Jump to content
Annons

Hjälp ang. basgång


borjadja

Recommended Posts

Hej, jag behöver lite hjälp angående basgångar (progressive house). Det är så att jag undrar om basgången bör vara ett lager av leadmelodin, alltså som passar bra till leadmelodin, eller om det kan vara en helt egen melodi som inte ens går i samma toner?

I många houselåtar så är det ju nämligen oftast en leadmelodi, som kombineras med ett "mellanspel" bestående av till exempel en basgång. Denna basgången låter oftast inte likt melodin.

Kan man har två olika basgångar? En som kombineras med lead och en som spelas enskilt? Eller hur gör man när det gäller basgång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Jag vet att en nästan likadan tråd var uppe för inte så länge sen. Har du testat sökfunktionen?

😆 Nu var du väl rolig. Sökfunktionen funkar ju inte alls och har inte gjort det på länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

On topic:

Du kan göra som du vill bara det låter bra. "Oftast" i sån musik så gör man lager av ljud tex flera olika basar på varandra för att få ett fett ljud. Så det går alldeles utmärkt att ha en bas som spelar grunden och en annan på (med mindre basrigister/frekvenser) som kör en stämma på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...