Jump to content
Annons

Oberheim OB12


Ekstasis

Recommended Posts

Jag köpte nyligen en OB12 ifall någon är intresserad av att höra hur den låter så kan ni lyssna på några låt exemplar..Jag köpte den först och främst för att skapa berlin school musik, och det var "Ken Martin" som fick mig att köpa den då han använder den. Och nu när jag själv använt OB12 kan jag säga att Ken Martin måste processa ljudet extremt för att få det att låta som det gör.

http://www.youtube.com/watch?v=vGH87An8L2M

Jag måste säg nu efter jag provat den i ca 2 dagar måste jag säga att jag är ganska besviken, den låter verkligen digitalt, den är bra för pads och lo-fi digtala ljud, men passar till mer mordern elektronisk musik också..men den låter inte fet som en analog synth som min oberheim expander. OB12 är verkligen inte bra på leads! den låter alldeles för tunt för det, Men interfacet är unikt och man kan ha jävligt kul att morpha fram olika ljud i real-tid. Det är ju det som är OB12's styrka, och andra synth tillverkare har ett och annat lära från OB12... men nu förtiden ska det ju helst vara så få knobs och reglage som möjligt...

Är jag besviken ja ? men är det värt pengarna ? jag köpte min för 5000 kr, och jag måste säga, för dom pengarna är den EXTREMT prisvärd, och jag kommer ha mkt kul med den.. den är verkligen inspirerande..

Men hur som helst, med hjälp av externa pluggar kan man få vilken synth som helst att låta mer analogt, så jag tycker den här synthen ändå är väldigt användbar förutsatt man har externa pluggar/enheter som förbättrar ljudet...

oberheim_ob12_angle_lg.jpg

Nedan har gjort mitt bästa för att få det att låta anlogt och old scholl/vintage..då det är det jag vill ha.. Observera att jag bara spelar runt med diverse presets på synthen då jag inte börja gör egna patchar och börjat programmera på djupet..

http://k005.kiwi6.com/hotlink/15fr4z3842/80.mp3

http://k005.kiwi6.com/hotlink/xdinm9lawi/81.mp3

http://k005.kiwi6.com/hotlink/r8j3x1hv94/82.mp3

Samma inspelning fast med with Lexicon reverb

http://k005.kiwi6.com/hotlink/jog3nr3x8g/82b.mp3

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Om du är ute efter analogt ljud är det bättre att leta efter originalen. En Matrix 1000 hittar du för några tusenlappar. Om du har tur kan du till och med hitta en Matrix 6 för typ 5000.

Du kanske missade det men jag äger Oberheim Xpander 🙂

Som sagt OB12 är så sjukt billig så jag tyckte att det var bara riktigt prisvärt kan dessutom sälja det för bra mkt mer om jag vill.

Som sagt interfacet är unikt, och jag gillar hur många kan morpha ljud i realtid... på det sättet ger ett väldigt smidigt och inspirerande arbetsflöde..som i stort sett alla andra synthar saknar..

..

Men den ser bättre ut än vad den låter det är så klart! Men digitala synthar är ju inte direkt kända för att låta bra så...detta är väl vad man får om man köper en digital...

Det finns ju givetvis udandtag då...Waldorf m.m

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste va tät som ett troll.

hehe nja, jag har sparat i 3 år så... tyvärr kan jag ju inte köpa mer synthar nu innan studion är byggd. Men finns en lång rad med andra synthar jag vill ha också...

En moog måste jag banne mig ha 🙂

Dom nya Oberheim 4 voice SEM PRO får mig att dreggla..bland annat

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe nja, jag har sparat i 3 år så... tyvärr kan jag ju inte köpa mer synthar nu innan studion är byggd. Men finns en lång rad med andra synthar jag vill ha också...

En moog måste jag banne mig ha 🙂

Dom nya Oberheim 4 voice SEM PRO får mig att dreggla..bland annat

Vad gör du för musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gör du för musik?

Alltså jag gillar ju Berlin school väldigt mycket, men även ambient.

Men annars gör jag Dynamisk Metal! med MYCKET effekter ofta, Det är väl det jag sysslar med huvudsak..men sysslar med igentligen alla former av musik..har en bred musiksmak om man säger så

mkt clean gitarr kör jag med, och tunga riff..nedstämt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske missade det men jag äger Oberheim Xpander 🙂

Haha, ja då har du ju vad du behöver. 🙂

Jag gillar verkligen matrixsyntharna. Komplexa och feta.

Kan tipsa den som är nyfiken att hålla utkik efter rackversionen Matrix 1000. Brukar gå på Vend, Blocket och liknande för några tusenlappar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, ja då har du ju vad du behöver. 🙂

Jag gillar verkligen matrixsyntharna. Komplexa och feta.

Kan tipsa den som är nyfiken att hålla utkik efter rackversionen Matrix 1000. Brukar gå på Vend, Blocket och liknande för några tusenlappar.

okej Jag har inte direkt läst något gott om Matrix 1000 eller rack versionerna. Men dom är nog prisvärda!

Ja jag har knappt använt min Xpander ännu, behöver fortfarande köpa lite midi kablar och sådant. Så jag kan kontrollera via Xplorer editorn, om ni frågar mig så är Xpandern nästan oanvändbar om det inte vore för denna underbara editor, då Xpandern inte är speciellt rättvänlig speciellt inte i real-tid. Det främsta problemet är att det går för långsamt att navigera sig till olika saker, t.e.x för att komma åt filtret, måste man första trycka på VCF knappen sedan hitta rätt ratt, det går t.e.x inte att ratta filter och VCO samtidigt, man kan bara ratta en parameter i taget, detta är en enorm begränsning, men så vitt jag vet så löser Xplorer editorn det, vilket öppnar upp nya dörrar och möjligheter med denna synth

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa ett par moog filters och lägg till på slutet! Då kommer det att låta analogt! http://moogmusic.com...lter/#sound-tab

Fan bra idé! tror den kan vara riktigt prisvärd, för den där kan man nog använda på precis allt som man vill ge lite värme eller analogisera. Ska hålla utskick på vend om någon säljer. Ska även kolla lite youtube om den kul att höra hur stor skillnad det blir osv.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har du en Xpandern, det är en bra synt. Jag skulle nog inte lägga mer pengar i Oberheimland. Då är det ballare att köpa tex modulsystem, då kan man ju bygga ut lite pö om pö.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har du en Xpandern, det är en bra synt. Jag skulle nog inte lägga mer pengar i Oberheimland. Då är det ballare att köpa tex modulsystem, då kan man ju bygga ut lite pö om pö.

Nää du har rätt, är igentligen bara Matrix 12 jag vill ha men den är omöjlig att hitta.

Så ja får nog gå vidare nu till andra märken.

Jag skulle t.e.x vilja ha en prophet 5. Undrar vad man får ge för en sådan begagnad.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...