Jump to content
Annons

Cymbaler, hihat.. vilka?


Nikk Dust

Recommended Posts

Hej!

Jag har Zildjan z3, men dom låter för "modernt"...för mycket "hårdrock"..

Skulle masterworks custom series funka bättre, eller Paiste pst5?

Skulle vilja lite grand mer mot vintage sound...

MVH/Niklas

Redigerat av Nikk Dust
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, 2002 hade suttit som en sportkeps... Lite för dyra för mig dock.

Det e just hihaten i första hand som ja stör mig på hemma.

Skulle det gå att sätta ett 2002 toplock på mitt underlock? Eller blir det fel?

Kanske inte går...

MVH/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Kombinationer av olika hi-hatcymbaler är enligt mig sjukt kul då man kan uppnå så otroligt många spännande resultat!

Jag har just nu den bästa kombon jag någonsin haft. Kör med Zildjian för övrigt.

A Custom Bottom (som topp) och A Quick Beat Bottom (som botten såklart), responsen är ganska mjuk, men det är ändå väldigt mycket bett i ljudet och den funkar sjukt bra som hårdrocks-hi-hat!

Testa att kombinera är mitt tips. Resultatet kommer väl bli 50/50, att det helt enkelt låter som en blandning av 2002 och Z3. Men 2002 är ju en serie med en ganska mjuk och fyllig klang, så du kommer nog lite närmare den där vintage-känslan du eftersträvar ändå.

Cymbaler som är designade för att låta just "vintage" är ju i regel ganska dyra, men en ganska billig serie förutom Masterwork som ljudmässigt ligger åt det håller är East.

Kolla serier och priser här: http://www.thedrumstore.se/files/cymbals/index.asp

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nyligt skaffat ett beg trumset till min lilla studio, beg Ziljian ZHT hihatlock tycker jag låter kanonfint. Men jag tyckte Paiste 2002.serien lät lite plåtigt när jag testade allt som fanns på 4Sound, så smaken är nog väldigt olika. Minns även att jag inte tyckte jag fick bra inspelat ljud från en 2002-crash när jag spelade in drums förut. Som en bit stänkskärm.Som ride hittade jag en beg Paiste "Full ride", den lät bra på ett liknande sätt som Zildjian-ZHT locken, metallegeringen ser ganska lika ut.

Hade jag bara fått mina ljudabsorbenter som jag väntar ihjäl mig på hade jag lagt ut ett ljudprov...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt torraste tips på länge: Lyssna på ljudexemplen på Zildjian resp. Meinls hemsidor. Ljuden är i hög ljudkvalitet och med många nyanseringar så du snabbt hör om cymbalen är något för dig. Sabian m.fl. erbjuder inte lika nogranna exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

PST5 låter roligare än PST3. Har en PST som andra-crash - men de låter hyffsat modernt och det ville du väl bort ifrån?

B20? Begagnat paket? Eller menade du XS20? Jag hade nog hellre tagit B8:orna än XS20.

PS. Glöm inte Blocket och Tradera.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag menade nog saiban b8... mitt fel.

Om jag skall byta cymbaler, har jag råg att "bråka" med mina nuvarande. Så:

Skulle det vara helt åt helv¤te att sanda eller slipa ytorna på mina nuvarande. Har sett

att det finns blästrade cymbaler. Men det kanske enbart förstör?????

MVH/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vad ni än gör skippa Zildjian ZHT, Paiste PST serei , Sabians B20 och sådant... Bortkastade pengar helt enkelt.

Paiste 2002 pratade ni om... Dyrt men MYCKET bra. Lämpar sig kanske till "hårdare " musik.

Ni nämnde Zidjian A serie. Pasar det mesta. Mycket bra. Likaså K serie, Dock är K lite torrare ( old school) och ännu dyrare.

Matsreworks Custom nämnde ni? Prisvärda , myckat bra ljud. Påminer om K och A Zildjian.

Budget men mycklet bra - Istanbul´s serier!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Sabian B8 skulle vara bortkastade pengar håller jag inte med om. De billigaste mässingscymbalerna skulle jag undvika, men bronscymbaler låter ju inte dåligt.

Zildjian A är ljuvliga, absolut, men högt över budgetgränsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för budget?

Vad vill du ha ... Ett pat HiHat lock samt några cymbaler förstår jag...

Men hur många? 1 ride samt 1cras, eller 2 craschar, + crash/ride?

Hr du preferenser? Jag vet inte hur jag ska tolka första inlägget , " för modernt"? Eftersom du har Z3 så skulle jag tro att de lutar kanske , för din smak, för mycket åt "HÅRDROCK" kanske?

Någont nämnde Masterworks Custom innan? De är finna HiHats. Lite a la K serien ( mörkt och kompelxt ljud) från Zildjian men billigare.

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...