Jump to content
Annons

Tascam- eller Fostex-rullbandspelare?


Renfield

Recommended Posts

Annons

Har haft båda maskinerna då det begav sig och jag tycker att Tascam är bättre i alla avseenden. Mycket bättre mekanik och bättre kanalseparation pga 1/2" tape jämfört mot 1/4" på Fostexbandaren. DBX brusreducering på Tascam och Dolby C på Fostex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det att hitta reservdelar till såna klenoder? Jag har nånstans sett att det bara är till Revox det går att få tag i allt. Men det kanske bara gäller tvåspårs bandare. Eller också stämmer det inte alls...

Rullband in my heart - 55

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det att hitta reservdelar till såna klenoder?[...]

Rullband in my heart - 55

Bra fråga, Nilsson!

Vilka är de mest demolerings-benägna delarna på rullbandare? (oavsett tillverkare)

Jag tänker spontant; tonhuvuden, styrpinnar och capstanaxel men jag venne 😕 Man kan visserligen gå på med isopropanol men ändå...

Vänligen,

Rullbandade back the day - 79

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska köpa en rullbandare, så testa att lyssna så den håller farten hela vägen tills att bandet är nästan helt slut. Det är då de brukar sacka, detta upptäckte jag försent när jag köpte en Revox B77. Fick nästan skänka bort den sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar! Egentligen ska jag göra allt i datorn men jag vill spela in tidiga demoversioner som folk gjorde på 1960-talet, demoversionerna Beatles gjorde av låtarna som senare kom att hamna på Den vita dubbeln är enormt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...