Jump to content
Annons

Summit Audio 2BA-221 vs Golden Age PRE-73


pressrec

Recommended Posts

Annons

Jag har inte A/B-testat dem, men båda är ju trevliga burkar till vettiga pengar.

Det är däremot helt olika bestar. Pre-73 färgar med transformator, medan 2BA-221 färgar med rör. En stor skillnad är också att man kan stänga av rörinblandningen helt i 2BA-221, om man vill ha en renare signal, medan Pre-73 alltid färgar.

Sedan ska man kanske också nämna att 2BA-221 inte är en äkta rörpreamp enligt "puritaner", eftersom röret sitter som en send-effekt i burken och inte så att hela signalen går igenom röret...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara säga vad en service-kille som tidigare jobbade på Goldenage sa om Summit pre'n, den suger rent ut sagt men han sa det i finare ordalag och i all hemlighet och rådde mig att titta åt annat håll just i det fallet, så deras egen Pre 73 som jag ägde en kort stund 2011 kan jag varmt rekommendera, jag kommer skaffa ett par igen men var tvungen att sälja pga ekonomin...

Summit's andra grejor är däremot kanon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Jag kan bara säga vad en service-kille som tidigare jobbade på Goldenage sa om Summit pre'n, den suger rent ut sagt men han sa det i finare ordalag och i all hemlighet och rådde mig att titta åt annat håll just i det fallet, så deras egen Pre 73 som jag ägde en kort stund 2011 kan jag varmt rekommendera, jag kommer skaffa ett par igen men var tvungen att sälja pga ekonomin...

Summit's andra grejor är däremot kanon!

Om man är tvungen att sälja bort lågbudgetprylar som en PRE-73 av ekonomiska skäl ja då går man verkligen på knäna. Har du slut på A-kassedagar?

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är tvungen att sälja bort lågbudgetprylar som en PRE-73 av ekonomiska skäl ja då går man verkligen på knäna. Har du slut på A-kassedagar?

Om det intresserar dig så hårt så har jag inte haft a.kassa på typ 4 år och dagarna är slut för länge sen ja...

Har inte lyckats jobba ihop en ny period då jag säsongsarbetat under somrarna och sedan som timvikarie på olika bussbolag, men detta torde väl vara ganska personligt och om jag väljer att sälja saker för att få bröd på bordet så är det inget andra typer skall göra sig lustiga över eller hur, livet är upp och ner, ibland är man rik på pengar och ibland inte, då gör man som jag, man kan dessutom vara rik på olika sätt lille vän!

  • Gilla 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara säga vad en service-kille som tidigare jobbade på Goldenage sa om Summit pre'n, den suger rent ut sagt men han sa det i finare ordalag och i all hemlighet och rådde mig att titta åt annat håll just i det fallet, så deras egen Pre 73 som jag ägde en kort stund 2011 kan jag varmt rekommendera, jag kommer skaffa ett par igen men var tvungen att sälja pga ekonomin...

Summit's andra grejor är däremot kanon!

Lite tveksamt om man ska lita på vad en servicekille som jobbat på Golden Age säger just i det här fallet... Men tack för ditt svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite tveksamt om man ska lita på vad en servicekille som jobbat på Golden Age säger just i det här fallet... Men tack för ditt svar!

Snarare tvärtom va...var har du logiken mannen, han hade ju med dessa pre's att göra långt innan Goldenage's egna kom ut och sa detta till mig ca 2004!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvärtom? Om jag pratade med en som varit anställd på sony och som rekommenderade sonys produkter så skulle jag väl anta att han blivit färgad av hans år på just sony. Tycker det är ett ganska logiskt antagande.

ja du...du har tydligen inte läst mitt 1:a inlägg och förstått innebörden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara säga vad en service-kille som tidigare jobbade på Goldenage sa om Summit pre'n, den suger rent ut sagt men han sa det i finare ordalag och i all hemlighet och rådde mig att titta åt annat håll just i det fallet, så deras egen Pre 73 som jag ägde en kort stund 2011 kan jag varmt rekommendera, jag kommer skaffa ett par igen men var tvungen att sälja pga ekonomin...

Summit's andra grejor är däremot kanon!

Inte för att det egentligen spelar någon roll men som jag tolkar detta inlägg så hade den personen som du pratat med tidigare jobbat för Golden Age. Vad är det jag inte förstår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle en servicekille hitta på att en viss preamp krånglat mycket, när han samtidigt säger att andra grejer av samma tillverkare fungerar hur bra som helst? Såna där råd tar jag alltid till mig, tex ang bilar från grannen som har bilverkstad. Han vet exakt vilken beg bil man noga ska passa sig för. Varför skulle denna sevicekille vara annorlunda? Frågar man de som dagligen sysslar med det man frågar om får man rätt svar. 🙂

Vore det inte så skulle ju tex det här forumet vara helt meningslöst, vilket det inte är. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle en servicekille hitta på att en viss preamp krånglat mycket, när han samtidigt säger att andra grejer av samma tillverkare fungerar hur bra som helst? Såna där råd tar jag alltid till mig, tex ang bilar från grannen som har bilverkstad. Han vet exakt vilken beg bil man noga ska passa sig för. Varför skulle denna sevicekille vara annorlunda? Frågar man de som dagligen sysslar med det man frågar om får man rätt svar. 🙂

Vore det inte så skulle ju tex det här forumet vara helt meningslöst, vilket det inte är. 😎

Håller absolut med om att man ska lita på vad insatta personer säger. Därav anledningen till att jag tar till mig vad Florian Le Sage säger. Dock så måste jag säga att jag föredrar om man kan uttala sig om något då man faktiskt har en egen erfarenhet och inte bara att man har pratat med någon som säger sig tycka något. Man vet aldrig vad som gör att någon svarar på ett visst sätt. Det kan finnas många olika faktorer, inte minst på det personliga planet, som gör att en person svarar på ett visst sätt. Vanlig kritisk källgranskning helt enkelt.

No disrespect Florian, är tacksam för att du tagit dig tid att svara!

Dock så finns det ett flertal andra källor på olika forum som höjer den till skyarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den kan ju låta enormt bra, men samtidigt vara ganska benägen att gå sönder. Somliga blir det väl aldrig fel på, det är väl de som höjer den till skyarna.

Men några exakta sanningar finns ju inte. Det låter som att du tänker slå till ändå? De fel de hade för en viss tid sen kanske är tillrättade nu? Men inte när sevicekillen kommenterade dem?

Köp en om du är sugen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle en servicekille hitta på att en viss preamp krånglat mycket, när han samtidigt säger att andra grejer av samma tillverkare fungerar hur bra som helst? Såna där råd tar jag alltid till mig, tex ang bilar från grannen som har bilverkstad. Han vet exakt vilken beg bil man noga ska passa sig för. Varför skulle denna sevicekille vara annorlunda? Frågar man de som dagligen sysslar med det man frågar om får man rätt svar. 🙂

Vore det inte så skulle ju tex det här forumet vara helt meningslöst, vilket det inte är. 😎

Precis och i detta fallet så var ju killen en "insider" på ett företag som saluförde både Summit och andra fina grejor, långt innan dom som sagt började med sina Pre-73's...han varnade mig i viskande ton att den var lite felkonstruerad etc när jag pratade med honom där på plats hos dom då jag var på uppköpar-resa när jag undrade över den där summit-pre'n som fått så fina reviews, 2004 som sagt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört talas om något problem med dem - men det är väldigt länge sedan, så jag tror att det kan ha handlat om någon barnsjukdom och att det löstes ganska snabbt i så fall. Det har åtminstone inte kommit tillbaks några för reparation av de jag har sålt...

Jag skulle inte vara rädd för att köpa två sådana för ett sådant fyndpris, utan det är bara att köra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...