Jump to content
Annons

Midi-controller eller synth?


svinto

Recommended Posts

Jag kör FL Studio och Maschine, jag gillar Maschinen starkt då denna gör att jag kan ta ögonen från skärmen och i princip göra allt på Maschinen. Jag skulle vilja komplettera med en synth jag kan göra likadant med.

Jag har i dagsläget en Akai MPK mini men har börjat känna att det är lite litet och att jag skulle vilja ha mer kontroll direkt på brädan. Så jag har börjat fundera på vad jag borde ha istället. Har kikat på Korg MicroKorg XL, men frågan är om det jag ska ha egentligen är typ en Oxygen 49 USB MIDI controller?

Fördelen med säg en MicroKorg är ju att jag där också kan koncentrera mig på synthen och inte hålla på och klicka med musen hela tiden, vilket jag tycker sabbar arbetsflödet. Däremot så finns det ju oändliga ljud-möjligheter med en midi-controller och mjukvarusynthar.

Några råd till en nybörjare? Hur gjorde ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle rekommendera att skaffa en synt som du även kan använda även som midi-controller. Det finns det många av, men kan inte på rak arm säga vilka.

När jag skaffade min första hårdvarusynt fick jag mycket bättre förståelse för hur man skapar ljuden mot vad jag hade haft innan när man bara jobbat med mjukvarusyntar, även om jag styrde de från en midi-controller. När man hade ett dedikerat reglage för en viss ändring av ljudet, som det är på många VA-syntar, så får man snabbt förståelse 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har löst problemet genom att köpa flera av allt så kan man bestämma lite för stunden hur man vill jobba..

...Men har man inte mest-prylar-innan-man-dör ambitioner så är ju helt klart det mest flexibla och billigaste en Midi-klaviatur + någon köttig VSTi , sen kommer en vanlig hårdvarusynt, men synten låter ju likadant hela tiden ( samma klangfärg menar jag nu).. Waldorf, Access (Virus), Roland, Korg.. så här blir det ju isåfall en smakfråga vilken man väljer. Rolands hängmatta eller Waldorf's lite råa karaktär, Virus'ens fett.. Det göttaste köttsynten, förutom Virus TI, jag lyssnat på som jag garanterat inhandlar härnäst är Dave Smith's Prophet 08 (klaviatur-modellen) 16 rösters helanalog synt med digital styrning.. inte kött-dyr heller i sammanhanget, men den är ju å andra sidan ingen allroundsynt som exempelvis en Yamaha MotiF.. min gamla Motif 6 har jäkligt bra grundljud och jag stoppade även i samplings-minne, men det var för komplicerat att jobba med det i synten..

Well svårt att behöva rekommendera endast 1 av något..mffgghhh.... Själv har jag ganska många av det fetare VSTi'erna och kan inte välja en favorit.. alla är favoriter på ett eller annat sätt. En VSTi jag använde nästan jämt förut var Hypersonic 2 för att den var snabb att jobba i och funkade till det mesta.. sen kom deras Halion Sonic och jag tyckte den blev för "rörig", köpte också en crossgrade till Halion 4 och får då sampling + hela Halion Sonic biblioteket, import av massor av andra format som ex. det supervanligaste samplermärket för 100 år sedan, AKAI + att det går att hitta massor med nostalgi-ljud i AKAI-format för hur lite pengar som helst.. om man är lagd åt det hållet..

Men för att runda av ett svar på din fråga, även om det gör lite ont i själen att bara välja 1, skulle jag nog rekommendera 1. En hård synt: Yamaha Motif (ny eller gammal) sen tror jag, om jag bara fick välja en VSTi skulle det nog bli Steinbergs Halion 4, dels för att du kan stoppa i egna ljud o mecka men även får med ett stort bibliotek ( hela Halion sonic + specifika ljud för enbart Halion) och denna låter bra och känns väldigt allround i sammanhanget. Sen blir ju ljudet vad du stoppar i den.. stoppar du i ett skitdåligt ljud kommer det ut ett lika skitdåligt ljud i andra änden..

Lycka till

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Förstås har man läst om syntharna nämnda ovan, men tror att de är, iaf i dagsläget, lite över min budget.

Jag bara ställer mig frågan om det kan vara så att klicka i alla VST:s kan hämma min inspiration och om det finns någon som känt likadant. Att man inte vill behöva släppa instrumentet för att klicka på skärmen, utan bara ratta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bara ställer mig frågan om det kan vara så att klicka i alla VST:s kan hämma min inspiration och om det finns någon som känt likadant. Att man inte vill behöva släppa instrumentet för att klicka på skärmen, utan bara ratta.

Det du kan göra om du bara har en midi-controlelr då är att mappa alla rattar till de reglage på mjukvaran du använder på ett sätt som blir bekvämt och du memorerar så kan du ju bara göra inställningarna på controllern utan att titta på skärmen. Har man alltid samma mappning kommer man ju bli van med det och efter ett tag kunna jobba utan att titta på skärmen.

Men man kommer ju mycket snabbare igång med hårdvara när allt är mycket tydligare. Men sedan finns det ju såklart även hårdvara som har opraktiska lösningar med massa krångliga menyer att ta sig igenom innan man kan ändra den funktion man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Förstås har man läst om syntharna nämnda ovan, men tror att de är, iaf i dagsläget, lite över min budget.

Jag bara ställer mig frågan om det kan vara så att klicka i alla VST:s kan hämma min inspiration och om det finns någon som känt likadant. Att man inte vill behöva släppa instrumentet för att klicka på skärmen, utan bara ratta.

tycker att du bör börja med en typ oxygen, den är ju billig och fungerar finfint som midi controller. efter lite övning styr du det väsentliga me den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, det kanske blir så till slut.

Hur fungerar de lite mer avancerade midi-controllerna när det gäller mappning av rattar och grejer? Är det som på min MPK Mini att man måste sitta och mappa allt manuellt? För jag har läst att vissa har olika funktioner för auto-mappning etc. Hur fungerar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tycker att MPK Minin är för liten, och en riktig köttig synt för dyr, gör dig av med MPK Minin och köp dig en bättre midi-klav som t.ex. Novation ReMote 49SL MKII

Om du skaffar en Novation remote som pikzel tipsar om så följer programvara (Automap) med som förenklar det mycket och har mycket förinställt för de vanligaste programmen. Har själv en sådan klaviatur och tycker det fungerat smidigt i de flesta fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, det kanske blir så till slut.

Hur fungerar de lite mer avancerade midi-controllerna när det gäller mappning av rattar och grejer? Är det som på min MPK Mini att man måste sitta och mappa allt manuellt? För jag har läst att vissa har olika funktioner för auto-mappning etc. Hur fungerar det?

Jag citerar mig själv från den här tråden:

https://www.studio.se/index.php/topic/91671-novation-remote-zero-sl-mk-ii-kontrollenhet/page__fromsearch__1

Jag har en Novation Nocturn som jag är jättenöjd med. Automap är verkligen smidigt! Första gången du öppnar upp en plugg så kör du Learn-mode för att mappa ut rattar och knappar till pluggen, sen sparar du inställningarna i Automap (tror det heter nåt i stil med "Save as default map for this client", eller liknande). Nästa gång du öppnar upp pluggen så laddas map-inställningarna automagiskt.

Det enda som är störigt är att du måste wrappa pluggarna. Själva wrap-processen är i sig smidig, men det innebär att du kommer få dubbla pluggar i din DAW, typ såhär:

Waves C4

Waves C4 (Automap)

Det innebär också att om du öppnar projektet på en dator där pluggarna inte är wrappade så kommer DAW:en säga "Could not find Waves C-4 (Automap)". Detta gäller dock bara för tredjepartspluggar - när det gäller de inbyggda pluggarna i DAW:en så funkar de utan att du behöver wrappa dem. Åtminstone fungerar det så i Logic.

En annan rolig (men kanske inte så användbar) grej är att du kan köra Automap-appen på en smartphone och styra pluggar via den 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...