Jump to content
Annons

Vart Finns Pengarna När Man Startar Ett S.k Skivbolag?


BHR

Recommended Posts

Annons

Beror på vilken musikstil du gör. Om du håller på med s.k. ickekommersiell musik (jazz, klassiskt, folk, visa, konstmusik), så kan man få stöd från statens kulturråd. Då söka både verksamhetsstöd och produktionsstöd. men, man måste sen tidigare ha "kontenuerlig utgivning", vad som menas med det vet jag inte.

Låt nu inte denna tråd dra iväg och bli en "vad är ickekommersiell-musik" tråd...

Men, till en början får man nog räkna med, som Valle sa, egen eller andras ekonomiska insats. Ta lån på tex bank tycker jag skulle kännas som ett hyfsat stort risktagande.

Man får börja försiktigt, göra mycket själv och hålla nere kostnaderna.

På vårt skivbolag har vi nu släppt 14 plattor och släpper fyra till under våren/sommaren. Men att tro att det är ett enkelt sätt att få pengarna att rulla in är bara att glömma, tyvärr...

Men jag blir enbart glad om du överbevisar mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

BHR, står inte för Burning Heart Records i det här fallet antar jag...

Det är alltså startkapital som det handlar om?

Ja, ingen bank lär ju låna ut pengar till vettig ränta till någon som startar ett skivbolag, och SMS-lån och liknande är totalt vansinne. Det som återstår är att inteckna bostaden eller låna av välbärgad och kulturellt intresserad moster.

Sedan bör man ha en vettig/realistisk affärsplan och budget, vilket innefattar en hel del arbete men inga inkomster att tala om. Se det som en hobby som förhoppningsvis inte blir allt för dyr!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja att starta ett skivbolag i dessa tider bör väl endast ses som en ren hobbysyssla för att kunna ge ut egna och kompisars gruppers alster, kulturföreningar etc inom folk och jazz gör ju ofta så, om du/ni inte har några som helst etableringar eller ingångar i branschen borde du överväga något helt annat tycker jag, som andra säger är det massvis med jobb och inga pengar att tjäna såvida du inte tar över färdiga akter som säljer bra, är det så så kan det ju funka bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om bidrag till musik ingen i hela världen vill köpa... Borde räcka med ett tjog cdr-skivor typ.

Detta blir ju närmast något slags politiskt ställningstagande.. Är det bara musik som är kommersiellt gångbar som är "värdefullt" i någon mening? Har den stora massan alltid "rätt"?

Bygger vi in bromsklossar i samhället genom att bevara värden som inte den köpstarka majoriteten av befolkningen ser som värdefulla? ..eller är det en viktig insats precis som man höjer moms och sänker skatter etc på andra varor i samhället som man reglerar i någon mening. Ex. tobak, alkohol, olja mm.

Jag skulle säga att det vore en stor missgärning mot all musik (i synnerhet svensk populärmusik) att sända budskapet till alla musiker, kreatörer och musikintresserade att all konst, nytänkande experimentell och virtuos (etc) musik är värdelös och lika gärna kan glömmas bort, eftersom Svensson med villa volvo vovve inte dansar till det på klubben eller ens dansgolvet på mallis... 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

I morrn ska jag besöka Helsingsbors symfoniorkester för att uppleva 50 musiker spela ett gäng stycken ur den klassiska historien.

Jag betalar 240 spänn för denna biljett. Staten lägger väl till drygt en tusing och eller två: det är alltså subventionerat. Det är styrketecken i ett samhälle att man tar sig råd att värna kulturyttringar som annars skulle gå i graven.

Med mig har jag 20 ungdomar vars biljetter kostar 50 spänn styck. Några av dessa ungdomar kommer att få en input att ta med sig i eget skapande, alla får en upplevelse att bära med sig länge länge.

Om samhället inte tog ansvar för att hålla kulturhistoriskt värdefulla yttringar vid liv så har vi snart bara Idol och Radio Rix.

Aight?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, den stora massan har inte alltid rätt. Men varför skulle det vara svårare för typ nån som spelar Bach på skedar och galjar att ge ut sin musik än för t.ex. ett punkband (som inte heller alltid har nån större publik, och faktiskt fortfarande kan skapas utan vinstintresse)? Noice-scenen är ytterligare ett exempel på nollkommersiell musik som klarar sig finfint. Jag tycker inte att enbart ett påstått konstnärskap berättigar bidragsfinansiering. Är det t.ex. folkmusik som håller på att försvinna osv är det självklart att det ska spelas in och bevaras. Men en absinthflummig kompositör som lirar spacerock med sina polare nån gång om året borde faktiskt kunna samla ihop det fåtalet tusenlappar som det nu kostar att pressa upp en platta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att enbart ett påstått konstnärskap berättigar bidragsfinansiering. Är det t.ex. folkmusik som håller på att försvinna osv är det självklart att det ska spelas in och bevaras. Men en absinthflummig kompositör som lirar spacerock med sina polare nån gång om året borde faktiskt kunna samla ihop det fåtalet tusenlappar som det nu kostar att pressa upp en platta.

Håller med tilll 100%

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med tilll 100%

Jag tänker kanske inte i första hand på absinth-kompisarna vars ambition är att spela en gång om året.. 😉 Det vi talar om här handlar väl om att ha möjlighet att gå runt i musikbranschen, även om du inte gör kommersiell dansmusik som köpstarka svenskar gillar att svänga sina lurviga till.. exempelvis. Förövrigt märkligt att det ständigt ska dyka upp ngn slags pårökt flum-dregg-tanke om nyskapande konstnärer!? Stick to the norm och du hade lyssnat på mozart än i dag! Om än med variation;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, diskussionen är kanske lite off-topic. Jag diskuterar egentligen värdet av att vi kan behålla diverse kulturyttringar som inte kan överleva i Sverige på enbart marknadens villkor.

Kulturrådets stöd till diverse olika skivbolag inom mindre kommersiella villkor är en angränsande, men annan diskussion. Och TS ville väl egentligen att den här tråden skulle handla om nåt helt annat, så lite fel av mig att bladdra på om detta. Här.

Redigerat av FreddeHstd
Link to comment
Dela på andra sajter

Inom "vår" genre (folkmusiken) så är det ju faktiskt så att 90% av de sålda plattorna säljs av artisten själv. Så har man tänkt sälja skivor i den genren är det bara att lira... Kan tänka mig att det är liknande inom andra smala genres. Mao. den mest lönsamma situationen är att göra helt egna produktioner och sälja plattan själv. Men, med ett skivbolag i ryggen, kan man uppfattas mer "seriöst" (???), har tillgång till distribution, viss marknadsföring och lättare att få recension (mkt pga distr.-möjligheten, enkelheten att få tag på platta för kund). Ligger man då på ett bolag som har ett bra namn (läs; bra produkter) så kommer det ju också att ge en lite skjuts, kan man tänka...

Men, man kan säkert komma lös på ca 35 000 för en färdig produkt om man gör mycket själv och trycker på tryckeri (för ca 1000 ex). Det ger en kostnad på 35 kr/skiva. Om man är ute och lirar mycket och säljer för 150 så har man gått runt på ca 240 plattor... Inte en helt orimlig summa skivor att sälja, kan tyckas...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...