Jump to content
Annons

Värt att köpa?


Ezzet

Recommended Posts

Hittade inget bättre ställe att lägga tråden på med tanke på att studiobygge handlar mer om att bygga om hela rum osv, osv.

Det jag undrar är om en sådan här kan vara värd att köpa om man är ung och inte kan ljudisolera, och bygga om sin lilla studio där hemma.

http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=32566&artno=268650

Kommer resultatet märkas? Eller är det bortkastade pengar? Nu är det ju inte säkert ja köper just DENNA eller så men ni förstår min fråga hoppas jag 🙂 Det handlar ju inte om stora pengar, detta kan ju betraktas som småsmulor i musikens värld men. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är enligt min mening inte värt pengarna (även om det är billigt) om man tänker använda det istället för att bygga en sånghörna - utan det är ett komplement till annan behandling av rummet.

Läs gärna denna tråden också: https://www.studio.se/index.php/topic/89447-kamfiltereffekt-av-micscreen

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, låter ju som att det inte är så värt köp alltså :/ Vet du hur man enkelt kan behandla en hörna? utan att behöva gå in i väggar osv, har hört allt från att hänga upp lakan till att sätta upp äggkartonger på väggarna 🙂

Du sätter helt enkelt upp absorbenter i ett hörn i rummet, ställer dig själv inne i hörnet och sjunger ut mot rummet. Absorbenterna behöver främst täcka i höjd med micken, men med en del marginal uppåt och neråt. På sidorna ska de gå ut så att de täcker mickens upptagningsområde, som på bilden här:

hrna.jpg

Äggkartonger är verkningslösa - utom som diffusorer i ett väldigt smalt frekvensområde - så de går fetbort. Draperier suger bara upp den högsta diskanten, så de är inte heller att rekommendera. För enkelhetens skull så kör du med akustikskum-absorbenter på 70mm tjocklek eller mer - eller för budgetens skull så gör du egna absorbenter av mineralull som du snickrar ihop ramar till och klär in i tyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...