Jump to content
Annons

Köpa nytt trumset, behöver råd


evilrocker

Recommended Posts

Annons

22 ggr 18 är det allra bästa enligt Hempo Hildén, en värsting på rocknrolltrummor. 24"-kaggarna får man stämma upp lite grann för mycket enligt honom för att få nån ton i dem. 22" är förhållandevis lätta att stämma, man drar bara åt precis så att rynkorna försvinner.

Hempo lärde mig ett j-a bra sätt att dämpa kaggen också, med ett lakan som viks som en ca en dm bred korv vars ändar ligger an en bit upp på båda skinnen. När man väl lyckats vika det bra tejpar men fast lakanet med typ tre rejäla bitar silvertejp, mot trät alltså, inte mot skinnen. Sen kan man bära omkring kaggen utan att sabba dämpningen. Grejen med lakanet är att det stjäl minimalt av luften inne i kaggen. Andra grejer, som skumgummibitar stjäl volym och stör luftströmmen.

https://www.google.s...iw=1142&bih=539

l.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä fan nu lutar det åt starclassic istället! Fan vilket meck att hitta trummor när

man inte kan mycket om dom.

Ska du ha dem permanent uppställda i din egen studio?

Jag har ju skaffat trummor till min lilla studio, fast jag inte kan spela nästan alls på dom. Jag kan lova att det är så fruktansvärt läckert att ha ett trumset uppställt hemma så man nästan kan dö! Du kommer inte att ångra dig. Och alla lata ölgubbar till trummisar blir så lyckliga att de slipper släpa sina egna skräptrummor med sig. Nästan bättre än fred på jorden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör ni med sån? Min gammeltrummis som har 24" Superstar surrade ibland att han ville byta till nåt med en större kagge; "Då kan man stampa mer sällan ändå, fast det svänger värre ändå".

Nä, men det finns en i lokalen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

22 ggr 18 är det allra bästa enligt Hempo Hildén, en värsting på rocknrolltrummor. 24"-kaggarna får man stämma upp lite grann för mycket enligt honom för att få nån ton i dem. 22" är förhållandevis lätta att stämma, man drar bara åt precis så att rynkorna försvinner.

Dummaste jag hört. Kanske HANS åsikt....bara.

18" djupt är dumt. Du flyttar massa luft och förlorar attacken. Alla dessa Ludwig ( vintage) Ni pratar om är bara 14" djupa. "För djupt" är bara för synetsskull. Du får dålig rebounce i klubban, du förlorar attack, ljudet blir bassigt med grötigt.

22" omkrets... jag, om man vill ha det så. Beror vad du ska trummorna till, Glammig rock, med stort ljud så är det 24, 26" som är rätt. Jazz 18". Tight pop/rock 20-22.

Det jag kan hålla med är att 22 är bra bladning till det mesta. Men INTE det bästa.

Allt handlar om smak och tycke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men fan, hur är det med skinn? Vad ska man ha? Finns ju mängder? Evans eq1,2,3 för kagge och Remo osv... jävla djungel!

Det beror på helst enkelt vilket ljud du föredrar.

Generelt ( väldigt) kan man säga att genomskinliga (clear) ger mera sjung och attack, medan de vita ( coated) ger rundare och varmare ljud istället.

Så för vanlig pop,rock, funk, jazz, dansband m.fl. funkar det utmärkt med coated.

Vill du ha "tyngre ljud" ur pukorna så satsar många på clear. Fast det är smaksak. Det går lika bra ha clear till pop och rock också självklart.

Sen finns det ju enkellagers och dubbelagers i både clear och i coated varianeterna.

Enkellagers skinn håller lite kortare och ger mera öppet ljud med lite ring . Man hör mycket av "trumman" med med de.

Dubbellager håller lite längre och dämpar lite sjunget men ger lite "blötare" och fläskigare ljud. Dock får du mindre sjung ur t.ex. pukorna då de dämpar.

Sen kan man kombinera olika skin typ på slag/resonanssidan. Sen, vad du har för trumma, och hur du stämmer , med dessa olika skinval, kommer ge trummorna olika karaktärer.

Jag tycker ,. och många med mig, att trumor ska sjunga mycket och länge. En trumma SKA sjunga , ha akustik och resonans.

Många hatar det istället, de vill att det ska låta BOM. kort,, fett och fläskigt. Utan att såra någon och göra övertramp så tror jag starkt att nybörjare är ute efter detta ljud för de vill att det ska låta alla metallica, typ. Samt att när man spelar ensam , har trummorna vända mot sig själv låter de annorlunda än mot publiken med ett helt band som kompar.

När trummorna sjunger får man fram akustiken och ringet ( om inte okontrollerat dock) gör att slagen /ljudet kommer tränga igenom musiken på ett natrurligt sätt. Lyssnar man på 50, 60 och 70tals inspelningar så är trummorna ofta mickade med 2-3 mickar. Och de smälter bra i ljudbilden. Och hör man partier då det är ensamma, så "sjunger det " om de. Idag kan du dock vid närmickning ofta kompensera allt detta med reverb, compressorer m.m så det är inte "lika" viktigt. Men jag vill ha det så. Även i ett band, live eller i repan, är sjung att föredra , då det tränger igenom musiken bättre.

Tillbaka till skinnnen efter denna utsvävning.... 😕 .

Man säger generellt att man ska byta resonanssinn var tredje gång man byter slagskinn. De töjs ut och slutar göra det de ska... Då resonansskinn är till för att skapa just resoansljudet, samt studsa tillbaka luftmassan som rör sig i te.x. en puka och därmed antingen förlänga eller förkorta slagskinnets vibrationer ( beror på hur du stämmer) , så väljer många clear skin, enkellager t.ex.Remo Ambassador. De är tunna och lätta, kännsliga och vibrerar lätt.

På slagsidan väljer många istället ett tvålagersskin, så det blir trots allt lite dämpat, och varmt ljud. Sen om man väljer coated eller clear- som jag sa , smaksak. Jag tycker att te.x remo coated Emperror är bra val. Motsvarande på Evans är nog G2 skinn.

Sen finns det skinn , clear och coated, som har extra dämpningsrinagr , tex ECQ hos Evans och Pinstripe hos Remo. Jag är innte fan av dessa. Men det låter mycket fläskit om de om du vill ha detta ljud?

Baskagge är det lite åt de hållet, fast man eftersträvar inte lika mycket ringet som i t.ex. pukorna och virveln. Man är MEST ute efter fläskigheten.( klart akustiskt ring ska finnas med i mindre portioner.

Där gillar JAG dock clar skin på slagsidan

Det du kan göra är att försöka hitta ett band, eller trummis, vars trumljud du gillar mycket , absolut inte inspelat på skiva eller så ( om nyare) utan så rå inspelning som möjligt, och kollar vilka skinn han har. Dinna trummor kan nog låta som de flesta trummorna idag, bara med rätt skinnval, stämning, inspelningsteknik och spelsätt. De håller hög klass.

Jag hade för mångsidighet valt på baskagge ett clear Powerstoke 2 eller 3.

Pukor resonanssidan clear Ambassador . På Slagsidan Coated Emperror.

Finns sama hos Evans fast heter annorlunda då. Men i musikaffären vet de vad du är ute efter om du säger detta , fast vill att de plockar fram de i Evans variant.

Sen kommer det kämpiga--- Stämma de 😛

//EDIT//

Ser nu , i din första post, vilken musik du föredrar.

Kanske ska du ha EC2 Clear eller Emperror Clear på slagsidan?!?!

ALt Pinstripe ( FINNS BARA SOM CLEAR),

 

Fortfarande clear ambassador på resonansidan.

 

Baskage clear powerstroke 3.

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för dom utförliga svaren 🙂

Jag har spanat in några jag är intresserad av.

bastrumma Evans Emad clear och Eq3 Reso black (har även funderat på powerstroke)

virvel Evans st Dry och Evans 300

pukor: Evans G2 clear och Resonant glass

Är det värt med en sån där pryl man sätter i hålet på kaggen?

Och EqPad från evans, är det bra?

Sen stämma skiten.... suck, är det dags för youtube-videos? Eller köpa en bok?

Edit: Fan va kul att känna sig helt ny på något igen 😄, spännande!

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

EQpad är lite onödigt. Jag kör med tunn skumgummiabsorbent jag hade över, bredden matchade trummans djup perfekt. Annars funkar en tjock filt.

Jag gillar EC2S på pukorna, men jag är kanske mer popsnöre av mig.

I övrigt låter valen av skinn jättebra.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där kommer låta fint!!!

Vilken "pryl " du menar förstår jag inte riktigt?!?

Stämma är en vetskap i sig, och dessvärre finns ingen "rätt" eller fel som när man stämmer andra instrumnet. Utan det handlar om att lyssna och få till rätt ljud.

Grundläggande är att spänna skinnen jämnt. Man kör sicksack, så som man drar åt fälgarna på en bil. Halvt varv i taget till och börja med. Sen finjusterar man med mycket små åtdragningar. Sen slår man vid varje stämmskruv och ska försöka få samma pitch överallt. Över och underskinn.

Det flesta stämmer resoskinnen hårdare än slagskinnen för att minimera ringet. Vissa stämmer över/under likadant.( jag kör sama slag/reso). Detta för pukor.

Baskkage gillar många att man har skinnet riktigt löst på slagsidan , när man byter skinn så trycker man med näven i mitten ( lätt ) , och drar åt alla skruvar tills "rynkorna" på skinnet försvinner. Reso sida likadant, men de mår bra om du drar upp den sen lite hårdare.

Virvels slagsida "brukar" vara ganska hårt spända. Reso lite lösare för att få ur djup ur virveln. Men många kör annorlunda, med hårdare spänd resosida. Jag gillar det inte, virveln ( många i allfall) liksom tappar "djupet".Och du ville ha "fläskigt "ljud.

Pukor kan man stämma enl dur skala. Om du ska göra det börja med golvpukan. Stämm den först så den låter bra. Sen går du i durskala upp till nästa puka och slutligen den minsta.

Kolla på youtube efter filklipp med BoB Gatzen, "tunning drums" eller så . Han babblar på tok för mycket, men tragglar man sig igenom hans filklipp så bör man förstå hur man ska göra samt varför. Dock inte säkert du kan stämma dina för de. Men du fattar sen princippen.

Ett tipps, eftersom du ändå spenderar mycket pengar, och verkar vara ny. Köp en Tama tension Watch eller Pearls ( tror jag ) DrumDial. Det är stämaparat för trummor.

Där står det hur hårt du ska spänna ( förslag ) med olika skinn , de vissar hur, samt föreslår olika stämningar beroende på storlekar på trummorna.

Den är inte exakt, men om du stämmer på rätt sätt, kommer du med hjälp av den igång på en timme. Sen kan man finlira för att hitta "just din trummas" så kalldade sweetspot senare. Du kommer igång med den samma dag. Annars, om du aldrig stämt tidigare, så tror jag säkert att du komer få ett he-ete få de låta bra på ett tag. Brukar kosta runt 4-500 begagnade.

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, en Kickport. Jag har aldrig fattat grejen med dem, hörde ingen skillnad när jag provspelade med en sådan - men det kan iofs bero lite på vilket skinn man använder dem på kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt får spana in allt, idag ska allt monteras upp iaf! wish me luck....

ps. det första jag gjorde igår när jag kom hem med settet var att sätta på benen på

golvpukan och märkte efter en stund att den var upp och ner :S bådar inte gott detta haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet av trummskinn grundar sig på ~15 års trummande inom metal och tyngre rock.

Jag tycker att Remo Powerstroke 3 Coated(!) är ett grymt slagskinn för baskaggen. Grym attack, fast botten och ganska kort sustain. Värt att överväga.

Har testat Evans motsvarigheter och de är inte dåliga heller, det är svårt att gå bort sig helt här men satsa på ett skinn med dämpringar.

Frontskinn bör du också ha dämpringar på och om du ska micka är det smidigt med ett hål i det.

För virveln är det svårt att slå Remo Ambassador Coated, oavsett vilken musikstil man spelar. Få skinn låter mer virveltrumma än de och de är volymstarka trots enkellager. Remo Ambassador sejarskinn är även de utmärkta.

Pukor föredrar jag Remo Emperor (clear för mer övertoner och lite hårdare attack, coated för ett mer kontrollerat sound) som är dubbellager men utan dämpning, a la Remo Pinstripe, vilket ger ett öppnare ljud som fortfarande är kraftigt, lite "blött" och lätt kontrollerat. Underskinn för pukor brukar jag köra Remo Ambassador

Som du märker föredrar jag Remo och det beror på att jag faktiskt aldrig varit 100% nöjd med Evansskinn. Har flera gånger tänkt att "nä, nu måste jag ju testa något annat", gått och köpt Evansskinn för ett par tusen, för att sedan gå tillbaka till butiken några veckor senare och köpa Remoskinn igen.

Kanske beror det på att jag är ovan vid Evanssoundet men i mina öron låter de plastigare, hårdare och kallare än Remo.

Jag har som du björktrummor (Pearl masters studio).

Det där var mina tankar om saken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...