Jump to content
Annons

Vad gör en mix "stökig"?


BluesBoy

Recommended Posts

Man blir alltid så förvånad, eller ja...kanske inte förvånad egentligen, men förundrad/förbryllad över att man kan sitta och mixa sina egna inspelningar och efter mycket pillande och trixande tycka att det låter i alla fall rätt ok.

När man sedan lyssnar på en "riktig" produktion så tänker man "Jaha...är det så det skall låta?"

Jag upplever alltid att mina mixar är mycket "stökigare" än, vad jag brukar kalla, "riktiga" inspelningar/mixar.

Varför?

Jag har inget bättre ord än stökig, så det kanske inte är så lätt för Er att förstå, men om jag lyssnat på en av mina mixar och sedan sätter igång en "riktig", så infinner sig någon typ av lugn i öronen. Även om jag tycker att min mix, med tanke på min amatörnivå, ändå är ganska ok.

Är det frekvenskrockar? Har jag inte "gröpt ur" ordentligt för alla instrument? Står de inte för sig själva? Ligger allt längst fram? osv osv.

Är det kanske så också att grundmaterialet är för dåligt pga avsaknad av korrekt akustikbehandling?

Skulle det bli bättre resultat (för mig) med "proffsmaterial"?

Ja, många frågor och funderingar.......

Tacksam för alla sorts tankar, förslag, åtgärder osv. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dubblar på det JR skrev

Inte spela för många olika melodiska figurer som krockar med varandra rytmiskt, frekvenskrockar ( nog det mest vanliga), tight spel, frekvensbalans i instrumenteringen.

Sen är det väl det vanliga: Lära sig sina monitorer/hörlurar och referenslyssna ofta på material man gillar för att ha något att bolla med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja har själv ett par låtar ja mest spelat in på skoj men vore ju kul om nån hade lust att mixa lite simpelt alltså lite skära frekvenser och lite eq och ja typ lite simpelt normalt mixande så man kunde få höra skillnaden. För ibland blir ja bara så less så man vill lägga ner med hela musikspelandet. Sen så känner ja att vissa dar tycker ja att vissa grejjer ska ändras tex höjja sången mm mm sen andra dar tycker ja det låter helt ok. Finns mycket frågetecken inom denna kategori att diskutera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Framförallt skulle jag säga arrangemanget, alltså mängen instrument och vad och när de spelar. Less is more... För att använda ett slitet uttryck. Sen handlar det självklart om att skulptera varje instrument så att det passar i mixen. Ett vanligt misstag är att mixa varje instrument för sig, vilket ofta inte är att föredra. Bättre är då att mixa när man hör allt, och ta eventuella eq/kompressor-beslut efter detta.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Bra tråd, BluesBoy 🙂

Vänligen,

CHAE

Tack. 🙂

Och tack för alla svar så här långt.

Jag funderar mest i banorna om själva ljudet i sig. Inte själva musiken alltså, varför jag inte tror så mycket på arrangemangsfel, instrumentering, många olika melodiska figurer osv i mitt fall; i 99% är det max 2 gitarr,1 bas, trummor + leadsång.

Kan det vara för mycket av tex 3-8kHz, på allt sammanlagt som gör att man upplever det "stökigt"? Kanske det är för "vasst" som gör att man blir trött i öronen och upplever det som stökigt? Som jag skrev i första inlägget så känns det skönt att lyssna på en "riktig" låt efter att ha lyssnat på den egna mixen, även om man inte upplever den egna som direkt dålig, utan ganska ok.

Hur noga skall man gräva ur frekvenserna så att de inte krockar? Mycket av gitarr och sång ligger ju på samma.......

Finns det några fundamentala regler (som man skall bryta 😛) vad gäller skulptering?

Eller är största boven helt enkelt att grundmaterialet är för dåligt att utgå ifrån? Ljudkvalitetsmässigt, alltså.....

Edit: Förtydligande

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra svar som jag skriver under på! Det som för mig blev det största lyftet var när jag började använda fler gruppkompressorer på olika element i mixen, genast försvann en stor del av den stökiga känslan. Gruppkompressorerna gav en mer sammanhållen känsla i ljudbilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom viktigaste pluggarna som man måste lära sig att arbeta med när du håller på med musik är EQ och kompressor. Blir du bra på det är steget till ett riktigt nice sound inte långt ifrån. Jag skulle försöka lära mig att lyssna till instrument och försöka förstå hur ljuden är uppbyggda, typ var på frekvensbanden låter det mest. En cymbal tex har väldigt mycket höga frekvenser och övertoner som fan, testa att spela upp ett cymballjud och lek runt med en EQ för att se vad som händer med ljudet om du gainar olika områden olika mycket. En bas ligger mest i dom låga frekvensbanden men innehåller oftast lite höga frekvenser, lek runt med det och se efter vad som händer med ljudet.

Några konkreta tips är att ta bort 'onödiga' frekvenser, sådana frekvenser som kanske finns med när man spelar in ett instrument men som inte gör något speciellt för ljudet. En elgitarr kan ibland brumma och eftersom du endast behöver mellanregister och uppåt för att höra vad som spelas kan du likagärna skära bort det låga registret rakt av. För en elbas är det ju tvärtom, många låga frekvenser men nästan inget alls i mellan- och översta registret förutom övertoner och skorr från strängarna, så om man inte vill ha något sådant kan man lika gärna skära bort det med ett lågpass-filter. Det i stora drag detta man menar när man pratar om att "göra plats för dom andra instrumenten i mixen".

Link to comment
Dela på andra sajter

För en elbas är det ju tvärtom, många låga frekvenser men nästan inget alls i mellan- och översta registret förutom övertoner och skorr från strängarna, så om man inte vill ha något sådant kan man lika gärna skära bort det med ett lågpass-filter.

...fast just den biten håller iofs inte jag med om (och jag vill minnas att chris-lord-alge nämnde det också i förbigående, men vem lyssnar på honom liksom?). Att undersöka mellan- och högre register för just elbas gör rätt mycket för ljudet. Alla de där övertonerna

trycker igenom basen på ett annat sätt än det annars inte hade gjort. Runt 1200 Hz+/- tänker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

...fast just den biten håller iofs inte jag med om (och jag vill minnas att chris-lord-alge nämnde det också i förbigående, men vem lyssnar på honom liksom?). Att undersöka mellan- och högre register för just elbas gör rätt mycket för ljudet. Alla de där övertonerna

trycker igenom basen på ett annat sätt än det annars inte hade gjort. Runt 1200 Hz+/- tänker jag.

Sant, det blir lättare att höra vad basen faktiskt spelar när man har med dom övertoner som finns. Men dessa är ändå inte det viktigaste som finns i instrumentet 🙂 Det är ju trots allt fortfarande en bas.

Redigerat av wellfunk
Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen mig lite i vad TS skriver.

Och även i svaren.

Mitt tilläggstips är att alltid på förhand ha bestämt sig för hur ens färdiga produktion ska låta. Att bara köra pang på rödbetan och sätta igång med mixning är endast de mest erfarna förunnat. Det bästa sättet är att ha en (huvud)referensproduktion som man ofta A/B:ar. Jag är till och med så nördig att jag kör med referenskällor nere på enskild instrumentnivå, och så snor jag soundet rätt av.

Sist men inte minst: förstå dina verktyg! Om man tummar på detta faller allt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som för mig blev det största lyftet var när jag började använda fler gruppkompressorer på olika element i mixen, genast försvann en stor del av den stökiga känslan. Gruppkompressorerna gav en mer sammanhållen känsla i ljudbilden.

Du menar då tex att skicka trummor + bas till en bus och lägga kompressor där?

Kanske en dum fråga, men vad gör att det blir mindre stökigt då? Är inte eq största boven?

Vad tycker du funkar bäst att gruppkomprimera?

Mitt tilläggstips är att alltid på förhand ha bestämt sig för hur ens färdiga produktion ska låta. Att bara köra pang på rödbetan och sätta igång med mixning är endast de mest erfarna förunnat.

Jag är nog i så fall tyvärr pang på. 😛

Vad gäller min tanke till hur produktionen skall låta så är det bara att den skall låta bra....(eller åtminstone kanske lite mer åt "proffshållet" än replokal). Jag är fullt medveten om att jag har lång, lång väg att gå.

Om jag förstår de flesta av svaren rätt så är det största problemet mina erfarenheter/kunskaper och kanske inte grundljudet i sig?

Vad gäller skulptering av de olika instrumenten, så antar jag att man skall lämna mest plats åt sången för att få fram den, vilket betyder att gitarren får "ge vika"?

Var är en bra start att skära för att förhindra krockar?

Man kan ju inte heller kapa bort hela mid/övre mid på guran för att lämna plats, för då låter ju den skräp....

Skulle vara galet mycket värt att sitta bredvid en som vet vad han/hon gör. 🙂

Hemskt mycket tack för alla svar så här långt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

kan man få höra något du gjort där du känner att mixen inte håller?

Jag har lagt upp ett par under låtavdelningen, men här är den senaste jag pysslar med:

http://www.bluessupport.se/Temp/HWM_9.mp3

(Och ja, den här tillhör den sista procenten där det är fler instrument än "vanligt" för vår del)

Edit: länk

Edit 2: Nyare version med lite (mycket) eq-justeringar

http://www.bluessupport.se/Temp/HWM_10.mp3

Vilken är minst dålig?

Och kanske viktigast av allt....vad är fel? 😛

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nope, inga svenska tecken, däremot ett underscore ( _ )

Funkar för mig dock. Konstigt.

Här är länkarna:

Första: bluessupport.se/Temp/HWM_9.mp3

Andra: bluessupport.se/Temp/HWM_10.mp3

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

hum nu funkar de för mig ändå, skön låt, påminner om too drunk to fuck av buckcherry. tycker det låter fint, kanske bäst att någon annan kritiserar mixen mer i detalj...

jag lyssnade förresten bara på den nya versionen

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

hum nu funkar de för mig ändå, skön låt, påminner om too drunk to fuck av buckcherry.

Buckcherry? 😮

Hehe, det var något nytt för mig. Måste jag kolla upp.

tycker det låter fint, kanske bäst att någon annan kritiserar mixen mer i detalj...

[/Quote]

Jaha ja, då får jag tacka så mycket. 🙂

Edit: Förresten...vilken lät fint? 😛

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du har ett bra grundljud i den sista mixen men jag tror du kan gå hårdare åt vissa frekvenser i allt från högbas, mid, övre mid utan att låten går förlorad och jag tror inte det är så mycket kompressor som det är eq i det här fallet.. men det hänger kanske på vilket sound du är ute efter.

Jag tror inte heller att det är så mycket justeringar innan det är både skönt för örat och skönt skramligt..

Lycka till.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag tycker du har ett bra grundljud i den sista mixen men jag tror du kan gå hårdare åt vissa frekvenser i allt från högbas, mid, övre mid utan att låten går förlorad och jag tror inte det är så mycket kompressor som det är eq i det här fallet.. men det hänger kanske på vilket sound du är ute efter.

Jag tror inte heller att det är så mycket justeringar innan det är både skönt för örat och skönt skramligt..

Lycka till.

Tack så mycket. 🙂

När du skriver att jag kan gå lite hårdare åt vissa frekvenser i allt från högbas osv, menar du då på hela mixen? Eller instrumenten för sig?

Edit: slarv...

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar då tex att skicka trummor + bas till en bus och lägga kompressor där?

Kanske en dum fråga, men vad gör att det blir mindre stökigt då? Är inte eq största boven?

Vad tycker du funkar bäst att gruppkomprimera?

Framför allt trummor och bas, men det finns mycket i en mix som låter bra att gruppkomprimeras. Komprimeringen gör att ljuden "håller sig på sin plats" i mixen. Ljudbilden blir tydligare. Självklart är eq viktigast, men kompressor är också en viktig del av det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack. 🙂

Av någon anledning har jag inte kört bas/trummor genom kompressor tillsammans denna gång (läs på denna låt).

Fråga mig inte varför, kanske inte tänkte på det.... men gjorde det på 2 andra låtar som jag mixade innan denna.

Antar att jag inte blivit van vid att köra så ännu. Får ta mig i kragen. 🙂

Synpunkter på mixarna?

Edit: , blev till .

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Tog mig en snabb funderare på din frågeställning Blues...!

Det som för mig kommit att bli en någorlunda vettig sanning genom åren är följande..

Instrumentens utklingningstid och förändring och förändring i EQ över tid, påverkar dramatiskt den så kallade luddigheten i en mix.

Samt, allt för klena transformatorer i micpreampar som således inte är kapabla att återge ett instruments transienter utan smetar sönder dessa, likväl undermåliga kompressorer, tenderar att minska mängden information i ljudet och med det underlätta definitionen av ljudet.

Transienten är ju det vi använder oss av för att förstå "vilket" instrument vi hör.

Ergo: Ju bättre skit du spelar in med, ju bättre låter skiten du spelar in!

Hoppas det inte var för "luddigt"!!!

He he he!

Piiiz!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bryter ner det hela så grovt det går kan man nog säga att två faktorer är avgörande:

- Hur lättlyssnat det individuella instrumentet är (dynamikkontroll och frekvensspektrumkontroll)

- Hur lätt det är att skilja mellan de olika instrumenten (fördelad energi mellan instrumenten med hjälp av EQ/volym), samt samspeltheten

EDIT: Men jag anser EQ vara det viktigaste, med god marginal.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...