Jump to content
Annons

Förstärkarens livslängd förkortad?


Jonnie

Recommended Posts

Hej.

Till min bestörtning upptäckte jag att jag använt en högtalar-kabel från min gitarr till min förstärkare under en längre tid. Det var först när jag kände på kabeln och dess tjocklek som det slog mig.

Jag undrar. Förstör jag förstärkaren genom att använda en högtalar istället för en klassisk telekabel? Jag tänker på impedans och va nu allt heter?

Med vänlig hälsningar

Orolig kille

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ingen fara alls. Det enda som händer, är att det är större risk att du får in brum i kabeln.

Det är värre på andra hållet; om du använder en signalkabel som högtalarkabel. Den är inte gjord för att klara den ström som kan gå genom högtalarkabeln, så isoleringen kan då i värsta fall smälta så att det blir kortslutning (om man spelar med hög volym i alla fall...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt snabba svar. Verkligen! När jag ändå har dig här Claes, forumets guru, vill jag fråga två snabba frågor!

1. Hur länge brukar ett par celestion-rör hålla? Antal "brinntimmar" så att säga?

2. Jag känner av små stötar nuförtiden när jag spelar på en av mina gitarrer, en Epiphone. Via telekabel till en Fender Hot Rod Deluxe-förstärkare.

Den "stöter på mig" när jag håller utsatta partier av min kropp vid gitarrstallet, samt längs strängarna!

Orsak?

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ingen aning, tyvärr. Rören brukar hålla ganska länge...

2. Dålig jordning. Är stärkaren inkopplad i jordat eller ojordat elurtag? Om det är jordat, så är det fel på jordning i gitarren.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...