Jump to content
Annons

3 st ljudkort som jag väljer mellan. Vilket bör jag ta och varför? liten update i första inlägget


Bullerbyn

Recommended Posts

Liten update då. Köpte som sagt Presonus kortet, audiobox 22VSL, och allt funkar förträffligt. Trodde det skulle bli en massa problem med datorn då jag både har dubbla grafikkort i den samt kör win 7, 64bit. Gjorde en test det första jag gjorde och spelade in 6 gitarrer med Amplitube 3. lite bas samt Addictive drums, gasade på med lite mer pluggar bla lite kompressorer, reverb med mera. allt funkar riktigt bra! Latencyn ligger på 7ms med 256 i buffersize. Hade inga problem med 128 i buffersize heller då landade jag på runt 4ms. Slutsats, jag är nöjd!

Roland UA-55

http://ordermusic.se...dkort/usb/ua-55

Presonus Audiobox 22 VSL

http://ordermusic.se...audiobox-22-vsl

Alva Nanoface

http://ordermusic.se...rt/usb/nanoface

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alva är samarbetspartner med RME, så det känns som ett bra val, tycker jag. Det ljudkortet är ju i princip ett Babyface där DSÅ-mixer/effekter har skalats bort...

Nanoface har visserligen släppts helt nyligen och första sändningen ska nå distributören i dagarna, men ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

DigiDesign/Avid's egna interface. (De som gör Pro Tools).

Yes, de fungerar till alla program, inkl Pro Tools.

Jadu, 2000:-. Köpte den ny för 4995 för 3 år sedan.

Info:

USB 2.0

2 kanaler med Line/DI/Mic

48V

Separata kontroller Hörlurar, Monitorer, och Mix.

Midi I/O.

S/PDIF

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Presonus 22 vsl och du bör köpa den för de inbyggda effekterna, ingen latency och den lilla storleken. Jag fäster mitt ljudkort under laptopstället med kardborreband. Mycket smidigt. Preampen är självklart inte i klass med de fina dyra preamps som finns på "svindyr utrustning". Programmet som följer med, Studio One fungerar det med. Jag har gjort en jämförelse mellan den inbyggda kompressorn och en analog kompressor och en digitalkompressor, och den inbyggda är bra! Finns några youtube klipp som visar hur Presonus-mixern och effekterna fungerar. Kolla in det innan du bestämmer dig! Hörlursutgången skulle kunna ha lite högre volym. Jag har inte använt de andra ljudkorten så där har jag ingen koll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Du kan få min Mbox för 1500

Vilken modell? Hur gammal? Trodde M-Box enbart var inriktat på Protools? Vill gärna köra cubase hemma då vi kör cubase i studion. Med andra ord blir det enklare att ta med projekt hemifrån... Vad det gäller preamps så kommer jag inte lägga sång hemma utan vill att kortet skall hantera gitarr å bas bra. Så jag slipper lägga om gitarrerna nere i studion. Tänkte helt enkelt spela in gitarrerna med pluggar och sen reampa gurorna i studion. Bas brukar jag lägga med Sansamp Bassdriver som jag gillar!

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken modell? Hur gammal? Trodde M-Box enbart var inriktat på Protools? Vill gärna köra cubase hemma då vi kör cubase i studion. Med andra ord blir det enklare att ta med projekt hemifrån... Vad det gäller preamps så kommer jag inte lägga sång hemma utan vill att kortet skall hantera gitarr å bas bra. Så jag slipper lägga om gitarrerna nere i studion. Tänkte helt enkelt spela in gitarrerna med pluggar och sen reampa gurorna i studion. Bas brukar jag lägga med Sansamp Bassdriver som jag gillar!

Mbox 2, ett par år.

Vilket OS kör du?

Det finns även standalone-drivrutiner för att köra mbox som vanligt utan pro tools.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mbox 2, ett par år.

Vilket OS kör du?

Det finns även standalone-drivrutiner för att köra mbox som vanligt utan pro tools.

Win 7 Ultimate 64bit. MBox2, det är den där blåa varianten med ett handtag under va? Släpper de uppdateringar till Win?

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer. Njae, Avid är ju snåla där. Dom har en windowsdrivare som ska funka till xp/vista/win7 men vågar inte uttala mig om hur det lirar med 64bit

Men kan passa på att rekommendera Apogee Duet 2, fantastisk pjäs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer. Njae, Avid är ju snåla där. Dom har en windowsdrivare som ska funka till xp/vista/win7 men vågar inte uttala mig om hur det lirar med 64bit

Men kan passa på att rekommendera Apogee Duet 2, fantastisk pjäs.

Ska kolla upp allt... Försöker samtidigt komma undan så billigt som möjligt utan att för den skull köpa rena leksaker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Han körde ju PC 😉

OnT

Jag skulle köra antingen alvan eller ett focusrite kort 🙂

Har även kollat in Focusrite Scarlett 2i2 som fått mycket lovord, trist dock att den inte har midi om man nu skulle vilja hänga på en Keyboard. Annars verkar den sjukt prisvärd!

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Alva är samarbetspartner med RME, så det känns som ett bra val, tycker jag. Det ljudkortet är ju i princip ett Babyface där DSÅ-mixer/effekter har skalats bort...

Nanoface har visserligen släppts helt nyligen och första sändningen ska nå distributören i dagarna, men ändå...

Är det verkligen samma kvalité på mic-preamps och AD/DA-omvandlare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen samma kvalité på mic-preamps och AD/DA-omvandlare?

Det kan förstås vara viss skillnad där. Lite svårt att veta eftersom det inte har hunnit komma ut i handeln och inte har hunnit recenseras någonstans ännu (såvitt jag vet i alla fall).

DSP-mixer/effektenhet och ADAT/Lightpipe-funktionalitet gör förstås en del på priset på Babyface också, så det är kanske ändå inte helt otänkbart att Nanoface ligger i klass med Babyface eller åtminstone ganska nära på övriga delar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar inte vara många likheter innanför skalet enligt en tråd på GS:

http://www.gearslutz.com/board/product-alerts-older-than-2-months/599065-alva-presents-nanoface.html

"From RME official forum:

"The Nanoface is not a RME product. Besides a similar looking case and the same extension cables with 1m/3m (optional - not breakout cables!) everything is different."

http://www.rme-audio.de/forum/viewtopic.php?id=10854 "

Det lät ju lite för bra för att vara sant, och då brukar det ju sällan vara sant...

Link to comment
Dela på andra sajter

konstigt att så många vill bli av med sin Mbox2 om dom nu är så jätterbra? 😄

Redigerat av mickestrang
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Presonus 22 vsl och du bör köpa den för de inbyggda effekterna,...

Jag läste lite om Presonus med 4 ingångar då en kompis köpt den för ca 2700kr (?).

Jag såg nåt om att den bara levererade ca 38 V vid fantommatning. Men det verkar inte helt ovanligt att tillverkarna tullar på spänningen. Någon (i affär) jag pratade med menade på att detta kan betyda att vissa (eller alla) mikrofoner låter sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på som bäst att försöka bestämma mig... Var jävligt inne på Alva Nanoface ända tills jag såg någon video om hur det funkar. Tycker det verkar vara extremt roddigt med en knapp som styr allt. Visst den ser clean ut men det hade känts bättre med dedikerade knappar så jag tror jag står över. Har även tittat på´Mackies Blackjack samt Focusrite Scarlett 2i2. Samtidigt så nojjar jag lite över detta med USB, vill ha ngt. som funkar bra och jag har ingen som helst erfarenhet av ljudkort med USB?!? I studion har vi ett Echo 3G med Pci-kort och det rullar ju fint. Kanske läge att även slå ett öga på Firewire lösningar? Å andra sidan så kommer jag bara tracka 1 spår i taget så det borde ju vara lugnt?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste lite om Presonus med 4 ingångar då en kompis köpt den för ca 2700kr (?).

Jag såg nåt om att den bara levererade ca 38 V vid fantommatning. Men det verkar inte helt ovanligt att tillverkarna tullar på spänningen. Någon (i affär) jag pratade med menade på att detta kan betyda att vissa (eller alla) mikrofoner låter sämre.

Vissa mickar funkar med så lågt som 12V, medan många andra är betydligt kinkigare och kräver 48V +-10% för att funka. Med för låg spänning kan det bli sämre ljud eller inget ljud alls, så jag skulle aldrig överväga ett ljudkort/preamp som inte lämnar 48V fantommatning. Har man den vedertagna standarden så är man friare med mikrofonval, eftersom man inte behöver fundera på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på som bäst att försöka bestämma mig... Var jävligt inne på Alva Nanoface ända tills jag såg någon video om hur det funkar. Tycker det verkar vara extremt roddigt med en knapp som styr allt. Visst den ser clean ut men det hade känts bättre med dedikerade knappar så jag tror jag står över. Har även tittat på´Mackies Blackjack samt Focusrite Scarlett 2i2. Samtidigt så nojjar jag lite över detta med USB, vill ha ngt. som funkar bra och jag har ingen som helst erfarenhet av ljudkort med USB?!? I studion har vi ett Echo 3G med Pci-kort och det rullar ju fint. Kanske läge att även slå ett öga på Firewire lösningar? Å andra sidan så kommer jag bara tracka 1 spår i taget så det borde ju vara lugnt?!

PCI är det som kan ge lägst latency eftersom det sitter direkt på bussen och inte går via ett externt interface. Näst snabbast är Firewire och sedan kommer USB. Om man bara spelar in enstaka spår varje gång så räcker ändå USB bra och kommer ner på tillräckligt låg latency.

Link to comment
Dela på andra sajter

PCI är det som kan ge lägst latency eftersom det sitter direkt på bussen och inte går via ett externt interface. Näst snabbast är Firewire och sedan kommer USB. Om man bara spelar in enstaka spår varje gång så räcker ändå USB bra och kommer ner på tillräckligt låg latency.

Det låter bra! Sitter oftast med Waves GTR3 å kör gitarrer och i studion så upplever jag ingen latency med dessa pluggar så jag vill ju uppnå detta hemma också!

Link to comment
Dela på andra sajter

...Har även tittat på´Mackies Blackjack...

Jag tänkte köpa ett Blackjack då den ljudmässigt ska vara bra och även ge uppmätta ca 47,5V enl ngn test på webben. Drivrutinerna för PC verkar inget vidare, men den är Class Compliant och ska funka problemfritt på MAC och Ipad enligt vad jag läst mig till. För PC ska man helst inte installera de medföljande drivrutinerna alls, utan köra med AISO-4-all om jag minns rätt. I mitt fall var det Ipad som avgjorde till dess fördel, men jag ville testa själv. Dock verkar ingen av de större stockholmsbutikerna ha den. Så det blev ingen. Dock "billig" då medföljande DAW inte verkar vara en stympad "komigång och sedan uppdatera"-variant utan faktiskt fullversion men utan loopar, synthar, och annat.

Jag kom istället över ett Apogee one (ej PC) som funkar klockrent för Ipad men man måste ha Garageband-appen (eller en Mac) för att kunna switcha mellan ingångarna, och sedan kan man byta app med inställningen kvar. Man behöver också en USB hub med strömförsörjning, men i den kan man då också koppla in MIDI via USB för samtidig MIDI och ljudinspelning på tex Music Studio 2. En intressant detalj är att man tydligen i Mac-världen också kan köra flera Apogee-grunkor samtidigt om man vill ha fler ingångar än mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...