Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja, efter jag sett OFF-TOPIC diskussioner föras i andra trÄdar angÄende politikens vara eller icke vara i musiken/kulturen/underhÄllningen sÄ anser jag att Àmnet förtjÀnar en egen trÄd. DÄ politik liksom religion eller fanboy(typ mac vs pc)-diskussioner ofta urartar och aldrig leder nÄgonstans (typ som nÀr djurgÄrden och aik stÄr bakom varsin polisspÀrr och tror att dom kan övertyga den andra sidan om att just deras lag Àr bÀst) sÄ tycker jag vi tillÀmpar nÄgra regler:

1. Politisk ideologi skall INTE diskuteras hÀr!

2. SamhÀllsproblem skall INTE diskuteras hÀr!

3. Det som skall diskuteras Àr om politik/musik eller politik/konst i övrigt Àr en bra kombination eller nÄgonting vidrigt.

Annons
Postat (redigerat)

Börjar med att citera mig frÄn en annan trÄd samt utveckla:

Klart som fan att underhÄllning och politik gÄr ihop, underhÄllning gÄr ihop med det mesta. Skriver man en lÄt och man just dÄ har ett samhÀllsproblem som man mÀrkt av och kÀnner en smÀrta i bröstet sÄ Àr det klart som fan att man skriver om det. Tycker man dom rika Àr svin sÄ skriver man en lÄt om det, tycker man fattiga Àr slödder kan man skriva en lÄt om det ocksÄ, tycker man dendrofiler Àr vÄr nutids superhjÀltar sÄ skriver man om det ocksÄ. Man skriver ju om ditt man kÀnner i sinnet, det man tycker Àr viktigt, det man brinner för.

Jag föredrar att skriva ganska rÄtt, lindar man in det sÄ blir det falskt, det Àr att linda in kÀnslorna, som att kÀka grÀddkolan med pappret pÄ. Dia Psalma Àr bra pÄ att skriva vÀldigt rÄtt, blev grymt pÄverkad av dom nÀr jag var yngre, dom tog upp mÄnga samhÀllsproblem som jag ansÄg var viktiga. NÀr jag skriver texter sÄ handlar dom om kÀnslor, sjÀlalösheten i samhÀllet, dekadens, historia (inte rikets utan om saker jag gjort i mitt liv som jag kÀnner starkt för, oftast saker som jag Ängrar, jag söker anledningen till varför jag agerat som jag gjort osv).

Utan politisk musik skulle vi inte ha Cornelis, Ebba Grön, Dia Psalma, The Specials. Sen finns det mÄnga som inte skriver direkt politisk musik, men att politiken blir en naturlig bieffekt i texten, dvs personens ideologi speglar av sig i texterna vare sig personen vill det eller ej. Personligen sÄ blir det sÄ för mig, jag har aldrig som grundmÄl att skriva nÄgon slags partipropaganda, jag Àr alldeles för drömmande och flummig för att skriva politisk teori eller vara med i nÄgot parti.

Redigerat av hwasser
Postat

Àr inte det hÀr just en fanboydiskussion?

Med fanboy syftade jag pÄ mÀnniskor som tar en produkt, företag eller liknande i försvar.

Postat

Jag Àlskar punk/hardcore. Men jag ogillar det sekteristiska. Man ska se likadan ut och man ska ha samma Äsikter, annars blir det dÄlig stÀmning. Man ska dessutom skriva texter om samma saker som alla andra band. Poliser, krig, fascism, djurrÀtt och kapitalism. Orden har tappat sin mening för lÀnge sen och banden stÄr bara och predikar för kören. Det Àr inte bara punken som lider av detta, utan i stort sett alla politiska subkulturer med tillhörande musikstil. Tillochmed black metal, som ska vara sÄ jÀvla individualistiskt, bestÄr av folk som ser exakt likadana ut och tÀnker exakt likadant. Och banden i alla dessa genrer lÄtar exakt likadant.

Det Àr fritt fram att blanda in politiska ÄskÄdningar i musik, om man menar nÄt med det, men det Àr ju hopplöst ointressant om det görs enbart för att markera grupptillhörighet.

Postat

Det som vidtalades i den andra trĂ„den var vad som Ă€r kommersiellt. Min synpunkt Ă€r att allt som sĂ€ljer i stora upplagor Ă€r kommersiellt, vare sig det har ett politiskt budskap eller inte. Är sjĂ€lv inte intresserad av musik med plakattexter, men det Ă€r bara att inse att texter med ett politiskt innehĂ„ll i kommersiellt gĂ„ngbar musik förekommer hela tiden. Valle har helt enkelt fel.

Postat (redigerat)

Jag Àlskar punk/hardcore. Men jag ogillar det sekteristiska. Man ska se likadan ut och man ska ha samma Äsikter, annars blir det dÄlig stÀmning. Man ska dessutom skriva texter om samma saker som alla andra band. Poliser, krig, fascism, djurrÀtt och kapitalism. Orden har tappat sin mening för lÀnge sen och banden stÄr bara och predikar för kören. Det Àr inte bara punken som lider av detta, utan i stort sett alla politiska subkulturer med tillhörande musikstil. Tillochmed black metal, som ska vara sÄ jÀvla individualistiskt, bestÄr av folk som ser exakt likadana ut och tÀnker exakt likadant. Och banden i alla dessa genrer lÄtar exakt likadant.

Det Àr fritt fram att blanda in politiska ÄskÄdningar i musik, om man menar nÄt med det, men det Àr ju hopplöst ointressant om det görs enbart för att markera grupptillhörighet.

Sant och jag Ă€r Ă€ven sjĂ€lv starkt kritiker till detta. AngĂ„ende punken: dom sjunger om saker som ofta inte ens Ă€r aktuella lĂ€ngre, 70-tals politik osv. Black Metal: det Ă€r inte lika extremt kontroversiellt att vara satanist idag som det var dĂ„ dom började med det, det Ă€r ju till och med MER MAINSTREAM att hata kristendomen Ă€n att ta den i försvar idag, sĂ„ satanisterna Ă€r bara löjliga i folks ögon. Om jag skulle sĂ€ga att jag var radikal satanist skulle folk garva Ă„t mig, skulle jag sĂ€ga att jag var radikal kristen skulle folk tycka jag var otĂ€ck, rollerna har blivit ombytta 😛

Redigerat av hwasser
Postat

Det som vidtalades i den andra trĂ„den var vad som Ă€r kommersiellt. Min synpunkt Ă€r att allt som sĂ€ljer i stora upplagor Ă€r kommersiellt, vare sig det har ett politiskt budskap eller inte. Är sjĂ€lv inte intresserad av musik med plakattexter, men det Ă€r bara att inse att texter med ett politiskt innehĂ„ll i kommersiellt gĂ„ngbar musik förekommer hela tiden. Valle har helt enkelt fel.

Nej, det var du som missförstod. Jag provar igen:

Jag syftar inte sĂ„ mycket pĂ„ texterna i sig eller det som Ă€r tĂ€nkt att förmedla. I de flesta fall kan man lĂ€sa in precis vad fan man vill i en text – ungefĂ€r sĂ„ som du lĂ€ste mitt inlĂ€gg i den andra trĂ„den.

Och Àven om jag inte direkt gillar det, sÄ finns det ju inte sÀrskilt mycket att göra Ät artister som i klartext spyr ut sin samhÀllskritik i sina texter, typ Ebba Grön, Wiehe, och i stort sett vilket punkband som helst. Jag tycker bara det Àr synd att man utnyttjar HELA sin fanbase för att genom media kunna gnÀlla pÄ det man inte tycker om.

Fast de som jag anser sabbar mest Àr sÄdana artister som utnyttjar sina stjÀrnstatusar till att exempelvis finansiera projekt som rimmar rÀtt med artistens egna ideologi eller fix idé. Detta med pengar frÄn kids och fans som betalar för att fÄ se/höra artisten (och alltsÄ inte för att stötta en ideologisk instÀllning de inte delar).

NÀr jag sÀger att jag tycker en artist Àr "för politisk för att vara kommersiell", sÄ menar jag att artisten hellre borde Àgna sig Ät politik, med de medel och resurser som gÀller för just politik. Artister sysslar med underhÄllning/business.

Om du (SadamJR) fortfarande inte fattar vad jag menar, och fortfarande anser att jag har fel, sÄ finns det inte mycket mer jag kan göra Àn att lÄta dig fÄ fortsÀtta med den uppfattningen.

Och till hwasser kan jag bara upprepa vad jag sa i förra trÄden: Fy fan, vilken Àcklig instÀllning du har till musik (och de mÀnniskor som miste livet pÄ UtÞya)!

Postat

Tycker man dom rika Àr svin sÄ skriver man en lÄt om det, tycker man fattiga Àr slödder kan man skriva en lÄt om det ocksÄ, (.. [irrelevant blajblaj] ...). Man skriver ju om ditt man kÀnner i sinnet, det man tycker Àr viktigt, det man brinner för

Och det Àr lite det jag finner mÀrkligt. Hur försvarbart Àr det att sjunga om att "dom rika Àr svin" nÀr chanserna Àr ganska "stora" att den beklagande artisten sjÀlv blir rik pÄ sitt gaperi?

Hyckleri sÄ det stinker!

Postat

hurvida musik och politik gÄr ihop Àr egentligen inte lönt att disskustera, ser kopplingen som vÀldigt oundviklig.

texter med lite djupare mening Àn "bitches and hoes, comes and goes, look at my maddafuckin labowgini, i got da dollars"...eller urmjölkade "i love u bladibla", handlar ofta om nÄt som inte stÄr rÀtt till i samhÀllet. och trender i musik har oftast stark koppling till samhÀllsklimatet, har tex jÀvligt svÄrt att se kent slÄ igenom pÄ de glada pastellfÀrgade diskodansande 80 talet.

musikklimatet Àr knutet rÀtt hÄrt till samhÀllsklimatet- steget dÀifrÄn till politiken Àr inte speciellt lÄngt.

sen va man vill tycka om det, det Àr skitsamma för dom kommer alltid vara i grÀnslandet av varandra.

trubadurer pÄ 1400-talet sjöng om kungarnas styr (bra som dÄligt) och idag sjunger folk om hur politikerna styr landet.

kopplingen har liksom alltid funnits dÀr.

• Gilla 1
Postat

musikklimatet Àr knutet rÀtt hÄrt till samhÀllsklimatet- steget dÀifrÄn till politiken Àr inte speciellt lÄngt.

DÀrför Àr det viktigt att, om man vill vara bÄde artist OCH politiker, hÄlla isÀr arenorna. AnvÀnd pengarna du fÄr in via politiska kampanjer till politik och lÄt the fuck bli de pengarna som kidsen betalar för att se/höra ditt artistiska jag.

Postat

DÀrför Àr det viktigt att, om man vill vara bÄde artist OCH politiker, hÄlla isÀr arenorna. AnvÀnd pengarna du fÄr in via politiska kampanjer till politik och lÄt the fuck bli de pengarna som kidsen betalar för att se/höra ditt artistiska jag.

det Àr vÀl inte vi som ska bestÀmma vad artister vill anvÀnda sina pengar till.

kidsen betalar för att se "nisse", dom fÄr se och höra "nisse". dom fick tjÀnsten dom betalde för.

den transaktionen Àr över. pengarna Àr nu "nisses". vad han sen gör med dom Àr ju hans ensak.

tycker jag

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Fy fan, vilken Àcklig instÀllning du har till musik (och de mÀnniskor som miste livet pÄ UtÞya)!

Kan vara farligt nÀra en varning dÀr. Har du redan glömt det snarlikande för AF du fick varning för?

Die Hard (oregistrerad)
Postat

kidsen betalar för att se "nisse", dom fÄr se och höra "nisse". dom fick tjÀnsten dom betalde för.

den transaktionen Àr över. pengarna Àr nu "nisses". vad han sen gör med dom Àr ju hans ensak.

tycker jag

Och det Àr lite det jag finner mÀrkligt. Hur försvarbart Àr det att sjunga om att "dom rika Àr svin" nÀr chanserna Àr ganska "stora" att den beklagande artisten sjÀlv blir rik pÄ sitt gaperi?

Hyckleri sÄ det stinker!

Tja det var ju som hÀnde med proggarna. De tog kÄl pÄ sig sjÀlva

Postat

Börjar med att citera mig frÄn en annan trÄd samt utveckla:

Klart som fan att underhÄllning och politik gÄr ihop, underhÄllning gÄr ihop med det mesta. Skriver man en lÄt och man just dÄ har ett samhÀllsproblem som man mÀrkt av och kÀnner en smÀrta i bröstet sÄ Àr det klart som fan att man skriver om det. Tycker man dom rika Àr svin sÄ skriver man en lÄt om det, tycker man fattiga Àr slödder kan man skriva en lÄt om det ocksÄ, tycker man dendrofiler Àr vÄr nutids superhjÀltar sÄ skriver man om det ocksÄ. Man skriver ju om ditt man kÀnner i sinnet, det man tycker Àr viktigt, det man brinner för.

Jag föredrar att skriva ganska rÄtt, lindar man in det sÄ blir det falskt, det Àr att linda in kÀnslorna, som att kÀka grÀddkolan med pappret pÄ. Dia Psalma Àr bra pÄ att skriva vÀldigt rÄtt, blev grymt pÄverkad av dom nÀr jag var yngre, dom tog upp mÄnga samhÀllsproblem som jag ansÄg var viktiga. NÀr jag skriver texter sÄ handlar dom om kÀnslor, sjÀlalösheten i samhÀllet, dekadens, historia (inte rikets utan om saker jag gjort i mitt liv som jag kÀnner starkt för, oftast saker som jag Ängrar, jag söker anledningen till varför jag agerat som jag gjort osv).

Utan politisk musik skulle vi inte ha Cornelis, Ebba Grön, Dia Psalma, The Specials. Sen finns det mÄnga som inte skriver direkt politisk musik, men att politiken blir en naturlig bieffekt i texten, dvs personens ideologi speglar av sig i texterna vare sig personen vill det eller ej. Personligen sÄ blir det sÄ för mig, jag har aldrig som grundmÄl att skriva nÄgon slags partipropaganda, jag Àr alldeles för drömmande och flummig för att skriva politisk teori eller vara med i nÄgot parti.

Mycket bra skrivet. SÄ Àr det ju.

Postat (redigerat)

Ja, jag kan inte se det "OK":a med att utnyttja sina fans för att finansiera sina fix idéer som inte har ett skit med musik att göra. T.ex. nÀr Bono skrev som en "förlÄt mig"-lÄt till sin fru, för att han hade missat hennes födelsedag (eller vilken trivialitet det nu handlade om). PÄ fruns begÀran skulle lÄtens intÀkter gÄ till hennes favorit-vÀlgörenhetsprojekt (CCPI).

VÀlgörenhetsgesten i sig Àr ju helt OK. Men att ta sina betalande fans sÄ förgivet som i detta fallet Àr skitÀckligt. Han gjorde det för frun, inte fansen, men fansen betalade det.

Nu var det ju som sagt för en god sak. Men imorgon kan det (givetvis inte av U2 eller Bono) bli för att finansiera förverkligandet av Anders Behring Breiviks manifest.

Och vad tycker vi om det?

Redigerat av Valle
Postat (redigerat)

Kan vara farligt nÀra en varning dÀr. Har du redan glömt det snarlikande för AF du fick varning för?

Om jag fÄr en varning för det dÀr, sÄ blir det en varning jag kommer vara stolt över.

Även om det innebar livstids avstĂ€ngning att deklarera sin avsmak för musiker som inte bryr sig huruvida Breivik hade anvĂ€nt deras musik som sin "anthem", sĂ„ skulle jag sĂ€ga samma sak igen.

Redigerat av Valle
Postat

AlltsÄ, den som inte gillar vad pengarna gÄr till behöver ju inte köpa musiken

Du tror det Àr sÄ lÀtt, alltsÄ?

Postat (redigerat)

Hyckleri sÄ det stinker!

Åh herregud, det framgick ju att jag drev om exemplena, annars skulle jag inte lagt in dendrofiler i meningen, tolka inte allt sĂ„ bokstavligt. Det jag skrev Ă€r kort och gott att man ska skriva musik som Ă€r Ă€rlig, det som ligger nĂ€rmast till hjĂ€rtat och tog upp nĂ„gra extrema exempel, men om nĂ„gon person verkligen verkligen tycker sĂ„ sĂ„ skall han ju sjĂ€lvklart fĂ„ skriva en lĂ„t om det...

Och till hwasser kan jag bara upprepa vad jag sa i förra trÄden: Fy fan, vilken Àcklig instÀllning du har till musik (och de mÀnniskor som miste livet pÄ UtÞya)!

Och Beatles har en Àcklig instÀllning till dom som Charles Manson mördade eftersom att dom inte förbjöd boken Helter Skelter som handlade om Charles Manson? (helter skelter Àr en beatles lÄt, hela det albumet "the white album" trodde Charles Manson var en profetia om nÄgot kommande raskrig i USA. Bra exempel eftersom att det visar hur jÀvla mÀrkligt en mÀnniska kan tolka sÄngtexter). Helter Skelter var Charles Mansons "anthem"-lÄt, lÄten förknippas i princip bara med honom nu mer, kolla bara kommentarerna till lÄten pÄ tuben, sÄ du sÀger alltsÄ att Beatles Àr Àckliga svin för det?

Redigerat av hwasser
Postat

Ja, jag kan inte se det "OK":a med att utnyttja sina fans för att finansiera sina fix idéer som inte har ett skit med musik att göra. T.ex. nÀr Bono skrev som en "förlÄt mig"-lÄt till sin fru, för att han hade missat hennes födelsedag (eller vilken trivialitet det nu handlade om). PÄ fruns begÀran skulle lÄtens intÀkter gÄ till hennes favorit-vÀlgörenhetsprojekt (CCPI).

VÀlgörenhetsgesten i sig Àr ju helt OK. Men att ta sina betalande fans sÄ förgivet som i detta fallet Àr skitÀckligt. Han gjorde det för frun, inte fansen, men fansen betalade det.

Nu var det ju som sagt för en god sak. Men imorgon kan det (givetvis inte av U2 eller Bono) bli för att finansiera förverkligandet av Anders Behring Breiviks manifest.

Och vad tycker vi om det?

du vill ha det till svart och vitt hÀr men sÄ jÀkla simpelt kan man inte hÄrddra det.

vi Àr inne pÄ att bestÀmma Ät folk vad deras pengar ska gÄ till.

vad folk gör med sina pengar fÄr DOM stÄ för, vad konsumenterna lÀgger sina pengar pÄ fÄr DOM stÄ för.

sÄ lÀnge fansen inte LURAS till det sÄ ser ja inte problemet.

vet jag att min pengar gÄr till ett breivik-liknande ÀndamÄl och jag likt förbannat finansierar denna artist dÄ Àr de ju pÄ MIG att jag Àr dum i huvet.

sen kanske jag inte har nÄt emot att ge mina pengar till tex bruce för jag tycker han verkar ha vÀldigt hÀlsosamma vÀrderingar, och vill han anvÀnda sina pengar till ett vÀlgörande Ànda mÄl sÄ kör hÄrt.

i sommar kommer jag sepndera mina surt förvÀvade stÄlar med att stÄ sÄ lÄngt fram det bara gÄr se bruce sÀtta nytt publikrekord i sverige. och jag kommer fÄ valuta för mina pengar.

jag kommer fÄ EXAKT vad jag betalat för. vad han SEN vÀljer att lÀgga dom det rör inte mig i ryggen sÄ lÀnge det Àr ett gott ÀndamÄl.

Postat

Du tror det Àr sÄ lÀtt, alltsÄ?

Ja, en polare Ă€r diehard fan av Anti-Flag, som Ă€r öppna politiska aktivister (superradikal vĂ€nster). Han Ă€r ju sjĂ€lvklart medveten om det dĂ„ deras politiska agenda i texterna Ă€r extremt framtrĂ€dande. Anti-Flag skriver dom texterna för att dom tycker att texterna Ă€r SKITVIKTIGA FÖR DOM, min polare lyssnar pĂ„ dom för musikens skull men stĂ„r i totalt motsatt politisk riktning, han Ă€r ju ocksĂ„ medveten om det nĂ€r han ser dom live. Och U2 fĂ„r skriva en lĂ„t om vad han vill, inkl sin fru, det Ă€r inte sĂ„ att alla fansens pengar lĂ€ggs pĂ„ att spela in en lĂ„t om hans fru, inspelningen av endast den lĂ„ten kostade nog vad dom lyckas festa upp pĂ„ en vecka..

Postat (redigerat)

NÀr jag köpte IKEAs nya stol sÄ hade jag ingen aning om att dom skulle donera pengar till vÀlgörenhet, tÀnk om jag verkligen inte ville att dom skulle göra det? Va ska jag göra dÄ, slita mitt hÄr och falla ihop i tÄrar och kÀnna mig sviken?

Jag betalar för att Kiss ska sjunga "rock n roll all night and party every day", men sĂ„ fĂ„r jag reda pĂ„ att jag inte alls betalade för vad dom sjöng om och sen faller i tĂ„rar för att jag fick reda pĂ„ att mina pengar gĂ„r till Gene Simmons nya bil och inte alls till hela dagars partande! 😳

Redigerat av hwasser
  • Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.