Jump to content
Annons

Vägledning, producera House


borjadja

Recommended Posts

Hej!

Jag sitter och försöker göra lite house musik i Logic Pro. Men det går väldigt segt... Jag har lärt mig programmet bra och kan det mesta som jag behöver kunna för att skrapa ihop något. Men det jag har problem med är melodi till lead och även ackord osv...

Jag undrar om det finns någon här som sysslar med house musik och kan berätta hur ni går till väga när ni gör en låt.

T.ex. börjar ni med trummor och sedan bygger på med ackord osv.

Eller börjar ni med att få fram en melodi och sedan jobbar utifrån den.

och då har jag en följdfråga...

Hur kommer ni på melodier? Sitter ni och spelar lite på ert keyboard? Sitter ni och trycker in noter direkt i piano roll och hoppas på att någon ska låta bra eller har ni någon melodi i huvudet när ni sätter igång?

Hade varit till STOR HJÄLP med lite förslag på hur man ska göra!

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjenare! Hur länge har du använt logic? Det tar ju en del tid att lära sig programmet såpass bra att man kan skapa alla effekter som man hör i sitt huvud. Kolla på många olika youtubeklipp på hur man gör effekter som t.ex filtersweeps, builups, sidechain och massa annat som behövs för att få ett nice house sound.

Det är väldigt personligt hur man börjar skapa sin musik. Om du inte har någon som helst kunskap om musikteori skulle jag rekommendera att ändå lära sig ackorden i c dur och skalan ( vita tangenter). Ett annat bra sätt är att lyssna på mycket house, om det är det du vill prodda, och ta ut melodier och ackord.

När jag gör låtar brukar jag först få inspiration genom att lyssna på Goa Låtar som jag gillar. Sedan brukar jag ratta till ett schysst ljud i ngn synth, typ es2 eller massive. Lägg sedan på lite Goa effekter så du får lite feeling, kanske lägg en kick till.

House behöver inte bestå av invecklade meoldier. Det handlar ofta mycket om att få fram gunget och bra ljudkvalite.

Hoppas något av detta är användbart/ peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för ett bra svar!

Ska titta upp det här med sidechain, buildups osv. mer, jag kan ju en del om det i alla fall.

Men du menar alltså att du lyssnar på någon go house låt, och försöker något i samma stil med samma känsla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör lite olika. Ibland börjar jag med att bygga ett beat, och sen plockar jag fram en synth och kör några ackord. Ibland funkar det och ibland inte. Om jag inte känner att jag kommer någonvart med låten så kastar jag den och börjar om. Andra gånger börjar jag med att ta en synth och lira lite på måfå och se om jag hittar något. Det kan vara en basslinga, ackord, eller någon leadsynth. Sen bygger jag något runt det.

Oftast vet jag inte alls vad det ska bli när jag sätter mig. Det brukar inte funka för mig att bestämma innan precis hur jag ska göra låten.

Så här i början gör du nog nästan bäst i att försöka göra som någon annan låt, då tar du bort den kreativa pressen och lär dig tekniken först. Antingen gör du en remake på nån klassisk låt, eller så försöker du härma soundet av en annan så nära du kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sagt det förut och jag säger det igen, Sonicacademy.com och Future Music Magazine-intervjuerna. Där finns det gott om information som berör House i alla dess former. Lycka till! 😎

Redigerat av Ludwig Koz
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gör ett sjyst beat, sen gör du detta beat 5 minuter långt och lägger till lite loopar på vägen tills dom 5 min är slut. Sen gör du en fade in på hela 5min beat filen. Sen gör du en paus på 1 sek för att sedan sätta igång beatet du gjort igen. Och samma där lägg till lite loopar allt eftersom beatet rullar sen kan det sluta efter några minuter. Och vipps så har du gjort dig en houselåt. Svårare än så är det inte, det krävs däremot lite mer arbete och fantasi för att göra en psy trance låt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har också lite problem med vad som ska bestå av vilket ljud. Till exempel hårda eller mjuka ljud, långa eller korta toner.

Till exempel, ackord, hur ska ackordsynten vara?

Eller lead, hur ska leadsynten vara?

Eller basgången, hur ska bassynten vara?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar även om någon skulle kunna ge en enkel förklaring på hur man gör en remix av en sång? Lägger man in en acapella fil i logic och sedan spelar utifrån den? Alltså tar ackord som passar osv... Då undrar jag också hur man kan ta reda på vilka ackord som passar? eller är det bara att lyssna sig till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också lite problem med vad som ska bestå av vilket ljud. Till exempel hårda eller mjuka ljud, långa eller korta toner.

Till exempel, ackord, hur ska ackordsynten vara?

Eller lead, hur ska leadsynten vara?

Eller basgången, hur ska bassynten vara?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Precis som du vill! Längden på tonerna kommer påverka rytmiken, vilken kan vara minst lika viktigt som hur hårt anslag du ska ha. Det finns inga regler för hur basen eller leadsynthen ska vara.

En remix görs bäst genom att få så kallade stems, det vill säga bouncade ljudspår från originalet. Då väljer du vilka delar du vill ha med, och bygger arrangemang och resten som du vill. Du kan naturligtvis ta en acapella också om du har en sån. Du kan gå på känslan vad som passar, men lättast är väl att kolla vilken skala den går i och spela ackorden utifrån skalan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårare än så är det inte, det krävs däremot lite mer arbete och fantasi för att göra en psy trance låt.

Äsch, bara öka tempot, köra 909-trummor och en 303-klon och lek med cutoff och resonance. Plättlätt!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, då förstår jag det hela lite bättre 🙂

Sen undrar jag också hur en houselåt ska vara uppbyggd och vad de olika delarna innebär?

T.ex. intro - innehåll?

Brygga - vad är det? Innehåll?

Uppbyggnad - innehåll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej.

Har någon tips på hur man kan få ihop en bra melodi? Tycker att alla mina melodier låter barnsliga och dåliga...

Ska man sitta och spela på sitt keyboard tills något låter bra, eller bara trycka in noter i piano roll?Ska man göra en ackord slinga och spela melodi över den tills det låter bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör ingen direkt skillnad om du spelar på klaviatur eller petar in noter i piano roll. Det är andra saker som sätter gränsen. Du kan t.ex. börja med att spela en enkel skala, byt ut ordning på några noter, C, D, E kanske blir E, C, D.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Okej, men när du menar lära sig spela keyboard, hur menar du då? Kunna spela ackord, alltså musikteori eller? 🙂 För jag kan spela en del piano, kan de grunderna

Tror att tricket foer dig ligger i att klura ut skillanded mellan ackord och melodi. Fundera kring detta, forska mycket och jamma pa som tusan. Om du kan grunderna i piano-lir sa aer du pa god vaeg. En gammal klyscha aer, laer dig reglerna sen bryter du dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågar igen, finns det fler som kan ge tips på hur ni skapar melodier, då det verkligen inte går framåt... Sitter ni bara och nötar och nötar på ett keyboard eller i piano roll tills något låter bra eller har ni en ide med det hela? Ska man göra ackord och typ strings eller bassline först och spela melodin på det så det kanske låter bättre?

Tips tas emot mycket tacksamt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men när du menar lära sig spela keyboard, hur menar du då? Kunna spela ackord, alltså musikteori eller? 🙂 För jag kan spela en del piano, kan de grunderna

ok.. om du kan spela hjälpligt & fattar grunderna

sätt din musik på repeat & spela tills en melodi börjar ta form

får du inga ideer ändå..kanske det är grunden du borde jobba på i förstahand

har man en bra grund brukar melodierna komma av sig sjlvt!

lycka till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar på lite koll på grejerna nu, men jag vill göra så att sista tonen "tweakas" lite eller vad man ska kalla det. Som till exempel i Levels melodislinga så låter det som att sisat tonen typ bromsas eller hur man ska säga, lyssna så kanske ni förstå hur jag menar.

Jag undrar då hur man gör ett sånt ljud, eller om någon vet någon bra tutorial på detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar på lite koll på grejerna nu, men jag vill göra så att sista tonen "tweakas" lite eller vad man ska kalla det. Som till exempel i Levels melodislinga så låter det som att sisat tonen typ bromsas eller hur man ska säga, lyssna så kanske ni förstå hur jag menar.

Jag undrar då hur man gör ett sånt ljud, eller om någon vet någon bra tutorial på detta?

Tja, det kallas "tape stop". Kan tyvärr inte Logic men gissar att finns flera sätt att göra det på. En googling så hittar du säkert en tutorial på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det kallas "tape stop". Kan tyvärr inte Logic men gissar att finns flera sätt att göra det på. En googling så hittar du säkert en tutorial på det.

Okej tack så mycket!

Har dessutom en fråga angående skalor, något jag tänkt på länge. Om melodin börjar på ett C måste skalan vara i C då? Eller kan man använda en annan skala där C ingår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hinner inte läsa igenom alla kommentarer just nu så nån kanske redan har frågat/nämnt detta men, vad är det för sorts House du vill göra?

Om det är lite mer mainstream typ David Guetta-liknande så skulle jag satsa på att köra i en dur-skala (för att göra det enkelt, i C dur som bara är vita tangenter), om du vill ha något lite mer melodiskt, typ Swedish House Mafia eller Deadmau5, så skulle jag köra på en moll-skala eller liknande (för att göra också det enkelt, A moll som också bara är alla vita tangenter)

Sen kan jag säga att när jag gör house brukar jag börja med trummor för att få in ett bra grund-groove. Beatet är faktiskt viktigare än man tror, början med kick och clap/snare är ju väldigt enkel, men det är allt man lägger till mellan dom slagen som spelar roll och gör större delen av känslan. Sedan brukar jag ofta skriva musik på piano, helt akustiskt, som jag sedan spelar in via MIDI Keyboard eller trycker in på datorn, beroende på vad som passar bäst till den aktuella melodin. Det funkar för mig, men alla har sitt eget sätt att skriva musik på. Skulle inte rekommendera att kopiera mina metoder rakt av 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hinner inte läsa igenom alla kommentarer just nu så nån kanske redan har frågat/nämnt detta men, vad är det för sorts House du vill göra?

Om det är lite mer mainstream typ David Guetta-liknande så skulle jag satsa på att köra i en dur-skala (för att göra det enkelt, i C dur som bara är vita tangenter), om du vill ha något lite mer melodiskt, typ Swedish House Mafia eller Deadmau5, så skulle jag köra på en moll-skala eller liknande (för att göra också det enkelt, A moll som också bara är alla vita tangenter)

Sen kan jag säga att när jag gör house brukar jag börja med trummor för att få in ett bra grund-groove. Beatet är faktiskt viktigare än man tror, början med kick och clap/snare är ju väldigt enkel, men det är allt man lägger till mellan dom slagen som spelar roll och gör större delen av känslan. Sedan brukar jag ofta skriva musik på piano, helt akustiskt, som jag sedan spelar in via MIDI Keyboard eller trycker in på datorn, beroende på vad som passar bäst till den aktuella melodin. Det funkar för mig, men alla har sitt eget sätt att skriva musik på. Skulle inte rekommendera att kopiera mina metoder rakt av 🙂

Okej tack för tipsen! 🙂

Undrar då bara, om jag nu ska spela, säg, ett A-moll. Det är inte så att man måste börja på A i den skalan, utan man kan börja med vilka ton som helst i den skalan? Behöver man ens ha med ett A i en A-moll skala?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack för tipsen! 🙂

Undrar då bara, om jag nu ska spela, säg, ett A-moll. Det är inte så att man måste börja på A i den skalan, utan man kan börja med vilka ton som helst i den skalan? Behöver man ens ha med ett A i en A-moll skala?

Alltså, om du tar en A-moll skala och börjar på tonen C istället, då spelar du egentligen i C dur. Om du börjar på D istället spelar du en D dorisk skala, om du börjar på E spelar du en E lydisk skala osv. Beroende på vilken ton du börjar på kan du få olika sorts känsla i låten. Experimentera och testa dig fram! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, om du tar en A-moll skala och börjar på tonen C istället, då spelar du egentligen i C dur. Om du börjar på D istället spelar du en D dorisk skala, om du börjar på E spelar du en E lydisk skala osv. Beroende på vilken ton du börjar på kan du få olika sorts känsla i låten. Experimentera och testa dig fram! 🙂

Okej då förstår jag, bra förklarat!

Men vet du om någon av skalorna, till exempel A-moll kommer låta gladare eller ledsnare? Finns det någon regel på hur skalorna låter? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej då förstår jag, bra förklarat!

Men vet du om någon av skalorna, till exempel A-moll kommer låta gladare eller ledsnare? Finns det någon regel på hur skalorna låter? 🙂

Moll-skalor är ju ledsnare (eller som jag brukar kalla dom, mer melodiska) medans dur-skalor allmänt är glada. Lite för glada för min smak. På senare tid använder jag oftast mer ovanliga skalor. Senaste house-låten jag skrev går i F-mixolydisk skala, det bästa tipset jag har är att testa att spela alla vita noter en oktav upp och ner när du testar att börja på olika noter. Lyssna och se vad du tycker låter bäst, alternativt om du inte har nåt piano eller MIDI-keyboard så kan du pröva rita in noterna och sedan flytta runt dom i olika skalor. Det är så jag lärde mig, fast jag har i och för sig gått en utbildning i musikteori också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...