Jump to content
Annons

Smart sätt för att få monitorerna i öron höjd på ett vanligt skrivbord?


JJRockford

Recommended Posts

Många spännande varianter. Den mest udda lösningen jag sett är monitorer ståendes på Nötcremekuddar, sånt där godis ni vet 🙂 . Försök bara undvik så att inte väggar, bord, CD-boxar mm blir resonanslådor. Stål har låg förlustfaktor och Leca har hög sådan. Därför passar materialet utmärkt att ställa högtalare på. Kolla på närmsta brädgård och använd fantasin. Det finns ju tex. U-formade sulformsblock osv.

Rocka på! // Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Många spännande varianter. Den mest udda lösningen jag sett är monitorer ståendes på Nötcremekuddar, sånt där godis ni vet 🙂 . Försök bara undvik så att inte väggar, bord, CD-boxar mm blir resonanslådor. Stål har låg förlustfaktor och Leca har hög sådan. Därför passar materialet utmärkt att ställa högtalare på. Kolla på närmsta brädgård och använd fantasin. Det finns ju tex. U-formade sulformsblock osv.

Rocka på! // Björn

Är det bra att ha hög förlustfaktor?

Låter väldigt konstigt 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk så här, två ytterligheter, att du håller en spik dikt an mot högtalarkabinettet och kortsluter den mot en bordskiva, vägg eller golv kontra att du håller högtalaren i ena handen och tar i bordskivan med den andra (stor förlustfaktor).

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker ändå att första exemplet är bäst.. Lecasten som kapas i lagom höjd (bör lackas med något så den inte dammar så mycket) sen lägger man en centimeter tjock platta butylgummi i botten och likaledes på toppen där man sen ställer högtalaren. Så skulle jag göra i alla fall! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu använder jag två stycken Ikeakonsoller per monitor, som sitter fast i bakändan på skrivbordet. Konsollerna kostar 50 kr styck. http://www.ikea.com/...ducts/10168720/

Ser faktiskt ut som en mycket bra lösning. Enkel, billig och utrymmessnål och förstör inte skrivbordet.

Bra tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu använder jag två stycken Ikeakonsoller per monitor, som sitter fast i bakändan på skrivbordet.

Konsollerna kostar 50 kr styck.

http://www.ikea.com/...ducts/10168720/

Vad har du använt för hylla till dem? Jag provade med Ikea Lack, men dom var alldeles för tjocka, monitorn kom för högt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du använt för hylla till dem? Jag provade med Ikea Lack, men dom var alldeles för tjocka, monitorn kom för högt.

Ingen hylla synes här .

post-22221-0-01195900-1341484334.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är i färd att bygga ett studiobord, för ambitiöst kanske om du bara vill ha upp monitorerna. Men jag hade samma problem. Så jag gjorde 2st 19" rack hyllor 5U höga villket är lagom för mig. Har du ett annat mått kan du göra dom högre eller lägre. Gjorda av MDF hyllplan för sammanlagt 200:-

Har du inte mycket rackgrejjer kan du ju göra vanliga hyllor i dom. Skulle postat min ritning men jag hittar inte någon funktion för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är i färd att bygga ett studiobord, för ambitiöst kanske om du bara vill ha upp monitorerna. Men jag hade samma problem. Så jag gjorde 2st 19" rack hyllor 5U höga villket är lagom för mig. Har du ett annat mått kan du göra dom högre eller lägre. Gjorda av MDF hyllplan för sammanlagt 200:-

Har du inte mycket rackgrejjer kan du ju göra vanliga hyllor i dom. Skulle postat min ritning men jag hittar inte någon funktion för det.

Samma lösning här. Ritade upp en design och lät en snickarkompis såga ut i MDF och svartlackera. Har 4 he på vardera sida, rackskenor finns billigt på Thomann och all in all kostade väl materialet runt 800:-.

För övrigt trycker du på "Bild"-rutan/knappen (under smileygubben) för att lägga upp en bild. Ska du länka är det knappen "bredvid".

Redigerat av Simon Andersson
Link to comment
Dela på andra sajter

Många skriver att man ska ha nåt mjukt material mellan högtalaren och det man ställer den på. Menar du att det inte behövs?

Det behövs när högtalaren vilar på en hylla, när det är stor yta som är i kontakt med underlaget.

I mitt fall är det en liten yta av högtalaren som vilar mot stativen. De i sin tur har gummibelagt fäste mot skrivbordet.

Än så länge beter sig inte konstruktionen som en stämgaffel. Däremot när jag spelar på högre volymer uppstår små vibrationer i skrivbordet. Då är jag glad över att skrivbordet är gjort av spånskiva och inte mdf , pga resonansfrekvensen i materialen.

Om jag sätter isolationspads under mina monitorer medför det ett annat problem. Då måste jag skaffa en högre kontorsstol för att lyssningsläget ska bli bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...