Jump to content
Annons

Mac Pro uppdaterad 2012


ton-not

Recommended Posts

Apple släppte lite nytt idag och passade på att uppdatera lite i Mac Pro som det har varit dött om sen juni 2010.

Fortfarande westmere xeon-processorer.

Från 3,2 GHz Quad-Core (4-core) till 2x 3,06 GHz 6-Core (12-core)

Och upp till 64 GB ram

Ingen höjdare i uppdatering!

En kraftig prissänkning har också skett!

Mer info: http://www.apple.com/se/macpro/

Redigerat av ton-not
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Apples stora breakthrough har ju varit genom mobila enheter och det är väl det som säljer i dagsläget.

Så de försöker göra allt så mobilt som möjligt. Vilket suger för dem som kräver en stående kraftmaskin.

Nu kör jag ju iofs iMac, Men de kan ju uppgradera dem aningen kan man tycka. 😏

De kanske tycker den är så jävla ball att det inte finns så mycket att uppgradera i dagsläget? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, detta var verkligen en besvikelse. Var är Thunderbolt? USB3?

Förmodligen beror det på att de inte uppdaterade chipset till Ivy Bridge utan ligger kvar på samma arkitektur som tidigare. Vi kan ju hoppas på att de har något nytt i skjortärmen rätt snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det nämdes inget om Mac Pro under WWDC presentationen vilket får mig att anta att Apple inte är särskillt nöjda med hur Mac Pro utvecklats.

Jag finner ingen information som säger att Xeon, i nuvarande form, stöder Thunderbolt eller USB3.

Efter att ha kikat runt på intels hemsida verkar det som att intel har problem med utveckligen av Xeon. Därför blir det, tyvärr, ingen större uppgradering av Mac Pro förrän Intel lyckas bättre.

Oavsett om Mac Pro inte fått sig en större uppgradering sedan 2010 är Mac Pro fortfarande kungen på processortronen. Har man en tjock plånbok är Mac Pro nästintill dubbelt så snabb som snabbaste iMacen i skrivande stund. Skall bli mycket intressant att se hur nya MacBook Pro, med ivy-bridge, presterar hos geekbench framöver och jämföra dess resultat med "nya" Mac Pro anno 2012.

Link to comment
Dela på andra sajter

2010:

4 kärnor: Xeon W3530 (8M Cache, 2,8 GHz) från 23.995 kr

4 kärnor: Xeon W3565 (8M Cache, 3,2 GHz)

4 kärnor: Xeon W3680 (12M Cache, 3,33 GHz)

8 kärnor: Xeon E5620 (12M Cache, 2,4 GHz)

12 kärnor: Xeon X5650 (12M Cache, 2,66 GHz)

12 kärnor: Xeon X5670 (12M Cache, 2,93 GHz)

2012:

4 kärnor: Xeon W3565 (8M Cache, 3,2 GHz) från 23.995 kr

4 kärnor: Xeon W3680 (12M Cache, 3,33 GHz)

12 kärnor: Xeon E5645 (12M Cache, 2,4 GHz)

12 kärnor: Xeon X5650 (12M Cache, 2,66 GHz)

12 kärnor: Xeon X5675 (12M Cache, 3,06 GHz)

Det som hänt är alltså att minsta modellen försvunnit och näst-minsta modellen tar över prislappen (runt 4000 spänn billigare än innan), samt att största modellen har fått en petitesskillnad i CPU-frekvens och behåller samma prislapp.

Intel har inga problem. Sandy Bridge-E och Xeon E5-2600 har regerat i flera månader och du kan bygga grymma workstations och servrar kring dessa. SATA 3, USB 3.0, PCI Express 3.0 etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det vore ju synd om Apple la ner produktionen av Mac Pro. Men å andra sidan har det varit relativ stiltje i utvecklingen tidigare.

Tror som Naymari att företaget lägger krutet på bärbara produkter och räknar kallt med att de redan frälsta (som sjunkit så långt ned i träsket så att de använder Apple även som stationär 😉 ) troget fortsätter att vänta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fel av mig. Får skaffa mig bättre syn. Intel har, som Linus mycket riktigt skriver, flertalet xeonprocessorer i produktion. Läste listan hos Intel (välj: Intel processors i scrollistan uppe till vänster) som att flertalet inte var i produktion. Ber om ursäkt för mitt klavertramp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cook: Apple planning professional Mac for 2013

Our Pro customers like you are really important to us. Although we didn’t have a chance to talk about a new Mac Pro at today’s event, don’t worry as we’re working on something really great for later next year. We also updated the current model today.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...