Jump to content
Annons

Tips för att strängarna ska hålla längre?


TobeyShreddz

Recommended Posts

Hej! Har haft väldigt besvär med min tunna "e" sträng på sistone. Jag använder T.O.M. och har en

Esp Ltd Ex-50. Jag använder Regular Slinky 2221 (010-046).

För ca 1 vecka sedan lade jag på en ny "e" sträng från Regular Slinky, den är nu sönder och gick av nere vid stallet. De högsta "bendings" jag gör är nog 2 frets högre. Och om jag kollar på hur andra har det med strängar överhuvudtaget så brukar dom hålla mer än 2 månader? Mina går av själva efter ca 2 månader, och jag spelar i genomsnitt 50-100 timmar i veckan.

Skulle man kunna få tips på hur man förvarar gitarren bäst och hur dom håller som längst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Testa massa olika sorters strängar! Jag kör med gibson brite wires som både sitter kvar på guran länge, men även håller tonen grymt bra och låter nya länge.

Kör jag med exempelvis erney ball så går det en sträng efter bara någon fåtal session.

Jag spelar ganska så agressivt. Tycker absolut inte att du ska ändra ditt sätt att lira på bara för att få strängarna att vara längre!

Se även till att ha rena händer när du lirar och torka av strängarna med någon lämplig duk, så kanske du kan få dem att hålla lite längre?

F.ö tycker jag du verkar ha ganska normal omsättning på strängarna? Jag bytar mina ungefär en gång i månaden, oavsett även om jag inte smäller någon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ett återkommande problem att första strängen går av snabbt?

Det är i sig inte ovanligt att den ger med sig och ibland har man lite otur men om det är samma sak varje gång borde du titta på stallsadeln, är den vass eller ojämn?

Annars är 2 månader väldigt hög ålder för ett set strängar som används mycket. Spelar man 50-100 timmar i veckan bör man byta åtminstone varannan vecka, lite beroende på strängtyp och fabrikat.

Jag tycker att DR-strängar behåller klangen längre än andra strängar i samma prisklass men jag gillar känslan i d'addario. En del föredrar "coatade" strängar som t ex Elixir som är tänkta att behålla klangen ännu längre men jag vet inte riktigt, har bara testat ett set och då var dom väldigt dyra. Kanske är billigare nu. Då tyckte jag inte att det var värt priset.

Förvaring av gitarren har ingen större betydelse för hur länge ett set strängar håller. Däremot kan förvaring, eller snarare luftfuktighet, påverka hur halsen behåller sin kurvatur. Tyvärr bor vi i ett land med ganska stora skillnader i väder mellan årstiderna och det är svårt att kompensera fullt ut för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla strängskåran på stallet. Kan behöva fasas av till lite mjukare kanter där strängen ligger an.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså... Jag köper alltid i första hand DR-strängar, och om dessa inte finns inne D'Addario.

Nu vet jag inte hur hänsynslös du är mot dina strängar, men jag kan gå rätt hårt åt på mina. Och jag lovar dig, jag minns inte när jag strängde en smäll sist ... hmm.gif ... Jag får alltid byta på grund av att strängarna blir så gamla så att skit helt enkelt växer in i metallen och sabbar klangen.

Äckligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

70-100timmar i veckan hahaha?`?? Seriöst???

Strängar låter "nya" i kanske 2-4timmar. Spelar man så mycket som du påstår så skulle jag bytt minst 1gång i veckan även fast du bara övar.

2månader är ju galet länge, speciellt om man spelar mycket.

Och man ska ju spela hårt så du får nog helt enkelt byta oftare. Sen som om du bara övar så kan du ju lätt bara byta en sträng nä'r den väl går av, byta hela settet varannan vecka kanske.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en ny custom hh telecaster idag. Strängarna var riktigt risiga. Så dom första banden är riktigt missfärgade och det går inte bort. Går nog bort med fil och stålull. Jag missade det helt när jag köpte den. Trodde det var vanligt klet som kan bli när folk provar den. Så jag hoppas jag får en ny, andrahandsvärdet är ju helt borta. Med tanke på att jag får banda om den om jag skall sälja den någon dag

Så mitt tips är byt strängar ofta och tvätta händerna innan du spelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns många produkter på marknanden för att håla strängarna rena

Budgetalternativet är att plocka av strängarna och koka dem några minuter i en kastrull med vatten. Som nya efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig finnas bara dDario ligth top heavy bottom.

Ibland spelar jag typ ett halvår innan jag byter, och jag spelar jävligt mycket. Jag gör ren dem med kemisk ren bensin, finns på OK, Konsum mm, skadar inte lacken eller så.

Jag lovar att jag har fan inte spelat av en sträng på 30 år, och de spelar jag ibland vrålaggressivt och töjer över hela greppbrädan. Att jag har nerstämt en helton är nog bra för hållbarheten, det är 0.10 i tunnaste.

När jag äntligen byter är det för att det är omöjligt att intonera tunna E, stallsadelns skruv blir för kort!

Ska jag spela live med band eller i studio byter jag oftare, men är det bara trubadurkör för fyllona får de sitta på ett halvår. Ddario är bäst, mest diskant också. Gjutet i cemet!

Edit: I unga år slog jag av strängarna hela tiden, live lärde jag mig att byta mitt i låtarna för att inte tappa tempo.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en tunn D-sträng och dra den i skåran (hur kinky det än låter) på stallet fram & tillbaka och få bort grader. Kolla sen hur brant strängen böjer sig över och justera därefter!

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en tunn D-sträng och dra den i skåran (hur kinky det än låter) på stallet fram & tillbaka och få bort grader. Kolla sen hur brant strängen böjer sig över och justera därefter!

Jaha äre det som kallas för Bend Over...? 😑😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår faktiskt inte att folk rekommenderar D'Addario. Helt regulära strängar till ett ganska dyrt pris. Har nog provat hälften av deras och aldrig varit riktigt nöjd.

Har nog provat hela stringsandbeyond's katalog. De som jag aldrig kommer byta ut till elgitarr är Dean Markley Blue steel. Utmärkt pris (5usd), ljusa och håller ett halvnytt ljud enormt länge och går självklart aldrig av, hur mycket du än öser på.

Ett till tips om du fortfarande vill behålla det nya strängljudet längre är GHS Fast fret en hyffsad idé, dock måste du applicera det en gång i veckan för annars blir det en konstig build up som gör strängarna lite dova.

Vill bara också passa på att rekommendera strängar bättre än elixirs poly och nano för akustisk, Dean Markley Alchemy Goldphos, 9usd per pack, omöjligt att slå.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag byter nog strängar för sällan eftersom jag måste kolla på youtube hur man bäst låser strängarna på stämskruvarna varje gång. Sist såg jag på någon som sa att man kunde sträcka strängarna hur mycket som helst och pang, så drog jag av min enda d-sträng.

På ett tune-o-matic-stall, som i detta fall, gör strängen en ganska tvär vinkel över sadeln vilket nog bidrog till att strängen small av just där. Fender super bullet 09 används av gammal vana.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag spelar med en kille som också har av strängar stup i kvarten(han har bara spelat elgitarr i 2 år ungefär) så vi har också försökt komma på varför. De första 5 åren jag lirade så hade jag ofta av strängar men senaste 10 åren så händer det inte alls. Så det fick oss att fundera på om det är en teknikfråga men det hela blir ju lite svårare eftersom jag hade en annan gitarr i början när jag spelade. Kolla om det är stallet det är fel på, är det inte det så är det att du slår för hårt helt enkelt.

tillägg: han har en riktigt sunkig epiphone les paul som säkert har ett dåligt inställt stall

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

kanske det, men jag kämpar dagligen med att lära mig att spela lösare...

Då tycker jag du ska tänka om. Det finns inget värre än att spela in gitarrister som spelar löst. Man skall spela hårt,resolut och med pondus.

Det trådskaparen ber om är omöjligt. Spelar man såpass mycket som han påstår så borde man byta stränga minst en gång i veckan. Spelar man inte av dem så lär de ändå låta stendöda efter några dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte det rätt så genrebundet? Spelar jag blues eller rock n roll så blir det ju hårt så klart. Men är det snabbare grejjer eller mer känsla så tycker jag inte att det funkar att spela snabbt. jag ser nog aldrig nån som kör sweep picking hårt t.e.x...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte det rätt så genrebundet? Spelar jag blues eller rock n roll så blir det ju hårt så klart. Men är det snabbare grejjer eller mer känsla så tycker jag inte att det funkar att spela snabbt. jag ser nog aldrig nån som kör sweep picking hårt t.e.x...

Givetvis är det så. Men pratar vi rock/pop/metal så är det hårt med pondus som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då tycker jag du ska tänka om. Det finns inget värre än att spela in gitarrister som spelar löst. Man skall spela hårt,resolut och med pondus.

Hur menar du här ? Menar du att ju hårdare man slår på strängarna ju bättre låter det ?

Link to comment
Dela på andra sajter

spelar du 100 timmar i veckan? shit du kan ju knappt ha tid att äta om dagarna 😛

om dina strängar håller så länge borde du vara glad. mina går ibland av efter några dagar om jag spelar mycket, och då pratar vi 3-4 timmar om dagen bara och inte 14 😛 köp elixir om du vill att de ska hålla längre, fast de låter skit om man använder slide

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...