Jump to content
Annons

Mitt youtubeframträdande


Gäst

Recommended Posts

Hm. Jag tyckte att den fösta låten tilltalade mig mer. Kan inte sätta fingret på vad det är men den andra låten kändes mer...framtvingad och krystad. Och "ja" ställ dig upp nästa gång, m'kay. Vore intressant att höra om det blir någon skilland rent sångmässigt. Å andra om du känner dig mer bekväm med det, så sitt ner. Långt fram på stolen, rak i ryggen (tips; det ska vara som om någon "lyfter" dig i ett enda hårstrå), båda fötterna i golvet.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Din röst har helt klart en potential att utvecklas till något riktigt bra. Du har fått jättemånga bra tips här på hur du kan göra för att utvecklas mer åt pophållet som du önskar. Här kommer några till:

När vi sjunger så vill ju genom sången förmedla ett budskap och/eller en känsla. För att detta ska nå fram till på bästa möjliga sätt behöver vi "trollbinda" lyssnaren.

Lev dig in i det du vill förmedla med hela kroppen (detta gör verkligen skillnad) och skapa skillnader i dit framförande för att göra det intressant för lyssnaren. Dynamik, fraseringar och olika klanger du kan leka fram med din röst. Ställer du dig upp och jobbar med riktigt magstöd får din röst en annan klang osv. På de låtar som du visar i tråden saknar jag detta och det blir ointressant för mig att lyssna på. Även musiken är för mig onyanserad.

För att komma närmare ditt mål kan du göra enkla övningar där du tränar på att träffa tonerna utan gliss, vibrato eller wail - spot on!

Artikulationen är också väldigt viktig här för att skapa rytmik i fraserna. Vibratot tycker jag du bör använda mer sparsamt och mer som en snygg effekt. Vibrato använder man oftast i slutet av en lång ton för att göra den intressant.

Och, det viktigaste, om du är nöjd med det du gör ska du naturligtvis fortsätta med detta! Rocka på!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

ewroL!

Känn inte att du blir påhoppad. Det är snarare tvärtom.

Ta till dig kritiken och gå vidare istället.

Ett tips i all välmening.

Du har någonting bra med din röst.

En opolerad diamant!

😉

Kanonbra att du tar upp detta för det handlar ju inte om kritik egentligen utan feedback på det som efterfrågas. Håller helt med, en opolerad diamant!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska vara ärlig: det här lät för jävligt. Förstår inte hur flera säger att det här var bra? Om jag ska ge dig ett råd: öva på din sångteknik. Det kan bli bra om du lär dig sjunga.

1) Du anstränger dig/dina stämband väldigt mycket. Du sjunger inte "från magen" utan från halsen. Du spänner stämbanden och det gör att det låter så skrikigt.

2) Det är bra att du filmat dig själv, så du ser vilka fel du gör. Märker du att när du tar första tonen så spänner du axlarna och höjer upp dem till nacken? Varför gör du det? Var avslappnad i nacke, hals, axlar, bröst, käke...

En fråga jag gärna vill ha ett ärligt svar på, får du ont i halsen eller andra delar av kroppen när du sjunger? Det ska inte göra ont att sjunga. Du kanske vill att det ska låta hest och "operfekt", men de artister som har den rösten är oftast födda med den. Dem anstränger inte sina stämband så de skadas.

3) Lär dig hur du ska andas när du sjunger. Du släpper ur all luft du har på samma ton och du blir helt tom på luft vilket gör att du måste ta ett STORT andetag när du ska sjunga nästa ton.

4) Som någon nämnde tidigare, ARTIKULERA. När jag kollade på din video visste jag inte varifrån ditt "I" kom ifrån när du sjöng första versen, var tvungen att kolla närmare skärmen för att se om det var du som sjöng det eller om det var någon i bakgrunden.

Du säger att du inspireras av Mariah Carey har du någonsin tänkt på hur otroligt avslappnad hon är när hon sjunger sina höga toner? Hon ser inte ansträngd ut alls. Kolla på hennes liveframträdanden, inte musikvideor.

Stämband behöver precis som muskler tränas upp. Det finns fullt med bra "vocal lessons" på youtube där dem går igenom allt det jag nämnt.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga jag gärna vill ha ett ärligt svar på, får du ont i halsen eller andra delar av kroppen när du sjunger? Det ska inte göra ont att sjunga. Du kanske vill att det ska låta hest och "operfekt", men de artister som har den rösten är oftast födda med den. Dem anstränger inte sina stämband så de skadas.

Säg inte det. Joe Cocker har hela kroppen i krum när han sjunger. Sedan vill jag bara påpeka att man skriver de, eller möjligen dom, aldrig dem som du använder det här. Ett oskick som breder ut sig alltmer, om vi ska vara riktigt noga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg inte det. Joe Cocker har hela kroppen i krum när han sjunger. Sedan vill jag bara påpeka att man skriver de, eller möjligen dom, aldrig dem som du använder det här. Ett oskick som breder ut sig alltmer, om vi ska vara riktigt noga.

Eller så har du helt fel. Man använder De eller Dem i skriftspråk och inte Dom. Felet jag dock gjort i meningen är att jag börjat med Dem när det ska vara De (märkte det precis). http://www.spraknamn...7;objekttyp=lan

Har ingen aning om vem Joe Cocker är men såg precis följande klipp på Youtube;

http://www.youtube.com/watch?v=_wG6Cgmgn5U

Ser inte på vilket sätt han ska ha böjd kroppshållning. Han är relativt avslappnad även om han ibland spänner överkroppen för "imagens" skull. Sedan behöver det inte vara rätt att spänna sig bara för att han gör det?

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...