annars äre bara att göra som jag skrivit i texten och köra någon random-melodi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent? Själv tyckte jag det var väldigt överkomprimerat om jag ska vara ärlig, men gissar att du sitter på original-låten hos dig :-)

Jag misstänker, baserat på ditt svar, att du använt vocodrarnas egna ljudkällor att modulera rösten med, och då kan man inte få sånt här resultat. En vocoder funkar som så att man tar en signal som analyseras av i band, som i sin tur styr en EQ som är kopplad till det man vill påverka, oftast en röst. Rösten kallas carrier, och det som används till att påverka den kallas modulator.

Om du struntar i vocoderns egna synth, så kan du koppla in precis vad som helst i den andra ingången. Det är olika från program till program hur man löser det, men summa kardemumma är att vocodern tar in singalerna som ett stereo-spår, som det sen delar upp i carrier och modulator i själva vocodern.

Själv använder jag en Boss SE-50 multieffekt och Nuendo's egna vocoder till sånt här, & resultatet beror helt på vad jag slänger in. Själv använder jag en Sennheiser MKH40 till min röst oavsett vilken av vocodrarna jag använder, låter sjukt bra :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja jag har kört det mesta genom den, testa massa softsynthar, kördegruppkanaler med olika ljudkaraktärer. Kan posta vart jag hamnade sen. Det är alltså något i ljudkaraktären, tydligheten samt hur delar av spektrat behålls fast att man trycker den ganska högt upp och ner i pitch/formant. Som sagt postar vart jag hamnade senare när jag kommer hem från jobbet så kanske man hör vad som fattas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gruppningar är så jag fixar min åsså. Däremot har de som gjorde biten du visade upp inte använt synthar alls till sitt ljud, testa med exempelvis ljudeffekter och allt du kan hitta! Du kan inte få det identiskt, faktum är att jag inte ens själv kan identifiera vad jag använt som modulator i mina egna ljud trots att det var jag som gjorde dem, men för mig passar det bra. Jag vill inte göra samma ljud två gånger :-)

Tycker dock det låter konstigt om du fått ett otydligt ljud. Skulle du kunna lägga upp nåt exempel så man får höra? Just nu kan jag inte ge ett bra svar för att jag tyvärr inte vet hur jag ska kunna hjälpa dig. Om du lägger upp nåt, gör det helst okomprimerat. Lättare att höra mer exakt vad det kan tänkas vara då :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, vad kan jag modulera med för ljud, som ändå går att pitcha ordentligt? Kanske min egen röst i en sampler tsm med en sågtand för djup eller nåt.

Postar vid 4 tiden när jag kommit hem från jobbet så får du höra hur det låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://soundcloud.com/polcirkeln/vocoder_synths

Sådär, nu är jag hemma. Såhär låter det när jag kör rena synthljud genom, tweakar ett formantfilter litegrann. Ska sätta mig nu här och testa att trycka in lite andra ljud i vocodern och se om jag kommer närmare önskad effekt men den här filen körde jag ut ur Live igår och tänkte se om ja kunde göra nån efterbearbetning på, men gjorde aldrig

Link to comment
Dela på andra sajter

jag fick ljudsamplet av en polare som sa att ja skulle återskapa de, ja googla ju david i wish you all the luck in the world och det verkar vara skrillex som har gjort den, ska även enl wikipedia ha använt i With you, friends

Link to comment
Dela på andra sajter

ja testade de, körde med neptune, bara voice-synth. Neptune gjorde inge bra ifrån sig på den här rösten. Jag har kört harmoni och även när man vill fixa till sångröst med lite vibratos och arpeggios och sånt som låter okej men den här "datarösten" spelad genom neptune funkade inte alls, kan kanske posta hur det låter, ge mig 3 min

Link to comment
Dela på andra sajter

Howdy again!

Det är högsäsong för somriga ljudeffekter just nu, så jag försvinner iväg lite då & då.

Anyway, direkt efter jag skrev förra inlägget tänkte jag att så jävla många låtar som sjunger om en lycklig Dave kan det ju inte finnas, & det gjorde det inte nä! Hann dock inte svara då.

När jag hörde låten utan extrem kompression så insåg jag att det inte var vocoder alls. Först lät artefakterna precis som effekten av en extremt dynamisk carrier, men det är förmodligen bara ganska ren autotune, antingen med en ganska glitchig talsynthes, eller med nån form av bitcrusher. Kan tyvärr inte säga mycket mer eftersom jag aldrig använder autotune, men om jag inte missminner mig så vill jag minnas man kunde göra ganska stygga saker med Melodyne :-)

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...