Jump to content
Annons

Subway

Medlem
  • Antal inlägg

    15
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Hej! Mitt band har ett problem. Vi har spelat in en aukustisk låt där vi hade med oss en orepad violinist. Detta togs upp med både bild och ljud. Ljudupptagningen gjordes med enbart en mikrofon och utöver fiolen är där 2 akustiska gitarrer, 2 sång, 1 bas samt en cajon. Nu i efterhand hör man att fiolen spelar falskt på en hel del ställen. Den är rätt så svag i ljudbilden. Går det på något sätt att rädda detta i efterhand?? De lösningar jag funderat fram är antingen autotune (läste något om att nyaste AT kunde fixa till saker som ligger på specifikt angivna frekvenser och att man exempelvis skulle kunna autotuna G-strängen på en gitarr om den skulle vara ostämd vid inspelningstillfället, men låta dom andra strängarna vara "normala") Kanske skulle man kunna gå in i studio och lägga om fiolen och låta den vara lite starkare än den inspelade och på så sätt skugga bort den sura fiolen?? Skulle någon av dessa lösningar vara möjliga? Eller har ni någon ännu bättre lösning?? Alla tips mottages ytterst tacksamt!
  2. Testa massa olika sorters strängar! Jag kör med gibson brite wires som både sitter kvar på guran länge, men även håller tonen grymt bra och låter nya länge. Kör jag med exempelvis erney ball så går det en sträng efter bara någon fåtal session. Jag spelar ganska så agressivt. Tycker absolut inte att du ska ändra ditt sätt att lira på bara för att få strängarna att vara längre! Se även till att ha rena händer när du lirar och torka av strängarna med någon lämplig duk, så kanske du kan få dem att hålla lite längre? F.ö tycker jag du verkar ha ganska normal omsättning på strängarna? Jag bytar mina ungefär en gång i månaden, oavsett även om jag inte smäller någon.
  3. "Crossroads"! Legendarisk... http://www.imdb.com/title/tt0090888/
  4. Im not from stockholm so i don't know of any places there but if i were you i'd contact "studiefrämjandet" in sthlm. They should be able to help you!
  5. Ramlade över en sida där man snackade om att vaxa på kåpan!?!? Låter avancerat... Någon som vet mer om detta?
  6. Subway

    Sätta kåpor på SG

    Aloha! Jag har en Gibson SG special och skulle vilja sätta kåpor över mickarna som på t.ex. http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/SG/Gibson-USA/SG-61-Reissue.aspx Endast av estetiska skäl 🙂 Går det? Kommer det att påverka ljudet och i så fall hur?
  7. Låter intressant! Jag skickar ett PM så kan vi diskutera mer där..
  8. Gratis är underbart =) Jag har ett band som heter "The J.A.M Project" som är ett inspelningsprojekt med två personer - jag gör musiken och studioarbetet och min vän Mattias gör sång och blås. Jag försöker lära mig mer om studioteknik och älskar sitta och pilla med studion, dock är jag bara på nybörjar nivå. Det hade varit oerhört skoj att höra vad någon med kunskap kan göra med musiken. Tror dock jag har spelat in med 16bit, då jag har en del problem med latency och knaster så jag har försökt minska belastningen för Cubase. Funkar det för dig ändå? Sen undrar jag även om du sysslar något med trummprogramering? Själv använder jag mycket EZdrummer då jag bara har 2 ingångar på mitt kort och därför inte kan göra ordentliga trummor. MVH
  9. Jag är ny här och har precis hittat detta med festivaler på forumet. Jag tycker det verkar superkul och lärorikt. Jag är på om det blir av, oavsett vilka regler/tema vi kör med!
  10. Hejsan Viktor!!

    Sorry att jag inte svarat förrän nu, har helt missat att du skrivit! Vad skoj att du gillade låten.. Dåligt mixad är den absolut, men det var inte mycket mix gjord när jag lade upp den. Funderar på att programera trummorna med EZdrummer istället, för jag får fan inte till något bra ljud på trummorna.

  11. Hej, hur går det med New Sky? Tyckte det var en jädra bra låt! Dock lite dåligt mixad...

    Har ni kommit längre på den fronten?

    /Viktor

  12. Är det möjligt att lägga ett "secret/hidden track" INNAN första spåret (så att man måste sätta igång skivan, sen spola tillbaka för att kunna höra låten) i Waveburner som följer med Logic paketet.
  13. Subway

    Billig enkel porta

    Hej ! Jag tog mig an att leta fram en billig porta till en vän. Tänkte höra lite med er vad ni har för tips. Han är för tillfället inneboende i en husvagn i Norge tillsammans med sin bas. Det han vill använda portan till är att bolla idéer med sig själv. Han ska alltså inte göra några avancerade inspelningar och kommer inte mixa/mastra och grejer utan vill bara ha möjligheten att lägga några spår med bas och sång. Prio ett är priset som då ska vara så lågt som möjligt. Tack på förhand !
  14. Aloha fellow studio nerds ! Jag är en 27 årig snubbe från Skåneland som sysslat med musik sen jag var runt 8 - års ålder. Började med Piano, lärde mig grundläggande musikteori men bara så pass mycket att det inte satte några hinder för mitt kreativa skapande (som jag sett musikteori göra med många musiker). Lite noter (enbart g-klav, dock), lite "ters-kvint-oktav-etc" kunskaper... När jag senare vandrade in i tonåren ansåg jag i en kort period att det var töntigt att syssla med musik (????), mest piano då, eftersom alla nya polare åkte skateboard. Efter ett års skateboarding lade jag brädan på hyllan och plockade fram guran - ett nytt spännande instrument (och antagligen coolare än piano i mitt tycke på den tiden). Guran har varit en följeslagare enda sedan dess och jag har lirat i ett antal band, bl.a. U.W.O sedan 2002, där jag fortfarande axlar ansvaret som strängbändare (http://www.myspace.com/urbanwaroysters). Att lyssna på musik och gå på konserter har alltid varit mitt största intresse och min största styrka på detta område är att jag hör all musik med fördomsfria öron. Med detta menar jag att jag kan erkänna att en enskild låt är bra oavsett vem det är som gjort den eller inom vilken genre artisten/bandet representerar. Om t.ex. Britney Spears gör en bra låt (exempelvis Toxic) så gillar jag och lyssnar på låten med glädje även om hon är en artist jag inte gillar och industrin hon representerar är något jag är emot (jo, jag vet att det inte är hon som GÖR låtarna, men ni fattar vad jag menar hoppas jag). Detta har gett mig ett oerhört brett spektra av musik och på många sätt bidragit till att göra mig till en bättre musiker.. En annan sak när det gäller musik lyssnandet är att jag hör alla instrument enskilt, på något sätt, och lägger märke till licks/fills/stämmer och allt det kan vara. Detta har visat sig vara väldigt bra för mig nu på senare år när jag börjat spela en mängd olika instrument. Hörde någon gång om att Indiska tablas spelare enligt tradition skall läras upp på så sätt att dom inte får röra tablas på X - antal år (kommer inte ihåg hur många år det rörde sig om) med att enbart studera sin lärare när denne spelar loss på instrumentet. Dom får absolut inte röra tablas under denna period, men när dom kommer till sista fasen i inlärningsprocessen och dom för första gången får röra instrumentet - så kan dom spela skitbra !! Lite åt det hållet har det varit för mig, framför allt när det gäller trummor och bas. På något sätt har jag lärt mig grundläggande teori och lärt mig HUR alla saker ska utföras och varför, genom att studera trummisar/basister etc. När jag sedan börjat spela instrumentet så har det mest handlat om öva upp själva tekniken. Just trummor är ett instrument jag studerat mycket i många år och har även privilegiet att i U.W.O spela med en av de bästa trummisar jag träffat på. Han har varit min "tablas-mästare". För några år sedan gick jag en ettårs musik utbildning i Malmö där jag fick möjlighet att börja öva trummor. För ca. 3 år sedan började jag spela trummor i ett band (http://www.myspace.com/longhornedunicorn) och har sedan dess fått chansen att träna lite mer. Dock inte så mycket som jag skulle vilja, eftersom jag inte äger ett eget trummset (har dock tillgång till U.W.O trummisens fantastiska Ludwig - "John Bonham Signature" kit uppe i min replokal, men tyvärr blir det inte ofta man tar sig i kragen och åker upp för att TRÄNA trummor). Ja, i alla fall... sorry, blev lite väl uttömmande info där. Men det var kul att skriva av sig lite för att själv få perspektiv på sin musikaliska bakgrund. Nu till studio relaterad bakrund. Jag har spelat in 2 st skivor med U.W.O, den 2:a skivan är i slutet på mixningsfasen i skrivande stund - där trummisen i bandet har haft hand om allt det tekniska då han är den enda med kunskaper på det området. Har spelat in med en grymme grym mac laptop och ett fete ljudkort med 16 kanaler (har dock inte någon mer info än så, haha). Skiva nr 1 spelade vi in i ett par vänners studio - Grapekuff, tror jag den hette. Rysligt bra grejer och grymt duktiga snubbar. Även om jag mest har spelat gitarr på dessa två plattor så har jag även varit delaktig i allt det tekniska samt mixning och mastring, där jag lärde mig en hel del... Under mitt år på musikskolan i Malmö så hade vi en hel del studio produktions lektioner där vi bl.a. fick spela in en skiva. Arbetade i studiefrämjandets studio i malmö som var toppen, absolut den proffsigaste studio jag varit i. Arbetade även en hel del med M-box under utbildningen. Ovanpå detta så har jag ägt en Fostex porta i många år som jag lekt en del med periodvis och har bl.a. spelat in Demo med Long Horned Unicorn på den (länken ovanför). Har haft egen replokal sen början av 2000-talet där jag haft möjligheten att spela in själv. Tycker det är grymt kul att lägga alla instrument själv efter hand och höra hur låten växer fram. Det senaste halvåret har jag inlett ett nytt projekt med en god vän som är sångare/blåsare/pianist där jag lägger alla instrument och han lägger all sång och blås. Under denna tid har mitt intresse för att spela in vuxit sig större och större. Det var för visso stort innan, men senaste halvåret har det blivit nästan en besatthet, eller nörderi kanske är bättre ord? Jag gick därför till den lokala musikhandeln därför att jag ville införskaffa mig ett ljudkort. Där diskuterade jag angående ett problem jag tänkt på - har ingen firewire på min dator och så vitt jag vet är det omöjligt att skaffa det på just denna dator (Acer Aspire 5740) så undrade jag om man kan ha mer än 2 inputs på ett ljudkort som använder USB. Enligt säljaren så var mina farhågor bekräftade - 2 inputs = max när man kör USB. Så jag köpte ett Saffire 6 USB (2 in 4 ut). Efter att ha snackat runt med andra efter detta så har jag fått reda på att detta med USB inte alls stämmer och att det finns en hel del kort där ute som går på USB och har mer än 2 inputs (exempelvis http://www.thomann.de/se/tascam_us_1800.htm). Då jag inte har något öppet köp eller liknande samt att jag redan brutit förpackningen vilket fall som så är min nya plan att antagligen sälja kortet till en god vän som håller på med elektronisk musik och inte behöver mer än 2 inputs, sedan investera i kortet jag precis länkade till.. Har använt Saffire 6 USB nu ett par ggr och gillar kortet. Synd att det inte har fler inputs. Sedan jag skaffade kortet har intresset för studioteknik växt sig ÄNNU större och jag spenderar mycket tid att läsa "Studio" tidningen och surfa nätet för all info jag kan finna. Jag har ingen vidare koll på något av det jag sysslar med, framför allt mixning (speciellt EQ) och mastring. Just nu använder jag mig mer eller mindre uteslutande av presets i Cubase, till allt. Ett ganska bra sätt att få koll på hur allt fungerar tycker jag, men det blir ju aldrig riktigt bra. Här är en länk till det projekt jag precis berättat om --> www.myspace.com/johanandmattias Trummorna har jag löst genom att använda min Porta till överhäng, sen kört virvel och baskagge i Saffire. Längtar tills den dagen jag äger en MacBook Pro och ett firewire ljudkort med minst 8 kanaler... // Subway (sorry än en gång att det blev så mycket text...)
×
×
  • Skapa ny...