Jump to content
Annons

Tips på mikrofon i 8000-klassen


Ollivolli

Recommended Posts

Hej alla! Det är så att jag ska köpa in en mikrofon till min studio. Den ska användas främst till sång, men kommer även användas till akustisk gitarr. Till den kommer jag ha en Universal Audio LA-610 preamp.

Har varit inne lite på Neumann TLM 103-mikrofonen, och den har jag även provat. Tänkte höra om någon har några tips och erfarenheter av mikrofoner i prisklassen?

Mvh

Ollivolli

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Då tycker jag du skall prova Violet Design the Amethyst, skicka mig ett pm för jag råkar sälja just en sådan nu, den har kostat ca 15.000:- inkl. shockmount och har använts på sång och gitarr vid bara 2 tillfällen i min gamla studio och är klockren typ som AKG C-414 men med mera presence i ett snyggt område i diskanten som ger perfekt shine!!!

(obs inget Kina-crap utan tillverkat i Lettland av erkända Violet Design)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - Violet gör väldigt fina mickar, så den är definitivt värd att överväga. 🙂

Ett par andra alternativ är svenska Milab DC-96C och Pearl CC22.

Även BLUE Blueberry kan vara intressant.

Personligen tycker jag att TLM-103 är lite för vass i toppen, men det är i övrigt en kanonbra mick...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är en stor fantast av TLM 102.

Här sjunger jag basstämman i den. Joemeek VC1Q Channelstrip är drivaggregat

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-bury-me-beneath

Använder den här med

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-fredrik-kare-och

De tusenlappar du spar kan du lägga på nån riktigt grym opto-kompressorburk, Preamp har du redan...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

AKG C414 XLII får väl betrakas som en modern klassiker. Trevligt med 5 olika upptagnings områden också. Audio Technica AT4047 om man vill ha lite mindre hypad diskant.

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom inget sagt och du pratar om att ha en för sång, tänk på att du får anpassa micken efter sångaren. Bara för att den är dyr och bra betyder inte att den kommer passa den röst den ska användas till. Glöm inte det.

Link to comment
Dela på andra sajter

..det är därför man bör ha ett gäng i sin mikrofonpark...

Precis!

Förr, när jag var ung och oförstående sålde jag utrustning för att kunna köpa ny, bättre sådan. Så även mina mickar. Idag säljer jag aldrig några mickar. Man vet ju aldrig när man behöver den eller man stöter på ett instrument, röst eller stil den passar perfekt till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...