Jump to content
Annons

Electrovoice ELX112P eller Yamaha DXR12 aktiva PA-toppar?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Sitter o kollar på två olika PA-toppar:

Yamaha:

http://se.yamaha.com...r12/?mode=model

http://www.thomann.d...maha_dxr_12.htm

EV:

http://www.electrovo...uct.php?id=1066

http://www.thomann.d...ev_elx_112p.htm

Bägge högtalarna kostar ungf lika mycket ca 5600, 5700 kr, och bägge ger 132 db. Det är jävligt mycket ljud för pengarna, vikten och storleken,

Det som talar för EV är 1,5" driver jmf med Yamahans 1" driver...

Yamahan påstås ha 11000 watt fördelat på två steg, ett för woofern och ett för drivern. Medans EVn, enligt vad jag fattar bara har ett 1000 watt steg och passiv(?) delning mellan woofer o diskant.

Jag har läst lyriska reviews om EVn, Om Yamahan har jag inte hittat nåt. Att inte ha separata steg, om det nu är så, verkar lite halvbra va?

Åsikter?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Membran av titanium har jag hört talas om, ska vara bra, men ferrite, det är ju järn. I det sammanhanget brukar det handla om magneter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamahan har en D-Countur processorgrej som ger mer botten o topp på låga volymer. Kan kanske göra at jag klarar mig utan subb på mindre ställen. Polarna har en modell värre Yamaha med samma funktion, det är helt grymt bra. Och två såna lådor plus två subbar fyller skitenkelt vårt stora FH.

Står om dem här

http://www.mmonline.se/sv-se/musikermagasinet/2011/9/artikel/yamaha-dsr112/

Känns lite som att Yamahan är vinnaren...

Link to comment
Dela på andra sajter

Här tycker en testare att EV sopar banan med tom de dyrare QSC K lådorna. Bättre topp, mer bas än QSC K ger i "extra-bas" inställningen. Han hat testat dessa bredvid varandra Verkligt fina omdömen för EV

http://housetopmedia.com/_blog/Blog/post/Hands-on_Product_Review_EV_Live_X_ELX112P_Speaker_and_ELX118P_Subwoofer/

Och här hittade jag en hel drös reviews där alla säger samma sak, de är bättre än allt, inklusive Yamaha.

http://www.americanmusical.com/ItemReview--i-ELE-ELX112P-LIST

Mer fina recensioner. Men en tycker att den inte är riktigt "roadworthy"?

http://www.amazon.com/Electro-Voice-ELX112P-Two-Way-Powered-Loudspeaker/dp/B004M8GR3U

EV skriver om dem att de är "biamped" det låter ju som separata stärkare för topp o bas:

  • Lightweight, cool-running 1000 W Class D amp
  • Biamped with 24 dB/octave crossover

Men ingenstans nåt om ifall de ger typ 900 w till bas o 100 till diskanten...

Men recensionerna på EV är nog de bästa jag läst. Man kan koppla in tre grejer bakpå dem, tex cd med backtrax, sångmick plus gitarr. I små sammanhang skulle mitt enmansband klara sig med bara en ensam sån här burk och ingen sub. Någon skriver att de har bättre och mer bas pga att de är byggda i plywood, inte i plast. Dåligt är att lacken inte tål stötar.

Yamahana har vinklingsbara fästen så man rikta ner dem 7 grader, det är nåt man ofta skulle behöva. Synd att det nästan inte finns några recensioner på Yamorna...

Idag säljer jag troligen mitt passiva PA inkl Cervin Vega bashornen... 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta den som är lättast.

Där vinner EV, 16,9 kg mot Yamans 19,3. Ryggen min blir nog inte bättre när jag fyllt 60, så den där lilla viktskillnaden är klart värd att ta med i övervägandet. En annan grej är att det jag hört förr av EV är att deras små lådors diskanter låter så fruktansvärt bra, och fyller stora lokaler. Kanske de har ett försprång på detta område.... I går kände jag för Yamaha, idag är EV segraren. Så j-a många tyckare kan inte ha fel allihop. Mer botten utan subbasar är kanon. För att få ut min Johnny Cash-röst live är det nog bra att det kommer rejält med botten från topplådan, inte bara från subbarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag bara jobbat med SX Serien, men det är bra med tryck i dem och diskanterna är väldigt klara. Vikten borde du absolut ta med i beräkningarna. Ofta blir det mycket bära med små riggar.

Vet även att många har börjat använda dem som monitor i större riggar.

Yamahan kan jag inte utala mig om. Tror vilken som fyller dina ändamål.

Redigerat av Timmartensson
Link to comment
Dela på andra sajter

Har börjat snegla på Yamahans 15-tummare, har sett några kommentarer att de med en processorknapp intryckt verkligen kan ge ifrån sig subbas, om man nu inte spelar så högt. I bland spelar jag på så små ställen att subbar absolut inte behövs för ljudtrycket, bara för botten, kan jag slippa ta med en sub vore det fint. Yamaha DXR 15 är fem kilo tyngre än de dB-toppar jag har nu. Ställde en sjukilos gitarrsladd/pedalväska på toppen, tyckte inte det var några problem att lyfta dem. dB-subbarna känner på ryggen lite mer, fast de är ändå de lättaste av alla tror jag.

Kul att sitta o googla å läska sig. EV får ju enormt bra kritik. Yamaha är så nya att det knappt finns några reviews... Tänk om det skulle visa sig att DXR-serien har flera barnsjukdomar? Skräck....

dB-topparna tänker jag nog behålla, bra med fyra lådor vid lite större gig, då kan de få ta hand om närljudet framför scenens mitt, där brukar ljudet gå förbi annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spana in RCF ART samt QSC K-serie.

RCF ART 312A är visserligen inte i närheten av 1000W, men det är god kräm och snyggt ljud ändå. Priset är rätt, så du skaffa en sub också.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Spana in RCF ART samt QSC K-serie.

RCF ART 312A är visserligen inte i närheten av 1000W, men det är god kräm och snyggt ljud ändå. Priset är rätt, så du skaffa en sub också.

Läste nåntanss nyss en intressant grej om att en som sålde alla möjliga PA-lådor höll hårt på att RCF 312A lät bäst, och även stod sig mkt bra volymmässigt med sina 350 watt jämfört med de nya 1000-watts topparna. Men RCF anger 127 db, lika mycket som mina dB technologiestoppar ger, och det är lite för lite för mig...

Jag har redan två dB 133 decibells-subbar. I flera år har jag klarat mig med bara en sub, köpte en till nyss. De låter mycket. Topparna på 127 db blir för lite för bandet i lite större lokal. Så ett par på 132 eller 133 db vore lagom. Undrar om de här stora märkena törs ljuga om sina db-siffror? Wattantalen är ointressanta för mig, volymen i db och ljudkvaliteten är det som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt tänkt kring watten- de är ointressanta. Desssutom värsta bluffen. Läser man noga i bägge så kallade specifikationerna syns det tydligt att det mesta är "tweakat" så att siffergrabbar skall tycka det är bra. Ett exempel bara är watten:

De här lådorna drar in så där 120 watt från nätsladden -- att de skulle köra 1000 watt till högtalaren är bara bluff-siffror. Eller, ja, om man står på huvudet och räknar baklänges och solen nyss har gått upp ( eller hur det nu går till ) så kanske det hävdas att det är 1000 watt.

Not: Yamaha säger 110 Watt, EV säger 0,5 Ampere vid 240 Volt, alltså sådär 120W.

Samma med dB-siffrorna tyvärr. De betyder absolut ingenting om det inte framgår exakt hur de mätts upp. Ofta är de inte ens uppmätta utan "beräknade". Vad det nu betyder. Och om det är skillnad i styrka mellan olika burkar säger det väldigt lite om -- mät olika så blir resultatet olika.

Bästa tipset är att lyssna med någon uthyrningsfirma. De vet hur olika grejer funkar i praktiken och vad som inte håller för normal turnehantering.

Min gissning är att bägge burkarna funkar ungefär likartat men låter något olika. Lyssna själv är då enda alternativet. Bägge är från kända firmor och inte deras värsta budgetvarianter. Inte deras topp-varianter heller. Det borgar för att det nog är hyfsad kvalitet.

Inte gjorde jag det lättare att välja precis.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Wattantalen är ointressanta för mig, volymen i db och ljudkvaliteten är det som gäller.
Bra!

Jag har ofta kört fyra stycken ART310A som toppar plus matchande sub - upp till öronbedövande volym. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man kan vinkla ner Yaman är bra. Då kan jag ha den högre så det inte blir så starkt för de som sitter nära, och så går inte en massa ljud i onödan över huvudet på dem som är längst bort.

De har en till fördel jmf med EV, de har bultfästen upptill. På mina nuvarand dB som också har det så sätter jag alltid ett par parkannor.... Med Ev som är utan flygfästen går inte det....

På de JBL-toppar jag hade längre tillbaka svetsade jag till en platta med en nerfälld mutter för att kunna skruva dit samma Par-kannor. Att inte kunna det med nya högtalare vore nog irriterande. Planen är även att skaffa ett par lite bättre Led-kannor att ha på topparna. Fint då att slippa ta hål på de nya för att få dit hemgjorda fästen.

Polarn gick nyss från Mackie 450 till de här Yamhana, modellen över DXR

http://www.thomann.de/se/yamaha_dsr112.htm

De låter nåt alldeles fruktansvärt bra, med D-Contour knappen intryckt går det bra att lira duo på raggarpartaj med mina basiga backtrax utan att ha nån sub alls. Volymen på kl 10:30, annars blev det för starkt. Och med de tillhörande subbarna låter det kopiöst starkt och rent. Grymmaste toppar jag hört. Men det är för mycket pengar för mig, med dem. Men de enklare DXR (Mindre driver bla) ihop med de två jag har borde det låta kanon och lika mycket ihop med de dB jag har. Fyra högtalare låter bättre än två.

DXR har samma processor som dyrare storebror, så det är lurt för en beställning av DXR 12.

Bägge märkenas 15" varianter har samma förstärkare och samma diskanter, så ihop med två 133 decibells subbar tror jag inte jag får mer ljud med 15" toppar. Bara mer tyngd och dyrare.EV ELX115P väger 24,3 kilo, det är lite för mycket för min gamla raggar-rygg, när man ska upp med dem på en stolpe.

QSC K-serien får enormt bra kritik också, några tycker ändå EV är bättre. Yamahana finns inte med än så länge. Men QSC går bort pga högre pris...

Yamaha DXR 12 känns som vinnaren för idag. Ska fundera ett tag till. Pengarna från det sålda passiva PAt bränner i fickan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag funderat klart och beställt ett par Yamaha DXR 12.

Har haft lite bryderi att hitta info eller bilder på om just 12" modellen har dubbla handtag eller inte. De mindre har det inte, och två olika bekanta som har den dyrare modellen DSR 112 säger att det är ett elände att lyfta upp den på en dansbandspinne då den lådan har knepiga handtag på nåt vis. Efter några timmars letande hittade jag denna bild på DXR 12´s baksida

http://www.audiosavings.com/products/Active-Speakers/Yamaha-DXR12-12%E2%80%9D-1100W-2-Way-Bi-Amped-Live-Sound-Active-Powered-Loud-Speaker-DXR/DXR12.aspx

Mer som talade för just DXR 12:

ABS-plast är nog hållbarare i längden än plywood, EVs lådor får mycket kritik för lacksläpp.

Hög output, 132 db. Jag tror inte Yamaha vågar ljuga alltför mycket på den punkten, de utger sig för att vara bäst-

Konstruktionen har gjorts i samarbete med NEXO som tydligen är värstingar på PA.

Flygfästen ovanpå, jag sätter PAR-kannor där fast det väl inte är det som är meningen med fästena.

Två olika dansbandspinnehål på undersidan, det ena vinklar ner lådan 7 grader, man slipper skicka en massa effekt upp i taket.

DXR serien har fläktkylning med fyra farter. Andra lådor är fläktlösa och ska kyla bra ändå, det litar jag inget vidare på. Polarns Mackie 450 utan fläktar löser ur av överhettning ganska snart om han kör dem som golvmonitorer. Fläktar ska det vara om det är en varm stor lokal och lådorna får jobba hårt, eller utomhus en stekhet julidag.

Ljudet är troligtvis lika bra som i storebror DSR 112, mina bekanta kör med D-contourknappen intryckt jämt. Ju lägre volym ju mer gasar den visst bas och topp eftersom örat tydligen uppfattar mindre av bas o diskant på låg volym jmf med hög.

Yamaha framhåller ljudprocessorn som vrålbra.

http://usa.yamaha.com/products/live_sound/speakers/active_speakers/dxr/#tab=feature

Hoppas de håller vad de lovar. Jag tänker även använda dem som alternativa stereohögtalare att lyssna på spotify osv igenom hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hämtade två Yamande DXR 12 på Konsum nyss. De kom redan igår.

Har kopplat in dem på Spotify, jag lovar att de låter helt obegripligt bra, som att de står på varsin sub, det är fan inte klokt. Med de här behöver jag ingen sub alls på en liten pub.

Och ergonomiskt så skitbra att hantera med två handtag, ej blodiga alls att få upp i luften.

Snygga som själve Satan!

Ska ha dem som stereo till laptoppen, så har jag myglat åt mig en anledning att ha dem i finrummet!

http://www.thomann.de/se/yamaha_dxr_12.htm

Riskokare Rules - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...