Jump to content
Annons

Byta upp sig i utrustning


borjadja

Recommended Posts

Jag köpte för ett tag sedan en Traktor s2 kontroll för att lära mig grunderna inom mixing, när jag nu lärt mig en hel del så vill jag byta upp i utrustning. Jag vill ha en kontroll som är så lik det som finns på klubbarna som möjligt. Jag vill dock att den ska vara digital (fungera med Traktor Pro) och att det är en hel kontroll, alltså inte en mixer och två CD-spelare.

Det jag har kollat på är Traktor s4 och Pioneer DDJ-T1. Vilken av dessa är lämpligast om jag vill komma så nära klubbutrustning som möjligt? Finns det någon annan kontroll som är ännu bättre?

Undrar även om man kan använda någon av dessa kontroller som enskild enhet när man spelar?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför ska du byta upp dig från Traktor S2? Den är ju kanonbra och räcker gott o väl för att spela på klubb. Det som är vanligast idag är väl Pioneerspelare men dom funkar ju i princip på samma sätt som en S2. Knapparna ser lite annorlunda ut o sitter väl inte på exakt samma plats.

Jag brukar själv lira på Pioneers gamla CDJ200 med en DJM400 mixer o det funkar fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men det känns som att funktionerna är så få på traktor s2, om inte man byter funktioner genom mjukvaran hela tiden, sen saknar jag dessutom en 4-kanals mixer.

Men det du spelar på alltså CDJ och DJM, funkar det typ likadant som Pioneer ddj-t1 och Traktor s4 (s2)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men det känns som att funktionerna är så få på traktor s2, om inte man byter funktioner genom mjukvaran hela tiden, sen saknar jag dessutom en 4-kanals mixer.

Men det du spelar på alltså CDJ och DJM, funkar det typ likadant som Pioneer ddj-t1 och Traktor s4 (s2)?

Vad är det för funktioner du saknar då? Jag använder sällan effekter när jag lirar, förutom EQ:n.

CDJ200 och DJM400 är typ som Traktor S2 i den meningen att det är 2 cd-spelare och en 2-kanals-mixer. Jag köpte dem för 5 år sen och då va ju inte det digitala lika stort som det är nu. Har funderat på att uppgradera men känns inte som det är värt riktigt eftersom det jag har funkar bra. Sen vill jag inte ha nån "sync" knapp för då känns det som man kan börja använda den för mycket o så glömmer man bort hur man beatmatchar... haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl knappast? På klubbarna har du i regel två cd-spelare och en mixer. När du lirar via datorn med en "hel kontroll" så mixar du ju internt, och det är ju inte riktigt samma sak. Varför vill du att det ska vara så likt klubbarnas grejer? Är det för att du vill ha det dom har, eller för att du ska kunna gå över till att lira på deras grejer utan ansträngning?

Om du vill ha fler funktioner, skaffa en midikontroller till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är väl mest för att jag inte ska bli helt förvirrad om jag skulle komma till en klubb och testa. Hur ska man annars lära sig att använda deras grejer istället för att vara där och öva eller köpa likadan utrustning för väldigt höga summor?

Är det så jättestor skillnad på, säg en 4-kanalsmixer som Traktor s4 och en 4-kanals mixer med två CD-spelare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter i samma läge som dig, kör med en s4 just nu. som funkar riktigt bra tycker jag. men börjar bli pinsamt när man inte behärskar pioneer eller likvärdiga spelare fullt ut på klubben. Tänkte satsa på cdj-350 till att börja med. ligger på runt 14 000:- tror jag. nån som har erfarenhet av dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan jag använda Traktor s4 kontrollen och koppla in två CDJ i den om jag skulle vilja lära mig spela med CD? Funkar det lika bra som att spela med en vanlig mixer och två CDJs?

Inte säker på att du kan koppla in två CDJ till din Traktor S4.. men det funkar ju lika bra med vanlig mixer och CDJ ja. Det viktiga är att du spelar rätt låtar och mixar dom sjyst vilket du lätt kan göra med CDJ o en mixer...

Jag sitter i samma läge som dig, kör med en s4 just nu. som funkar riktigt bra tycker jag. men börjar bli pinsamt när man inte behärskar pioneer eller likvärdiga spelare fullt ut på klubben. Tänkte satsa på cdj-350 till att börja med. ligger på runt 14 000:- tror jag. nån som har erfarenhet av dem?

CDJ funkar på samma sätt som Traktor S2 och S4 fast du har ingen dator till och låtarna ligger på CD (om du inte kör med dom nya som har USBingång). Men dom har ju play/pause-knapp, cue-knapp jog-hjul osv. Känns lite overkill att köpa nya cdj för 14 000:- när man har en S4. Och varför inte ta me sig S4:an ut o spela då? Du kan ju koppla in din dator och Traktor S4 till klubbens mixer.

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Men om ni har en S4:a och trivs med den, varför skall ni köra på klubbens Pioneer? Det är väl bara att dra med sig S4:an, koppla över kablage från en utav CD-spelarna in i S4:an och köra?

Pioneers CDJ's har ju sådana ockerpriser att det är helt sanslöst. Två nya CDJ-2000 eller en ny Mac Pro? Låt mig tänka efter lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...