Jump to content
Annons

Inspelning av akustisk gitarr + sång


mattish0

Recommended Posts

Hejsan!

Mitt första inlägg på denna sida. Blev helt rörd när jag hittade den, då allt jag tycker är intressant och roligt, finns komprimerat på detta forum.

Nu till trådens grund.

Jag skulle vilja få lite tips osv. på gitarr och sången vid inspelning. Mitt eget kunnande sträcker sig inte långt då jag endast fått tips via youtube och dylikt än så länge.

Jag har micat upp s.k. 12/12 (12th fret / 12 inch) med guran och försökt hitta en skön spot. Dock när jag börjar pilla med eq och kompressor blir det hela rätt så svårt för mig.

Sitter med ett par relativt gamla AKG-lurar, vilket antagligen gör mig lite blind på vissa håll.

Då hoppas jag verkligen att jag placerade min tråd rätt nu, så jag kanske kan få lite feedback.

Exemplet är laddad via kiwi6.com, vilket jag tycker är en sjyst och säker sida. Går att spelas upp utan att ladda ner.

http://kiwi6.com/file/y1jl6qqv1y

Tack på förhand!

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tyckte inte det där lät så illa.

Vad är du själv missnöjd med? Vad tycker du låter fel?

Det jag reagerade mest på var en del vassa ljud på sången. Använder du puffskydd?

En de-esser kan ju också hjälpa till om man mixtrar lite med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

zapp-zapp (oregistrerad)

Låter bra.. tycker jag ... instämmer med BluesBoy dock.. kanske lite vassa ljud på sång , ev gitarr .. ..... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för responsen!

Har lagt på de-esser på vocalerna nu. Låter bättre! Nu undrar jag, låter inte gitarrerna lite, ja hur ska man förklara det, stramt/vasst. Kanske jag som är ute och cyklar.

#Bluesboy

Ja jag använder puffskydd, men var nog lite oförsiktig. Relativt nära micen märkte jag efteråt.

Angående reverb. Jag hittar verkligen ingen som jag blir nöjd med i cubase. Någon som kan tipsa om detta i Cubase?

/Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

jäävlar vilken slö sida, men utan att ha hört låten såhär så kan jag ju säga att du borde vinkla micken mer mot lådan om det blir för vasst ljud på gitarren, och att de reverb som finns i Cubase funkar utmärkt, så länge du skruvar till dina egna ljud och inte bara använder presets

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar min egna tråd för en till låt, hoppas det går bra.

http://kiwi6.com/file/nv71ebrhew

Suttit och försökt jobba med kompressor, men blir inte så klok. Mycket latjande fram och tillbaka utan riktigt veta vad jag gör.

Hade någon lite mer erfaren kunna bedöma låten jag laddat upp nu, så hade jag blivit enormt glad!

Råkade mixa ner den lite för hög dB, vilket märkt i början.

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...