Jump to content
Annons

ATH-M50 vs. DT770


Ridpojken

Recommended Posts

Alltså nu är det dags att skaffa sig ett par ordentliga lurar. Detta jag söker är givetvis ett par bra referenslurar som skall kunna mäta sig med mina fantastiska ADAM monitorer. Det jag även eftersöker är att de är sköna att ha på sig under lång tid och att de har bra byggkvalité, håller bra och inte känns plastiga som så många lurar gör.

Det jag har tittat på hitintills har varit

Audio Technica ATH-M50

Verkar vara en favorit här på forumet. Att de nu släppts i en vit, supersnygg, utgåva var ju inte direkt heller till en nackdel!

Beyerdynamic DT-770

Har hört väldigt bra om dem, verkar också vara fantastiskt sköna att ha på sig och vara bra byggda.

Det är även inom ungefär den prisklassen jag vill hålla mig, drygt 1500:-

Har ni några preferenser angående dessa lurar? Finns det kanske något annat jag skall titta på istället?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det stod mellan dessa när jag skulle tjacka också. Hade svårt att bestämma mig men chansade tillslut på ATH-M5 då jag hittade dem till ett jättebra pris. Har inte ångrat mig. Kan inte snacka så mycket om DT-770, men älskar mina ATH-M50. Krävde lite inkörning (dvs jag behövde lite tid att lära mig dem), men nu är de min främsta referens.

Båda är dock säkert tillräckligt bra för att göra jobbet när du lärt dig dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

De ligger visserligen inte i det prisläget, men mitt standardsvar är Ultrasone Pro2900, som är grymt bra enligt både mig och flera andra i forumet. 🙂

För en billigare variant (som dock inte har fullt så bra uplösning, men ändå är riktigt bra), är Ultrasone HFI2200, som man kan få tag på i det aktuella prisläget...

DT-770 har jag inte testat, men ATH-M50 är mycket bra för pengarna. Själv är jag dock inte glad för slutna lurar om man ska sitta länge - utan då väljer jag utan tvekan öppna lurar med plyschkuddar, för bästa ljud och komfort.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har både de slutna ATH-M50 och de öppna DT 990 Pro. De sistnämnda har superrecensioner överallt typ, och att mixa i tycker jag de är bättre alla slutna. De har också sköna plyschiga kuddar.

http://www.sweetwater.com/store/detail/DT990Pro/reviews

Man kommer liksom inte ifrån att man behöver både slutna och öppna lurar. Och monitorer.

Köpte mina här, bra firma att ha att göra med.

http://www.emusic.se/default.asp?do=search&text=dt%20990%20pro&kategori=&grupp=&undermeny=&flik=1&exp=&info=17513

Link to comment
Dela på andra sajter

Så! Nu är ett par DT-770 beställda i alla fall.

När jag såg att ATH-M50 kunde bli lite obekväma om man satt med dem under en längre tid så blev de ratade.

Återkommer när jag har fått mina lurar och lyssnat in dem ordentligt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Lite sent kanske, men tänkte att jag i alla fall skulle komma med en dom nu när jag har beställt och fått hem mina DT-770 som valet föll på.

Varför DT-770?

Jag ville ha ett par bra lurar för runt 1500:- som gick att använda i studio och skulle vara ett komplement till mina ADAM A8X. Jag brukar ha på mig mina lurar väldigt mycket och använda dem "hårt". De skulle även palla att tas med ut på "fältet" lite då och då. Det som gjorde att jag valde bort ATH-M50 var att folk klagade på att de kunde bli obekväma efter en längre tids användning. Det var för mig oacceptabelt, så då blev det Beyerdynamic!

Omdöme

Det man först slås utav med DT-770 är hur fantastiskt sköna de är att ha på sig. Det är som att ha ett litet moln på huvudet. Visserligen så är de inte fullt lika snygga som ATH-M50, men det verkar som att man kan köra över dessa med en gaffeltruck och de skulle hålla.

Ljudmässigt så är jag väldigt nöjd. Lurarna ger ett väldigt fylligt ljud med bra tryck i basregistret. Kanske lite för basiga om man vill använda dem som referenslurar och jag har ännu inte riktigt lärt mig att mixa i dem, men det kommer nog snart!

Allt som allt ett par riktiga kvalitetslurar! Har inte lyssnat på så många andra så kan inte riktigt jämföra, men personligen så är jag väldigt nöjd med mitt köp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...